تلاش شهرداری برای حذف طرح زوج و فرد/ پای پول در میان است
گروه اجتماعی خبرگزاری آنا- محمودرضا زارع؛ زمانی که 150 سال قبل ناصرالدینشاه دست به اجرای طرح ترافیک در تهران زد و مانع ورود چهارپایان به میدان ارک شد، این طرح ابتکاری او بارها مورد تغییر و تحول قرار گرفت و گسترش یافت.
البته با گذشت سالهای متمادی و افزایش خودروها در سطح معابر و خیابانهای شهر، طرح ترافیک در تهران به امر جدانشدنی در تردد خودروها در سطح شهر تبدیل شد و روزبهروز دایره گسترش آن جامعه بیشتری از مردم تهران را در برگرفت.
افزایش آلودگی هوای تهران، مشکلات حملونقل شهری، ترافیک سنگین در ساعاتی مشخص از روز و از همه مهمتر افزایش خودروها در سالیان اخیر و ضرورت تردد آنها در مرکز شهر، مدیریت شهری را بر آن داشت تا با اضافه کردن طرح جدیدی به نام زوج و فرد در سال 84، راهکار جدیدی را برای حل معضل ترافیک شهری امتحان کند.
با اینحال و پس از گذشت سالها از اجرای طرح زوج و فرد، گویا غول ترافیک تهران مهار ناشدنی است و سال به سال مدیریت شهری تهران برنامههای متفاوتی را برای حل آن تدبیر میکند.
محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران در اظهار نظری که چندی قبل در صحن علنی شورای شهر تهران داشت، از حذف طرح زوج و فرد در تهران خبر داده و اعلام کرده بود با حذف طرح زوج و فرد محدود این طرح داخل طرح ترافیک تهران شده و بهنوعی محدوده 30 کیلومتری طرح ترافیک تهران به 80 کیلومتر افزایش مییابد.
وی این طرح را در راستای افزایش ممنوعیت خودروهای فاقد شرایط برای ورود به محدوده مرکزی شهر تهران عنوان میکند و البته از پرداخت هزینه بیشتر به این محدوده سخن میگوید. همچنین پیروز حناچی شهردار تهران هم از طرح جدید ترافیک تهران در پایتخت خبر داد که قرار است بهزودی اعلام شود.
پای پول در میان است
این طرح که بهنظر میرسد مربوط به حذف محدوده زوج و فرد در تهران است بهدنبال کاهش ورود خودروهای شخصی به محدوده مرکزی پایتخت و البته اخذ هزینههای هنگفت از صاحبان خودروها برای ورود به محدوده جدید طرح ترافیک خواهد بود.
البته دایره انتقادات مدیریت شهری از طرح زوج و فرد به همینجا ختم نمیشود و از اعضای شورای شهر گرفته تا معاون و مشاور شهردار همگی به این طرح انتقاد دارند و گویا یک قانون نانوشتهای در مدیریت شهری برای زمینهچینی حذف طرح زوج و فرد و افزایش محدوده طرح ترافیک در حال اجراست.
معاون حمل و نقل شهرداری تهران در جلسه شورای شهر از افزایش آلودگی هوای شهر با اجرای طرح زوج و فرد خبر میدهد و بررسی حذف طرح زوج و فرد و ارائه مطالعات این اقدام به شورای شهر را جزو برنامههای آتی این معاونت ذکر میکند.
در همین زمینه مشاور معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی آنا تلویحاً اجرای این طرح از سوی مدیریت شهری تهران را تأیید میکند و میافزاید: «محدوده طرح ترافیک قرار نیست تغییری پیدا کند، بلکه صرفاً شکل مدیریت آن تغییر میکند.»
علی پیرحسینلو، پرداخت عوارض توسط شهروندان را یکی از طرحهای جایگزین محدوده زوج و فرد عنوان میکند؛ موضوعی که میتواند شائبه تلاش شهرداری برای ایجاد منبع جدید درآمدزایی از شهروندان را تقویت کند.
مشاور فرهنگی، اجتماعی و اطلاعرسانی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا میگوید: «در طرح جدید ترافیک، محدوده زوج و فرد برداشته شده و پرداخت عوارض جایگزین آن میشود، بهعنوان مثال اگر شما دو تا سه روز را در طرح فعلی زوج و فرد رایگان تردد میکنید، در طرح جدید میبایست عوارض هر روز را پرداخت کنید.»
پیرحسینلو بازهم از پرداخت عوارض توسط شهروندان در طرح جدید ترافیک سخن میگوید و اظهار میکند: «طرح جدید ترافیک تهران قطعاً در کاهش ترافیک شهری اثرگذار است و از طریق پرداخت عوارض توسط شهروندان به محدود کردن رفتار ترافیکی جامعه کمک شایانی خواهد کرد.»
تمام تلاشهای مدیریت شهری از صدر تا ذیل برای حذف طرح زوج و فرد و گسترش طرح ترافیک در تهران در حالی انجام میشود که تنها مرجع اینگونه تصمیمگیریها، شهرداری نیست و نیروی انتظامی و دیگر نهادهای بالادستی از جمله وزارت کشور هم مرجع و محل اظهار نظر و تصمیمگیری در این خصوص هستند.
نیروی انتظامی با این طرح مخالف است
سردار محمدرضا مهماندار اخیراً در گفتگویی که با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا داشت (اینجا بخوانید) در واکنش به حذف طرح زوج و فرد در تهران توسط شهرداری و افزایش محدوده طرح ترافیک تهران، اظهار نظر و نهاد تصمیمگیر در خصوص چنین مباحث و موضوعات را شورای ترافیک شهر تهران متشکل از نماینده وزارت کشور، نماینده استانداری تهران، پلیس راهور پایتخت و معاون حملونقل ترافیک شهرداری تهران به ریاست شهردار تهران ذکر میکند و ادامه میدهد: «اگر قرار باشد طرح جدیدی در پایتخت اجرا شود، این طرح باید اول در شورای ترافیک به تصویب برسد.»
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ صحبتهای معاون شهردار تهران در خصوص حذف طرح زوج و فرد و بهوجود آوردن لایه دوم طرح ترافیک از سال آینده را اظهار نظر شخصی وی عنوان میکند و ادامه میدهد: «پلیس با این طرح شهرداری مخالف است.»
مهماندار با بیان اینکه ایجاد محدودیتهای ترافیکی جدید در پایتخت نیازمند بحثهای کارشناسی است ادامه داد: تا به امروز بحثی درباره تغییر یا حذف محدوده زوجوفرد و ایجاد حلقه دوم طرح ترافیک در شورای ترافیک پایتخت مطرح نشده است.
حذف طرح زوج و فرد ترافیک معابر تهران را برهم میزند
رئیس پلیس راهنماییورانندگی تهران بزرگ خاطرنشان میکند: باور پلیس بر این است که برداشتن طرح زوج و فرد و ایجاد حلقه دوم طرح ترافیک قطعاً ترافیک سایر معابر تهران را بر هم خواهد زد لذا ما با این طرح مخالفیم؛ در حال حاضر اکثر بزرگراههای پایتخت نظیر بزرگراه همت و آیتالله هاشمی رفسنجانی در اوایل صبح و بعدازظهر با تراکم خودرو مواجه است لذا اگر ما محدوده زوجوفرد را حذف و یا تغییر دهیم و محدوده جدید طرح ترافیک را پولی کنیم قطعاً متقاضی زیاد خواهد بود و بار ترافیکی علاوه بر بزرگراهها در معابر تهران نیز بالا خواهد رفت و در ترافیک اخلال ایجاد خواهد شد.
مهماندار در پایان گفت: بار دیگر تأکید میکنم که حذف طرح زوجوفرد و ایجاد حلقه دوم طرح ترافیک که مورد نظر شهرداری تهران است معابر تهران را قفل خواهد کرد.
این اظهار نظر یک مقام ارشد نیروی انتظامی در حالی است که وزارت کشور هم بهعنوان دیگر نهاد تصمیمگیر در این حوزه، اصل چنین طرحی را تنها گمانهزنی میداند و البته اجرای آن را اقدامی سخت و پیچیده ذکر میکند.
مدیرکل دفتر حمل و نقل وزارت کشور در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا با بیان اینکه این طرح در حد گمانهزنی مطرح بوده و هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است، میگوید: آقای پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اخیراً موضوعی را مطرح کرد مبنی بر اینکه محدوده طرح زوج و فرد شهر تهران حذف و این محدوده عملاً بهعنوان محدوده طرح ترافیک شناخته شود.
پوریا محمدیان ادامه میدهد: ما در ۳۰ کیلومتر هسته مرکزی شهر تهران طرح ترافیک و در ۸۰ کیلومتر هسته مرکزی شهر طرح زوج و فرد را داریم و اکنون درخواست شهرداری تهران این است که طرح ترافیک بهجای ۳۰ کیلومتر، ۸۰ کیلومتر گسترش یابد.
دبیر شورایعالی ترافیک شهرهای کشور میافزاید: تا این لحظه هیچ گزارشی مبنی بر اینکه آیا این طرح میتواند در جهت بهبود ترافیک و آلودگی هوای تهران گام بردارد ارائه نشده است.
البته اگر اصل چنین موضوعی را بپذیریم، بر اساس تجربیاتی که خصوصاً شهر تهران در حوزه ترافیک دارد، اجرای این طرح و گسترش محدوده طرح ترافیک به مثابه مُسَکنی است که خیلی نمیتواند عمر زیادی در رفع معضل ترافیک و آلودگی هوای تهران داشته باشد و قطع بهیقین باید راهکارهای دیگری بهجز این طرح در دستور مدیران بالادستی باشد.
البته آنچه که تاکنون از عملکرد شورای شهر پنجم دیدهایم تنها جلسات طولانی برای نامگذاری خیابانها و هیاهوی انتخاب 3 شهردار برای تهران بوده و نتوانسته خواستههای بحق شهروندان را جامه عمل بپوشاند.
این طرح هم اگر بهدرستی نتواند مشکلی از شهروندان در خصوص دغدغه رفع ترافیک و رفع معضل آلودگی هوا را برطرف کند سیاههای به سیاهههای شورای شهر پنجم خواهد افزود.
انتهای پیام/4076/ن
انتهای پیام/