دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آذر 1397 - 11:40
صالحی در صحن مجلس:

زيارت اربعين فرصت بزرگی برای همگرايی ملت‌های منطقه است

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: زيارت اربعين فرصت بزرگي برای همگرايی ملت‌های منطقه است و ما تلاش كرديم از اين ظرفيت استفاده حداكثری داشته باشيم.
کد خبر : 344629
55.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سياسی خبرگزاري آنا، سيدعباس صالحی در صحن علنی امروز مجلس و در پاسخ به سؤال حبيب‌الله دهمرده مبنی بر اينكه در رابطه با مسائل فرهنگی به‌ویژه راهپیمايی اربعین حسینی چه اقدام اساسی انجام گرفته است، اظهار كرد: زيارت اربعين فرصت بزرگی برای همگرايی ملت‌های منطقه است و ما تلاش كرديم از اين ظرفيت استفاده حداكثری داشته باشيم.


وی با بیان اینکه دولت مسئول تسهيل پياده‌روي اربعين است، تصريح كرد: تلاش كرديم فرهنگ كشور عراق را حفظ كنيم.


وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی تصريح كرد:سازمان اوقاف بيش از 100 موكب  برپا كه در آن به حوزه‌های مادی و معنوی زائران توجه داشته است و اين موكب‌ها فرصت‌هايی را فراهم كردند كه زائران بتوانند هم در پايانه‌های مرزي داخل كشور و هم در خاک عراق از آن بهره‌مند شوند.


وی گفت: نمايشگاه‌ها و اجراهای نمايشی متعددی را در پايانه‌های مرزی داشتيم ازجمله سينمای سياری كه امسال در پايانه‌های مرزی مستقر شده بود تا بتواند فيلم‌های متناسب با شرايط معنوی اربعين  ارائه كند. همچنین نمایش‌ها و آیین‌های نمایشی که هنرمندان در طول مسیر و پایانه ها داشتند.


صالحی تأکید کرد: 20 گروه از مربیان با 30 هزار بسته در فضاهای پایانه‌ها و داخل عراق ارائه امور فرهنگی و معنوی را برای کودکان و نوجوانانی که همراه با خانواده حرکت می‌کردند، بر عهده داشتند. 90 قاری ممتاز با بیش از 1300 برنامه در مسیر کار می‌کردند و 40 نوحه و موسیقی متناسب با فضای اربعین تولید و 120 سخنران با 1400 مراسم سخنرانی در اربعین اجرا   داشتند.


وزیر ارشاد با بیان اینکه پیوست‌های فرهنگی برای همه موکب‌ها ارسال شد، تصریح کرد: با آسیب‌شناسی که از سال‌های گذشته اتفاق افتاد این پیوست‌ها آسیب‌های موکب‌ها را به حداقل رساند.


وی با اشاره به اینکه امسال 1800 هزار نفر در سامانه سماح ثبت‌نام کرده بودند،  گفت: حجم زوار قابل توجه است ولی حرکت‌هایی اتفاق افتاده که بتوانیم از فضای فرهنگی این زیارت عظیم استفاده کنیم. ما پس از اربعین هم برنامه‌های فرهنگی متعددی برای انتقال پیام پیاده‌روی اربعین داشتیم که برای مثال بیش از 20 عنوان کتاب با موضوع اربعین در حوزه داستان و شعر تولید و چاپ شده است. سوگواره عبرات با موضوع اربعین در سال 97  برگزار شد.


صالحی با بیان اینکه هفت جلد از آثار منتخب سوگواره عبرات چاپ شده است، گفت: جشنواره فیلم و عکس اربعین با عنوان مسیر عشق و با بیش از 3500 اثر برگزار شد. مسابقه بین المللی فیلم مستند با عنوان مهر محرم برگزار شد که آثار قابل توجهی را ارائه کرد.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنواره‌های استانی  نیز در حوزه‌هایی که درگیر با مباحث اربعین بودند برگزار شد و ما هم در فضای ایام اربعین و هم پس از آن تلاش کردیم فضای معنوی فرهنگی را منتقل کنیم.


وی با بیان اینکه بخش دیگری از وزارت ارشاد در مراسم اربعین ناظر بر مستندسازی‌ها و مستندنگاری‌ها بود، گفت: در ارتباط با اربعین سه فیلم کوتاه و دو فیلم مستند ساخته شده است.


صالحی اضافه کرد: یک پروژه سینمایی در حال انجام است. حمایت از تولید فیلم سینمایی ناشناس را در دستور کار داریم و در سال 96 و 97 از 500 نویسنده در این حوزه حمایت کردیم. با همین نگاه، کتابی با عنوان روایت پیاده‌روی اربعین با نگاه جامعه شناختی تدوین شده که کاری از یک نویسنده پاکستانی است.


وی گفت: خبرنگاران خارجی در داخل مرزهای ایران حمایت شدند و گزارش‌های خوبی را منتقل کردند. دیپلماسی اربعین را هم در دستور کار داشتیم که در کربلا هم‌اندیشی نخبگان از 14 کشور را برگزار کردیم. در همکاری با دانشگاه کربلا هم‌اندیشی‌هایی صورت گرفت که به اتفاقات حوزه دیپلماسی فرهنگی کمک کرده است.


وزیر فرهنگ و ارشاد خاطرنشان کرد: اینکه ما بتوانیم زیرساخت‌هایی برای مسیر اربعین فراهم کنیم در حال وقوع است. سامانه‌های پنج زبانه اربعین، کتابخانه تخصصی اسناد و مدارک اربعین، بانک تخصصی فعالان و متخصصانی که در حوزه اربعین به شکل خصوصی و مردمی فعالیت می‌کنند، همچنین تنظیم سندی در شورای فرهنگ عمومی در رابطه با اربعین تنظیم شده و وظایف دستگاه‌ها را مشخص کرده است.


وی گفت: فرصت قابل توجهی از لحاظ معرفتی، دینی و همگرایی اجتماعی و بین منطقه‌ای با فضای اربعین داریم  و قدم‌های خوبی پیش بردیم اما کار ظرفیت‌های زیادی را می‌طلبد. 


انتهای پیام/4034/ن


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته