دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 آذر 1397 - 13:33
روایتی از دانشگاه بهشتی؛

از حضور رئیسی تا غیبت چشم‌گیر مسئولان دولتی/ دانشگاه زنده است!

دانشگاه شهید بهشتی دیروز میزبان تولیت آستان قدس رضوی بود که دانشجویان در این آیین از «زنونابین» تا غیبت مسئولان دولتی را هم به متن و حواشی مراسم اضافه کردند.
کد خبر : 342884
AG8I0218.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشجویی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اولین حضور حجت‌الاسلام رئیسی به‌عنوان سخنران در مراسم روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی همراه با حواشی بود. این حواشی از شعرخوانی ابتدای جلسه شروع شد و با قانع نشدن تعدادی از دانشجویان از پاسخ‌های مهمان جلسه ادامه داشت در بین این حواشی مَثَل معروف سرخه‌ای نیز که این روزها به‌جای بحث قیمت دلار و خودرو نقل مجالس شده است، می‌پیچید.


محمدصابر باغخانی‌پور، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی در ابتدای مراسم روز دانشجو این دانشگاه بیانیه‌ای از سوی تشکل خود در این برنامه قرائت کرد.


باغخانی‌پور در این بیانیه اشاره کرد: بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی تهران مفتخر است تا به مناسبت روز دانشجو و با تکیه‌ بر اهداف و آرمان‌های اصیل انقلاب ملت ایران و با تکیه به سابقه مستحکم فعالیت تشکیلاتی و انقلابی ضمن عرض تبریک و گرامیداشت یاد شهدای 16 آذر 32 و شهدای دانشجوی مبارزات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در راستای وظیفه مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی دانشجویی و تکلیف میهنی و آیینی اسلامی خود به تشریح پاره‌ای از مسائل روز کشور و تبیین مواضع بسیج در اهداف این موضوعات بپردازد.


مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شوربختانه در شرایطی به استقبال روز دانشجوی سال 97 رفته‌ایم که نابسامانی‌های بسیاری را در امر اداره کشور شاهد و نگران حجم فزاینده بی‌عدالتی‌های عمومی هستیم. مسائلی که علت ظهور و بروز آن‌ها را علاوه بر عوامل خارجی یعنی دشمنی و اعمال تحریم‌های ظالمانه ایادی استکبار جهانی به سرکردگی ایالات‌متحده آمریکا علیه ملت شریف ایران بایستی در فساد و سوء‌مدیریت مدیران و مسئولان دولتی پی‌جویی کرد.


باغخانی‌پور در ادامه قرائت این بیانیه بیان کرد: درحالی‌که می‌توان باور داشت که دیگر برای هر ایرانی محرز گردیده که حل مسائل کشور جز با توسل به ظرفیت‌های داخل کشور میسر نخواهد شد امید منفعلانه بستن به دفع‌الوقت‌های مکرر دولت‌های اروپایی بعد از خروج غیرمسئولانه آمریکا از برجام که الحق این توافق را از درون تهی و استمرار تعهد به آن را مضر به منافع کشور ساخته، نتیجه‌ای جزء تشجیع رقیبان منطقه‌ای و بین‌المللی و تشدید معضلات داخلی کشور را به دنبال نداشته است؛ به‌بیان‌دیگر معتقدیم باید رویکرد دولتی که اولویت‌های اصلی‌ و اساسی کشور که از اولویت‌های اصلی و اساسی کشور منصرف است و بی‌وقفه درصدد درآویختن به موضوعات فرعی و خالی از اهمیت برای فرار از مسئولیت هست را دلیل ایجاد وضعیت کنونی ایران اسلامی به محاکمه و استیضاح جدی کشاند.


وی افزود: نرخ بالای تورم و افزایش بی‌سابقه سطح قیمت‌ها نظام فشل و ورشکسته بانکی و افزایش افسارگسیخته حجم نقدینگی، نتیجه تعطیلی یکی پس از دیگری واحدهای صنعتی بیکاری فراگیری جوانان کشور خصوصاً قشر تحصیل‌کرده و متخصص فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، قانون‌گذاری ناکارآمد و رویگردان از اولویت‌ها مفاسد گسترده اداری و قضایی و اقتصادی، ضعف ساختاری و رفتاری دستگاه قضایی کشور در برخورد با مفاسد، تنش‌های آبی و بحران عمده محیط‌زیستی و ده‌ها عنوان معضل دیگر ازجمله پیامدهای استخدام روشمندی‌های غیرعلمی و عدم تعهد به منافع کشوری است که با نهضت اسلامی خود هرگز نمی‌خواست که پذیرای این اوضاع نامبارک باشد؛ دست‌وپنجه نرم کردن با این شرایط علیرغم توانایی و ظرفیت‌های مادی و معنوی سرشار کشور موجبات تأسفی مضاعف است؛ فاصله گرفتن دولت‌ها از ارزش‌ها و اهداف انقلاب اسلامی که شجره بالغ امروز آن به برکت خون هزاران شهید گلگون‌کفن آبیاری شده به‌هیچ‌عنوان قابل‌پذیرش نبوده و نخواهد بود؛ آن‌هم با وجود سوابق درخشان کارایی و توفیقی که ملت در هر عرصه که روحیه تخصص و تعهد انقلابی مسلط گردیده شاهد و ناظر بوده است.


مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی تأکید کرد: مبارزه با تمامی ابرقدرت‌ها در خلال هشت سال جنگ تحمیلی، رشد تعالی علمی و تحقیقاتی کشور، بسط عمران و آبادانی و محرومیت‌زدایی، خودکفایی در تولید محصولات و فناوری‌های راهبردی ازجمله صنایع موشکی، فضایی، ماهواره‌ای و توسعه مرزهای ایدئولوژیک و عمق استراتژیک ایران اسلامی و ایفای نقشی تعیین‌کننده در معادلات بین‌المللی جملگی دستاوردهایی است که در عین تحمیل فشار بیگانه و محدودیت‌ها جز با توسل به منش و روش انقلابی حاصل نگردیده است. مع‌الوصف بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی تهران به‌عنوان بخشی از بدنه سازمان بزرگ و اصیل بسیج مردمی ایران اسلامی بار دیگر با تأکید بر مسئولیت‌های اجتماعی و انقلابی خود مسئولان دولت جمهوری اسلامی ایران را به توجه به مسائل و اولویت‌های اصلی و عمدتاً اقتصادی و اداری کشور و همچنین بهره‌گیری از سرمایه‌های عظیم اجتماعی و انسانی ایرانی توصیه کرده و امید دارد تا نظام برنامه‌ریزی و مدیریت مملکت با تجدیدنظر جدی در رویکرد و راهبردهای در دست طراحی و اجرای خود ضمن اصلاح نابسامانی‌هایی که اختصاراً در این بیانیه به آن‌ها اشاره کردیم زمینه توسعه بیش‌ازپیش و عادلانه کشور را بر مبنای اصول بنیادین جمهوری اسلامی ایران و جهت نیل به ارزش‌های انقلاب اسلامی فراهم آورد.


وی در بخش پایانی بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی گفت: بسیج دانشجویی متقابلاً خود را متعهد و موظف می‌داند تا از هر طریق ممکن و قانونی به پیشبرد اهداف و برنامه‌های موجه نیروهای انقلابی در زمینه‌های نظری و اجرایی کمافی‌السابق یاری‌رسانی نماید باشد که از این رهگذر به جبران بخش اندک از حقوق این ملت و این آب‌وخاک نائل‌آمده و رضایت خداوند متعال را جلب و تأمین کنیم.


قرائت بیانیه که تمام شد نوبت سخنرانی حجت‌الاسلام رئیسی رسید. با توجه به اینکه تولیت آستان قدس برای اولین بار در دانشگاه حاضر شده قطعاً سخنان وی برای دانشجویان جذابیت دارد و دانشجویان منتظرند تا ببینند تا این کاندیدای انتخابات سال 96 چه حرف‌هایی برای گفتن دارد. سالن مملو از جمعیتی است که می‌خواهند سخنان تولیت آستان قدس رضوی را بشنود و بی‌پروا سؤالات خود را با او مطرح کنند. رئیسی سخنان خود را ایراد کرد و بعد از پایان مراسم دانشجویان منتظر بودند تا حرف‌هایی را با وی در میان بگذارند.


سخنرانی آیت الله رئیسی در دانشگاه شهید بهشتی


حضور مسئولان در دانشگاه رخوت را از جامعه سیاسی بیرون می‌آورد


در حاشیه برگزاری مراسم روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی نظر تعدادی از دانشجویان و فعالان دانشجویی را پیرامون لزوم حضور مسئولان در دانشگاه جویا شدیم که در ادامه به آن اشاره می‌شود.


مصطفی صادق‌محمدی، معاون سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به این سؤال اظهار کرد: حضور مسئولان در دانشگاه‌ها برای پاسخگویی یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری است و جامعه سیاسی و اقتصادی را رخوت بیرون می‌آورد و خودشان را مسئول جوابگویی به مردم می‌دانند و خودشان را مسئول در قبال عملکردشان می‌دانند، حضور تولیت آستان قدس رضوی که عناوین و پست‌های مختلفی را در سالیان گذشته داشته است در دانشگاه سبب می‌شود با حضور خود در جمع دانشجویان در قبال مسئولیت‌هایی که داشته مورد سؤال قرار گیرد.


اگر انتقادات در دانشگاه مطرح نشود به اعتراض خیابانی کشیده می‌شود


علی مولوی دانشجوی رشته برق دانشگاه شهید بهشتی درباره لزوم حضور مسئولان در دانشگاه‌ها گفت: حضور مسئولان در دانشگاه‌ها سبب شده تا انتقادات دانشجویان به آن‌ها منتقل شود و اگر این انتقادات توسط دانشجویان در فضای دانشگاه مطرح نشود تبدیل به اعتراضات خیابانی خواهد شد؛ یک حُسن دیگر حضور مسئولان در دانشگاه تلاش در راستای حل مشکلات است.


مسئولان از مشکلات بطن جامعه آگاه می‌شوند


حمیده طلعتی دانشجوی مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی مطرح کرد: مسئولان با حضور در دانشگاه از مشکلاتی که در بطن جامعه وجود دارد به کمک دانشجویان آگاه می‌شود.


این فعال دانشجویی در پاسخ به این سؤال که پیشنهاد می‌کند کدام مسئول مهمان بعدی این دانشگاه باشد اشاره کرد: مسئولانی که می‌توانند مشکلات دانشگاه و مردم را حل کنند باید در دانشگاه حاضر شوند.


رئیس‌کل بانک مرکزی میهمان دانشگاه باشد


زینب جلالیان دانشجوی رشته اقتصاد این دانشگاه خاطرنشان کرد: مسئولان باید خود را پاسخگوی نسل جدید بدانند و این مطالبه توسط فعالان تشکل‌های دانشجویی به آن‌ها منتقل می‌شود؛ دانشجویان آینده‌ساز جامعه هستند و مسئولان بعدی این نظام به‌حساب می‌آیند؛ به نظر من جای مسئولان دولتی به‌ویژه مثل وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی برای پاسخگویی نسبت به عملکردشان، در دانشگاه خالی است.


رئیس‌جمهور در دانشگاه‌های تهران حضور یابد


مسعود رجبی از دانشجویان شیمی یکی دیگر از دانشجویان حاضر در سخنرانی تولیت آستان قدس رضوی در مراسم روز دانشجو بود که به خبرنگار ما گفت: حضور مسئولان در دانشگاه احترام به‌ روز دانشجو است و با این حضور می‌توانند از نظرات جوانان استفاده کنند و نوعی تعامل با مردم است؛ مسئول بعدی مهمان دانشگاه رئیس‌جمهور باشد که در سال‌های اخیر در دانشگاه‌های تهران حاضر نشده است.


یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: بعضی از مسئولان از حضور در دانشگاه ابا دارند که یکی از دلایل آن انتقاداتی است که از طرف دانشجویان به آن‌ها وارد می‌شود، دانشجو قسمت بزرگی از جمعیت فعال جامعه است و حضور در دانشگاه احترام به این بدنه مردمی است؛ مسئول بعدی نمایندگان مجلس به‌عنوان صدای مردم و رؤسای قوا نیز در دانشگاه‌ها حضور پیداکنند.


سخنرانی آیت الله رئیسی در دانشگاه شهید بهشتی


قانع نشدن دانشجویان از پاسخ‌های رئیسی


پرسش و پاسخ آزاد دانشجویان بخش پایانی مراسم روز دانشجو بود و دانشجویان بدون گزینش خاصی سؤالات خود را به‌صورت مکتوب به مهمان جلسه می‌رساندند تا پاسخ‌های تولیت آستان قدس رضوی را بشنوند.


حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی در پاسخ به یکی از سؤالات دانشجویان درباره قضایای سال 67 جواب مختصری داد که یکی از دانشجویان حاضر در جلسه خواهان توضیحات بیشتری شد در پایان توضیحات تکمیلی رئیسی یکی دیگر از دانشجویان بار دیگر از مهمان جلسه خواست تا توضیحات شفافی درباره این سؤال ارائه دهد تا جریان نفاق از این مسئله دیگر نتوانند به‌عنوان ابزار تبلیغات استفاده کرده و جریان انقلابی را تخریب کنند که این بار توضیحات رئیسی دانشجوی سؤال‌کننده و حاضران در مراسم را قانع کرد.


یکی دیگر از سؤالاتی که توسط دانشجویان دو بار مطرح شد تعیین تکلیف بازنشستگان در آستان قدس رضوی بود که تولیت آستان قدس رضوی با ارائه آمار از تعداد بازنشستگان به این سؤال جواب تکمیلی داد.


انتهای پیام/ 4115/ 4107/پ
 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته