دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 مرداد 1394 - 15:12
در شانزدهمین اجلاس سراسری بسیج اساتید مطرح شد

لاریجانی: اقتصاد کشور به جاى غیردولتى، شبه‌دولتى شده است

رئیس مجلس شوراى اسلامى با بیان اینکه «غربی‌ها انجام غنى‌سازى در ایران را نمى‌پذیرفتند و نزاع اصلى ما با غرب سر همین نکته بوده است»، گفت: امروز غرب ایران را به عنوان یک قدرت در منطقه مى‌شناسد که داراى بارورى است
کد خبر : 33728

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، على لاریجانى صبح امروز -دوشنبه 26 مرداد- در شانزدهمین اجلاس سراسری بسیج اساتید کشور و همایش «الزامات تبدیل جمهوری اسلامی به یک قدرت بین‌المللى» که در سالن صباى مشهد برگزار شد، اظهار کرد: نباید بگذاریم اوضاع ملتهب منطقه باعث لغزش‌هاى داخلى در کشور شود ما نیازمند وفاق عمومى بیشترى در اداره کشور هستیم.


وی با بیان اینکه برای دستیابى به اهداف بزرگ انقلاب باید از احساسات دوری جست و فرهنگ عقلانى را دستور کار قرار داد، افزود: نظام جمهورى اسلامى عموما در مسائل استراتژیک چه در سطح منطقه‌اى و چه بین‌المللى خوب عمل کرده است چرا که استراتژى‌هاى اصلى توسط مقام معظم رهبرى مشخص و تبیین شده بود.


وى با اشاره به مباحث هسته‌اى ادامه داد: در این خصوص دیدگاه هاى مختلفى مطرح است که باید نقاط قوت و ضعف برجام به خوبى مورد تحلیل قرار گیرد اما سوال مهم این است که چرا آمریکا و غرب اظهار کردند که در درون مذاکرات با ایران به توافق رسیده‌اند.


لاریجانى اضافه کرد: در برابر نتایج مذاکرات در غرب دو گروه هستند؛ برخى معتقدند، توافق اقدام غلطى بوده و نباید توافقى صورت مى‌گرفت و به دنبال آن نیز براى سرکوب ایران باید فشارهاى بیشترى را تحمیل مى‌کردند که از جمله افراد این گروه مى‌توان به جمهورى‌خواهان و اسرائیل اشاره کرد.


وى ادامه داد: گروه دوم نیز معتقدند که مذاکرات فرصتى است که باید از آن استفاده کرد چراکه تحریم‌ها نتوانست با دستیابى ایران به انرژى هسته‌اى مقابله کند و آنها توانسته‌اند با دانش داخلى به آن دست پیدا کنند و در کنار همه این‌ها مسائلى است که ما براى رفع شان نیازمند ایران هستیم.


وى تصمیم نظام را در خصوص مذاکرات استراتژیک و خوب اعلام کرد و گفت: نکته قابل اهمیت در مذاکرات این بود که انجام آن به درخواست غرب و آمریکا صورت گرفت نه کشور ما و همچنین آنها شرط پذیرش غنى‌سازى ما را به صورت کتبى پذیرفتند.


رئیس مجلس شوراى اسلامى تصریح کرد: توجه داشته باشید که آنها دستیابى به انرژى هسته‌اى را در معناى داشتن نیروگاه پذیرفته بودند، اما انجام غنى‌سازى را نمى‌پذیرفتند و نزاع اصلى ما با غرب سر همین نکته بوده است.


وى با بیان اینکه «غرب نمى‌تواند براى رفع برخى از نیازهایش در دنیا از ایران چشم‌پوشى کند»، اضافه کرد: امروز غرب ایران را به عنوان یک قدرت در منطقه مى‌شناسد که داراى بارورى است و توانسته با ایستادگى، دقت نظر و تکیه بر تلاش دانشمندان خود به دانش هسته‌اى دست پیدا کند.


وى با اشاره به رفتار غرب و آمریکا در جنگ عراق ابراز کرد: ایران همیشه در فعالیت هاى منطقه‌اى راه خود را رفته است، دخالت ما در کشور عراق براى از بین بردن عنصر فسادى مانند صدام بود نه اشغال آن که هدف کشورهاى غربى بود.


لاریجانى با اشاره به نقش رهبرى در مذاکرات هسته‌اى بیان کرد: مقام معظم رهبرى به عنوان با نقش اساسى خود در نظام جمهورى اسلامى ایران نسبت به دستیابى انرژى هسته‌اى از تمامى دولت‌ها حمایت کردند یا زمانی‌که برخى به دنبال خط قرمزهاى هسته‌اى بودند ایشان ایستادگى کردند.


وى افزود: همچنین در بحث عبور از تحریم‌ها نیز رهبرى پشتیبان تیم مذاکره‌کننده بودند چرا که با توجه به درخواست خود غرب، فرصت مغتنم و قابل بررسى بود.








نکته قابل اهمیت در مذاکرات این بود که انجام آن به درخواست غرب و آمریکا صورت گرفت

وى اظهار کرد: سؤال مهمى که اکنون مطرح است چگونگى افزایش این قدرت در منطقه و تثبیت جایگاه ایران در جهان است که به منظور دستیابى به آن نیازمند توجه جدى به چهار مولفه رشد نگاه معنوى، تفکر اسلامى و مسائل الهام بخش اسلامى، رشد علم و فناورى در کشور، اصلاح وضع اقتصادى و عقلانیت و مقبولیت در مدیریت کشور است.


جامعه ما دچار فقدان معنویت و بهم ریختگى جوانان است


رئیس مجلس شوراى اسلامى درخصوص رشد نگاه معنوى در کشور گفت: یکى از عواملى که توانست نظام ما را پیش ببرد نگاه معنویت در جامعه بود که شامل برخى از مولفه‌ها مانند ظلم‌ستیزى، استکبار‌ستیزى، توجه به آینده مسلمانان و بیدارى است.


وى یادآور شد: اکنون جامعه ما دچار فقدان معنویت و به‌هم ریختگى جوانان است که باید اقدامات و برنامه ریزى هاى لازم در این حوزه انجام شود.


وى پیروزى در جنگ هشت ساله و مذاکرات هسته‌اى را یک الگو براى منطقه دانست و افزود: این موارد مؤلفه‌هایى هستند که در بخش خصوصیات الهام‌بخش انقلاب مى‌تواند براى تمام ملت‌ها روشن‌کننده راه است.


لاریجانى درباره رشد علم و فناورى در کشور تصریح کرد: متأسفانه دانش و پژوهش‌هاى دانشگاه‌هاى کشور با نیازهاى تولیدى همسو و هماهنگ نیستند و تا زمانی که نتوانیم بین دانشگاه و نیازهاى تولید پل بزنیم به موفقیتى در عرصه اقتصاد به شکل زیرساختى مواجه نخواهیم شد.


وى توضیح داد: اقتصاد کشور به دلیل وابستگى به نفت مدیریت کشور را هزینه‌اى و با نداشتن مؤلفه‌هاى اقتصاد رقابتى سالم و صحیح نیازمندى به تحقیق و توسعه در فعالیت‌هاى اقتصادى را پر رنگ‌تر کرده است.


وى خاطر نشان کرد: براى آینده‌سازى و حل مشکلات داخلى کشور نیازمند مشارکت و همدلى دانشگاه، مجلس و دولت هستیم.


رئیس مجلس شوراى اسلامى درباره بهبود وضع اقتصادى کشور عنوان کرد: شهید مطهرى در کتاب اقتصادى خود مى‌گوید، «اگر اقتصاد سالم نداشته باشیم نمى‌توانیم به اهداف عالیه اسلام برسیم» و این نشان‌دهنده نقش اقتصاد در پیشبرد اهداف کشور است.


وى تصریح کرد: سال گذشته بودجه دولتى ۱۸۰ هزار میلیارد تومان بود که ۱۵۰ میلیارد تومان آن هزینه‌اى و تنها ۳۰ هزار میلیارد صرف پروژه‌هاى عمرانى شده است.


وى ابراز کرد: ما در اقتصاد مقاومتى نیازمند اقتصاد درون‌زا هستیم که متأسفانه هنوز در برخى از موارد هنوز اقتصاد ما مردمى و رقابتى نشده است.


لاریجانى گفت: با توجه به درآمدهاى نفتى صادرات کشور تنها ۵۰ میلیارد دلار بوده در حالی‌که در کشورهاى دیگرى که تولیدات نفتى ندارند ۱۵۰ میلیارد دلار است که بیانگر تسهیل رقابت و تشویق خبرگان تولیدى آنهاست.


وى تأکید کرد: مجلس اجازه واگذارى پروژه‌هاى نیمه‌تمام عمرانى را به بخش خصوصى توسط استاندارى‌ها داده است اما چرا این کار صورت نگرفته است جاى تأمل دارد.


لاریجانى با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبرى درخصوص مردمى کردن اقتصاد ادامه داد: ما در مدیریت شرایط اقتصادى نیازمند همفکرى بیشتر هستیم در غیر این صورت فضا براى فساد آماده مى‌شود. متأسفانه اقتصاد کشور به جاى غیردولتى شدن تبدیل به شبه دولتى شده است و هنوز بخش خصوصى و مردم به شکل جدى پاى کار نیامده‌اند.


وى درخصوص عقلانیت و مقبولیت اظهار داشت: مدیران و مسئولان ما باید بدانند هر کار مقبولى لزوما منطقى نیست و کارگزارن دولت باید از یک عقلانیت برخوردار باشند و عملکرد خود را مدار منطق دنبال کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب