دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 مرداد 1394 - 11:12

شرکت دانش‌بنیان ایده‌آل مهدبان «بوفه الکترونیک» را در دومین فن‌بازار به نمایش گذاشت

شرکت دانش‌بنیان ایده‌آل مهدبان «بوفه الکترونیک» را در دومین فن‌بازار مدیریت شهری که هفته پیش توسط مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران برگزار شده بود، به نمایش گذاشت.
کد خبر : 33654

نسترن صائبی، گروه علم و فناوری آنا- محمدرضا مهدوی‌فر، مدیرعامل ایده‌آل مهدبان، لیسانس سخت‌افزار از دانشگاه شیراز در مورد بوفه الکترونیک گفت: «این دستگاه فروش اتوماتیک برای نوشیدنی‌های سرد و تنقلات طراحی شده است. این دستگاه‌ یک سری فنر دارد که محصولات درون آن قرار دارند. هر کدام از این محصولات کدی دارند که کاربر با وارد کردن آن کد می‌تواند، محصول مورد نیازش را خریداری کند. سیستم پرداخت نیز به شیوه پرداخت هزینه کالاست».


وی درباره شیوه پرداخت پول برای خرید محصول گفت: «شیوه‌های پرداخت در دنیا به چند روش است: سکه و اسکناس که قدیمی‌ترین روش است. اما این روش به دلیل کم‌ارزش بودن سکه در کشور ما و همچنین متفاوت بودن اسکناس‌ها و همینطور وجود برخی اسکناس‌های چسب‌دار در این سیستم حذف شده است. برای مکان‌هایی که مخاطب خاص دارد، می‌توان از کارت MiFare که همانند کارت مترو قابلیت شارژ دارد و برای هر فردی به صورت جداگانه صادر می‌شود، استفاده کرد. در این روش، هر مبلغی که کاربر بخواهد، کارت خود را شارژ می‌کند و براساس آن خرید را انجام می‌دهد. به همین دلیل نیز سرعت عمل این دستگاه بسیار بالاست. درباره مخاطبان عام نیز از پوز بانکی استفاده می‌شود».


به گفته وی، سیستم خنک‌کننده این دستگاه، محصولات را در دمای 3 تا 10 درجه نگهداری می‌کند.


وی افزود: «این صنعت 180 سال در جهان سابقه دارد و در ایران چند سالی است که پا گرفته است اما هنوز جای کار زیاد دارد».


کاربرد


مهدوی‌فر مهم‌ترین کاربرد بوفه الکترونیک را در مجتمع‌های آموزشی دانست و گفت: «این دستگاه برای مدارس مزیت‌های بسیاری دارد. چون از یک طرف، بوفه‌چی حذف می‌شود و محصولات به صورت مستقیم در دسترس دانش‌آموزان قرار می‌گیرد. علاوه براین، می‌توان از مرده‌ترین فضای مدرسه استفاده کرد و این دستگاه را کار گذاشت. در ضمن، می‌توان کنترل کرد که فقط محصولات سالم براساس تعرفه آموزش و پرورش در این دستگاه به فروش برود».


مهدوی‌فر گفت: «از دیگر کاربردهای این دستگاه، کار گذاشتن آن در دانشگاه‌ها، سالن‌های ورزشی و خوابگاه‌های دخترانه است و می‌توان محصولات آن را به گونه‌ای انتخاب کرد که استفاده بیشتری در این محیط‌ها داشته باشد. به طور مثال در خوابگاه‌های دخترانه می‌توان محصولاتی چون شامپو، صابون و وسایل بهداشتی را قرار داد تا دیگر افراد لزومی برای بیرون رفتن از خوابگاه نداشته باشند».


به گفته وی، یکی دیگر از مکان‌هایی که می‌توان در آنها از بوفه الکترونیک استفاده کرد، داروخانه‌هاست و می‌توان داروهای بدون نسخه را در آن قرار داد. مسئولان داروخانه می‌توانند این دستگاه را در خارج از ویترین خود قرا دهند تا به صورت 24 ساعته و حتی زمانی که داروخانه بسته است، یک سری محصولات بدون نسخه را در اختیار افراد قرار دهد.


مهدوی‌فر عنوان کرد که تاکنون مجموعه‌هایی در سرتاسر کشور همانند پارک علم و فناوری قزوین، دانشگاه امیرکبیر –در پنج خوابگاه خود- شهرداری همدان، نمایشگاه‌های بین‌المللی و همچنین کتب آموزش درسی گاج از این بوفه الکترونیک خریداری و در حال استفاده از آن هستند.


به گفته وی، این بوفه الکترونیک 12 میلیون تومان قیمت دارد و این شرکت تخفیف ویژه‌ای را برای مدارس و بانک‌ها در نظر گرفته است.


گفتنی است که دومین فن بازار تخصصی مدیریت شهری و نمایشگاه فناوری‌های نوین شهرداری تهران از شنبه تا دوشنبه هفته گذشته در محل نمایشگاه‌های دائمی بوستان گفتگو برگزار شد.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته