دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ربات «مادر» فرزندانش را پس از ساختن امتحان می‌کند + ویدئو

دانشمندان دانشگاه کمبریج رباتی به نام «مادر» ساخته‌اند که بچه رباتی‌های مکعبی می‌سازد و صحت عملکرد آنها را هم آزمایش می‌کند.
کد خبر : 33461

به گزارش گروه علم و فناوری آنا، محققان در دانشگاه کمبریج با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و ترکیب آن با رباتیک توانسته‌اند بازوی رباتیکی بسازند که طی هر نسل می‌تواند 10 ربات خیلی کوچک بسازد و پس از ساخت، شاخصه‌هایی مانند سرعت حرکت، مسافتی که طی می‌کنند و درستی عملکرد آنها را آزمایش کند.


این بازو ربات‌های کوچک را که مانند بچه‌هایش هستند، از یک تا پنج مکعب پلاستیکی می‌سازد و تمام فرآیند ساخت و آزمایش را بدون هیچ گونه کمکی از سوی انسان انجام می‌دهد.


ربات مادر پس از آزمایش سرعت، بچه‌های سریع را کنار می‌گذارد و کودکان (ربات‌های کوچک) را برای ارتقای در نسل بعدی انتخاب می‌کند.


او آنقدر هر نسل را ارتقاء می‌دهد که در آخرین مرحله نسلی که به دست می‌آید ربات‌هایش دو برابر نخستین آزمایش خود سرعت دارند. باوجودی که نرم‌افزارهایی برای افزایش سرعت ساخت وجود دارند، اما این ربات گاهی تا 10 دقیقه برای ساخت یک ربات بچه وقت صرف می‌کند تا بهترین نتیجه ممکن را به وجود بیاورد.


دکتر فومیا لیدا، سرپرست این تیم تحقیق، درباره هدف از چنین پروژه‌ای گفت: «هدف ما این است که بحث انتخاب اصلح و بقای تکاملی را با هوش و خلاقیت بسنجیم و رباتی ظاهر کنیم که می‌تواند از خود خلاقیت نشان دهد تا نسل‌‌هایی جهش‌یافته و در جهت مثبت پس از خود باقی بگذارد. تاکنون ربات‌ها بیشتر برای انجام کارهای یکسان در تعداد بالا یا انجام کارهای خطرناک استفاده شده‌اند و این می‌تواند ایده‌ای برای آینده علم رباتیک باشد».


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته