دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مرداد 1394 - 13:57

کشف گور جمعی زیر کالجی در اسکاتلند

کارگران در کالج خصوصی رابرت گوردن، گوری جمعی پیدا کرده‌اند که متعلق به قرن سیزدهم میلادی است.
کد خبر : 33057

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از AncientOrigins، این گور جمعی حاوی 25 جسد از دوره قرون وسطی در حفاری در در شهر ابردین واقع در اسکاتلند کشف شده است.


این گور زمانی که کارگران در حال کندن گودالی در حیاط بودند، محلی که دانشجویان و استادان از زمان تاسیس این کالج در قرن هجدم میلادی هر روز از آن عبور می‌کنند، پیدا شد. اجساد تنها چند متر زیر زمین قرار داشتند. بعضی از آنها متعلق به قرن سیزدهم میلادی هستند.


کالج رابرت گوردن، پیش از این زمین صومعه‌ای بوده است که راهبان کاتولیک در زمان اصلاحات اسکاتلندی در قرن شانزدهم میلادی مجبور به ترک آن شدند. یک مورخ می‌گوید مردمی که در اینجا دفن شده‌اند، احتمالا از اعضای نخبه جامعه آن دوران بودند چراکه آنها در زمین مقدس دفن شده‌اند.


استخوان‌ها در گوشه‌ای از سایت و در عمق کمتر از یک متر دفن شده بودند. باستان‌شناسان در حال بررسی این قسمت هستند.


دانشگاه رابرت گوردن دستور انجام کار تاسیساتی را صادر می‌کند، پیمانکارانی که در حال اتصال کابل‌ها بودند اولین استخوان را در نزدیکی کتابخانه اصلی «Schoolhill» پیدا می‌کنند. سپس آنها انجمن باستان‌شناسی ابردین شایر را از این موضوع مطلع می‌کنند. این انجمن بقیه کارهای حفاری را بر عهده می‌گیرد.


باور بر این است که اسکلت‌های کشف‌شده متعلق به افرادی است که در قرن سیزدهم میلادی در صومعه پیشین «Blackfriars» به خاک سپرده شده‌اند.



کالج رابرت گوردن


مورخان معتقدند الکساندر دوم این صومعه را بین سال‌های 1230 تا 1249 پیدا کرده است. سپس اصلاح‌طلبان مذهبی در سال 1560 این صومعه را نابود کردند. این ملک در سال 1587 به جرج، ارل ماریشال، اعطا شد و در سال 1750 به عنوان کالج بازگشایی شد.


بنا به گفته‌های دایان مورگن، یکی از مورخان محلی، اصلاحات پروتستان، افراد کاتولیک را مجبور به ترک این صومعه کرد. راهبان هر دو صومعه «Blackfriars» و «Greyfriars» از ابردین تبعید شدند.


وی در این‌باره می‌گوید: «این کشف بسیار جالب است. در قرن سیزدهم میلادی مردم می‌توانستند در ازای پرداخت پول در زمین‌های مقدس دفن شوند. این امر بدان معناست که اجساد کشف‌شده در این محل می‌تواند متعلق به افراد ثروتمند آن دوره باشد».


اصلاحات اسکاتلندی تنها بخشی کوچکی از اصلاحات بزرگتر پاکسازی اروپا در قیام علیه فساد کلیساهای کاتولیک بود که بخش‌های قدرتمند جامعه اسکاتلندی را در کنار هم جمع کرد تا باعث شکل‌گیری اصول آیین پروتستان شود.


از جمله چهره‌های بزرگ در اصلاحات اسکاتلندی جان ناکس و جرج ویشارت بودند که برای این جنبش از میان افراد قدرتمند سربازگیری کردند. با تلاش این افراد دین پروتستان به عنوان مذهب اصلی اسکاتلند جایگزین دین کاتولیک شد. قرن‌ها پیش مذهب کاتولیک جایگزین مذهب سلتیک و دروئید در اسکاتلند و باقی جزایر بریتانیا شده بود.



تصویری از جان ناکس


بنا به نوشته‌های وب‌سایت جامعه تاریخی اسکاتلند، این جنبش اصلاحی بیشتر یک شورش سیاسی بود تا یک شورش مذهبی. اشراف علیه مری گویز، مادر ملکه مری و نائب‌السلطنه اسکاتلند در اواخر دهه 1550 شورش کردند. اشراف خواستار همکاری اسکاتلند با انگلستان پروتستان و کناره‌گیری روابط طولانی مدت با فرانسه کاتولیک بودند.


اخراج راهبان از صومعه، دیر و خانگاه راهبان در روز اول ژانویه سال 1559 میلادی شروع شد. شورشیان اعلامیه‌هایی خشونت‌آمیز بر در ساختمان‌های متعلف به نهادهای مذهبی کاتولیک دیوارکوب کردند و بر اساس آن کشیشان را به اعمال خشونت در صورت ترک نکردن آن مکان‌‌ها تهدید کردند. این اعلامیه‌ها با نام‌های نابینا، بیوه‌ها، ایتام و فقرا امضا شده بود.


مایکل میتلند، مدیر تسهیلات کالج رابرت گوردن، پیدا کردن این گور جمعی را کشفی بزرگی نامید و گفت: «پیمانکاران در حال کار و اتصال کابل‌ها بودند که این گور را کشف کردند. آنها در حال استفاده از بیل مکانیکی بودند و تقریبا در فاصله 300 میلی‌متری اولین اسکلت را پیدا کردند».


وی در ادامه اضافه می‌کند: «تیم باستان‌شناسی پس از بررسی دقیق، 25 اسکلت دیگر که متعلق به قرن سیزدهم میلادی بود را در اطراف این محل پیدا کردند. در طول 5 سالی که در اینجا کار می‌کنم هرگز تصور نمی‌کردم که درست زیر پایم گور جمعی قرار داشته باشد».


مترجم: ‌هانا حیدری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته