دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 آذر 1397 - 12:28
وزیر علوم تأکید کرد:

توقف فعالیت و انحلال بیش از 50 مؤسسه غیردولتی در یک‌سال گذشته

وزیر علوم گفت: در یک سال گذشته بیش از 50 مؤسسه غیر دولتی توقف فعالیت و انحلال داشتند که بر اساس ماده 9 اساسنامه کمیسیون مربوط به اینها رسیدگی کرده است.
کد خبر : 329330
123579.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، منصور غلامی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان سؤال محمد فیضی‌زنگیر مبنی بر اینکه علت توسعه تحصیلات تکمیلی در مؤسسات آموزشی غیرانتفاعی بدون داشتن حدنصاب هیأت علمی چیست و چرا علیرغم افزایش دانشجو در دانشگاه پیام نور مکانیزمی برای تطابق رشته با اعضای هیأت علمی وجود ندارد، اظهار کرد:  حضور بخش دولتی در میان مجموعه‌های آموزش‌عالی بر اساس اصل 44 قانون اساسی بوده و ما هم از آن حمایت می‌کنیم.


وزیر علوم تصریح کرد: فعالیت برخی دانشگاه‌ها که اصول اولیه شاخص‌ها را رعایت نکردند متوقف شد و در یک سال گذشته بیش از 50 مؤسسه غیردولتی توقف فعالیت و انحلال داشتند که بر اساس ماده 9 اساسنامه کمیسیون مربوط به اینها رسیدگی کرده است.


غلامی تصریح کرد: به‌طور قطع ما دنبال ساماندهی آموزش‌عالی در بخش غیردولتی‌ها هستیم و امیدواریم بتوانیم در ادامه این روند برای سال تحصیلی آینده نقاط ضعف موجود را برطرف کنیم.


وی در مورد سؤال پیام نور گفت: دانشگاه پیام نور در زمانی فراخوان به داوطلبان استخدام داده و آنان را جذب کرده است و فرآیند بررسی آن بسیار طولانی شده است. در ضمن این طولانی شدن احکامی که عناوین آنها در آیین‌نامه استخدامی اعضای علمی دانشگاه‌ها وجود ندارد مانند پیمانی مشروط و موقت صادر شده که قطعاً اشکال داشته است.


وزیر علوم با بیان اینکه در دو سال گذشته تمام تلاش خود را برای ساماندهی این موضوع داشته‌ایم، تصریح کرد: دانشگاه پیام نور در سال 91 چیزی حدود یک میلیون و 200 هزار دانشجو داشته است و در سال 96 این تعداد به 400 هزار رسیده است. این دانشگاه سه هزار هیأت علمی از قبل داشته و قریب به 900 هیأت علمی را هم در فراخوان‌ها جذب کرده و در حال ساماندهی است.


غلامی تأکید کرد: از باب شاخص دانشجویی هیأت علمی با این شرایط اکنون در حد استاندارد قرار دارد، اما در بعضی واحدها متناسب با جمعیت دانشجویی هیأت علمی نداریم و حتماً این موضوع باید ساماندهی پیدا کند. 


وی گفت: از افرادی که از ابتدا جذب شدند و فرآیند رسیدگی به آنها سال 92 شروع شده شخصاً در یک سال گذشته دنبال حل مسائل اعضای هیأت علمی جذب شده به پیام نور بودم که آنچه اتفاق افتاده اینگونه است که از جمعیت قریب به 900 نفر تعدادی که واجد شرایط نبوده‌اند و حدود 30 نفر هستند حذف شدند و تعدادی هم خودشان انصراف دادند و 275 نفر هم به‌صورت قطعی ساماندهی شده‌ و حکم گرفتند.  به 362 نفر هیأت امنا مجوز داده و در حال طی فرآیند جذب هستند و امیدواریم قبل از پایان امسال سروسامان قانونی بگیرند.


وزیر علوم تصریح کرد: به‌هر حال ما وارث پدیده‌ای به‌عنوان کثرت مراکز آموزش عالی و ورود به یک حجم وسیعی از تأسیس و جذب اعضای هیأت علمی خصوصاً در دانشگاه پیام نور بدون اینکه ابزار لازم آماده باشد، هستیم.


وی گفت: مطمئنم در فرآیند ساماندهی آموزش عالی، هم زیر نظام‌های آن را باید به سروسامان برسانیم و هم آموزش عالی در مراکز دولتی باید مورد توجه قرار گیرند.


غلامی گفت: آنچه مسلم است آموزش عالی کشور باید استقرارش براساس شاخص‌‌ها و ضوابط علمی باشد و قطعاً انتشار اینها در واحدهای کوچک غیر از ایجاد ضعف چیزی به دنبال نخواهد داشت.


وزیر علوم با بیان اینکه این مسائل که از یک بازه زمانی نسبتاً دور منتقل شده و رفع مشکلاتش جزو وظایف ماست، گفت: در یک سال گذشته توجه و تمرکز وزارت علوم به بحث ساماندهی و احقاق حقوق افراد بوده است. 


انتهای پیام/4034/ن


انتهای پیام/

برچسب ها: منصور غلامی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته