دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 آبان 1397 - 12:21
حجت‌الاسلام ساداتی‌نژاد:

«گفت‌وگوی ماه» بستر آزاداندیشی در دانشگاه‌های کشور است

مدیر مرکز هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی گفت: «گفت‌وگوی ماه» بستر آزاداندیشی، خلاقیت و تفکر عالمانه اساتید معارف اسلامی است.
کد خبر : 327078
بحث-های-خانوادگی.jpg

به گزارش حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، از مركز ارتباطات و اطلاع‌رسانی نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام سید مهدی ساداتی‌نژاد گفت: گفت‌وگوی ماه طرحی سراسری است که در این طرح یک روز در ماه به‌عنوان روز تفکر و گفت‌وگو در دانشگاه نامیده می‌شود و در این روز اساتيد معارف اسلامی در خصوص موضوع تعیین‌شده مطالعه كرده و در جلسه «گفتگوی ماه» به مباحثه علمی می‌پردازند.


وی ادامه داد: در این راستا يكی از اساتيد متخصص در موضوع موردبحث علاوه بر سخنرانی و ارائه مطلب، به مديريت و جمع‌بندی مباحثه علمی اساتید می‌پردازد؛ گروه‌های معارف اسلامی دانشگاه‌ها با هماهنگی مرکز هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی به‌صورت مستمر اقدام به برگزاری نشست‌های ماهیانه گفتگوی ماه با حضور اساتید معارف خواهند کرد.


مدیر مرکز هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی به‌عنوان متولی طرح در این خصوص توضیح داد: اساتيد معارف اسلامی به‌عنوان مرجع و تبیین‌کننده مسائل دينی در دانشگاه می‌بايست علاوه بر تقويت مهارت‌های ارتباطی و روش تدريس، در خصوص موضوعات جديد نيز نظرات مختلف را مطالعه كرده و آمادگی پاسخگويی به دانشجويان را داشته باشند.


ساداتی‌نژاد افزود: با عنايت به گستردگی موضوعات معارف اسلامی طبيعی است كه همه اساتيد فرصت و زمان كافی جهت مطالعه در مورد موضوعات مختلف را نداشته باشند؛ اين در صورتی است كه دانشگاهيان انتظار دارند اساتيد معارف اسلامی در پاسخگويی به مسائل حوزه‌های مختلف معارف اسلامی توانمند باشند؛ برای اين منظور و همچنين افزايش ارتباط و همكاری علمی بين اساتيد معارف اسلامی استان، تشكيل جلسات ماهانه «گفتگوی ماه» بسيار ضروری و مؤثر خواهد بود.


وی توسعه آزاداندیشی، خلاقیت و تفکر عالمانه اساتید گروه‌های معارف اسلامی را رویکرد اصلی این طرح عنوان کرده و افزود: از دیگر اهداف این طرح ارتقا و دانش‌افزایی اساتید گروه‌های معارف اسلامی، ایجاد شرایط و بستر مناسب جهت تولید و ارائه ایده و فکر نو در حوزه تدريس معارف اسلامی و توانمندسازی اساتید گروه‌های معارف اسلامی با زمینه‌سازی جهت افزایش جذب و مشارکت آنان در پاسخ به سؤالات و شبهات دانشجویان می‌باشد. ايجاد فرصت همكاری علمی بين اساتيد معارف اسلامی نیز از دیگر اهدافی است که انتظار می‌رود در جلسات ماهیانه گفتگوی ماه رخ دهد.


مدير مرکز هم‌اندیشی دانشگاهیان در ادامه در خصوص روند اجرایی طرح گفت: بیش از ۸۰ گفتگوی ماه تاکنون در دانشگاه‌های کشور انجام‌شده است و فرآیند اجرایی بدین‌صورت است که استادان گروه‌های معارف اسلامی به تفکیک گرایش‌های شش‌گانه با توجه به موضوعات ارائه‌شده و با عنایت به شرايط فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دانشگاه‌های استان مربوطه با همکاری مدیران گروه‌ها و مسئولان دفاتر نهاد موضوعات مدنظر خود را در قالب تقویم سالانه تنظیم نموده و با هماهنگی و همکاری مركز هم‌انديشی استادان معاونت آموزشی و پژوهشی نهاد مركز آن را اجرا نمایند.


ساداتی‌نژاد تصریح کرد: در طول سال تحصیلی حداقل 9 برنامه در هر دانشگاه برگزار خواهد شد و مقررشده است این گفتگوها به تفکیک گرایش‌ها برگزار گردد. لازم به ذکر است برای اساتید شرکت‌کننده گواهی معتبر صادر خواهد شد و موضوعات پيشنهادي به تفکیک گرایش‌های پنج‌گانه نیز تدوین‌شده است و در قالب آیین‌نامه‌ای به مدیران گروه‌های معارف اسلامی و دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.


انتهای پیام/4107/


انتهای پیام/

برچسب ها: آزاد اندیشی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته