دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 آبان 1397 - 08:58
زیست دانشجویی/5

روابط اجتماعی لازمه‌ی زندگی دانشجویی

دانشجو برای زندگی راحت و بهره‌وری مناسب در خوابگاه لازم است که نگاهی به روابط اجتماعی خود داشته باشد.
کد خبر : 326888
photo_۲۰۱۸-۱۱-۱۸_۱۷-۰۴-۳۳.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه صنفی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، برای زندگی راحت در خوابگاه لازم است که دانشجو دارای روابط اجتماعی مناسبی باشد، چون زمان‌هایی که دانشجویان مدت زیادی دور هم نشسته و می‌خندند و به صحبت مشغول می‌شوند با رشته‌ها و تخصص‌ها و فعالیت‌های یکدیگر آشنا شده و در زندگی دانشجویی از این روابط بهره می‌برند .


از جمله مشکلاتی که در زندگی خوابگاهی می‌توان به آن اشاره کرد، زندگی با یک هم‌اتاقی است که اهل همکاری نیست و قواعد و قوانین را زیرپا می‌گذارد و یا احساس خجالت و ناتوانی از بیان عقیده، نظر و درخواست از بقیه هم‌اتاقی‌ها و موارد مشابه آن را دارد.


زندگی درخوابگاه جنبه‌های متعددی دارد که ارتباط با هم‌اتاقی‌ها یکی از مهمترین این موارد است. اگر هم‌اتاقی‌ها افرادی سازگار و دارای روحیه‌ همکاری بالایی باشند زندگی در خوابگاه به خوبی سپری خواهد شد. هر چند در این بین شاید اختلاف و تفاوت نظرهایی هم وجود داشته باشد که این نیز امری بدیهی است.


نکته بسیار مهمی که دانشجو باید به آن توجه کند این است که هم‌اتاقی‌ها نیاز دارند از ابتدای زندگی گروهی خود درمورد مسائلی چون نظافت اتاق، تهیه و آماده کردن غذا، شست و شوی ظروف، خرید مایحتاج  و وسایل، تنظیم ساعت و زمان مطالعه و استراحت، اوقات فراغت، میهمانی، رعایت اصول ایمنی، تعیین حریم و فضای خصوصی، حفظ اطلاعات و موضوعات شخصی و ... با یکدیگر صحبت کرده و به توافق کلی برسند.


هیچ یکی از تفاوت‌هایی که بین افراد مشاهده می‌شود نه خوب است  نه بد و فقط صرفاً یک تفاوت است و نکته اساسی که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که باید چنین تفاوت‌ها وانتظاراتی روشن و شفاف شود تا افراد با دیدگاه‌های یگدیگر آشنا شده و بتوانند بر مبنای توافق کلی و رعایت احترام به دیگری، برنامه‌ای تدوین و طبق برنامه به وظایف خود عمل کنند.


چنانچه دانشجویی طبق توافق و برنامه به عمل آمده انجام وظیفه نکرد، بهتر است از همان ابتدا در مورد آن صحبت شود و برای آن مشکل و راه‌های برطرف کردن آن برنامه‌ریزی جدیدی به عمل آورد ، در این مورد لازم است که بدون پرخاش یا بی‌احترامی و برچسب زدن به یکدیگر به مشکل پرداخته شود.­


دانشجویان با فعالیت در انجمن‌های دانشجویی در زمینه‌های مختلف و فعالیت‌های ورزشی، فرهنگی و مشارکت در برگزاری نمایشگاه‌ها و کلاس‌های هنری، علمی و همچنین کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی در موضوعات مختلف می‌توانند ارتباط صمیمی و اجتماعی با سایر افراد را از این طریق برقرار کنند.


گاهی اوقات ممکن است در میان این افراد برخی‌ها قربانی سوء‌ استفاده شوند چون در زندگی دانشجویی ارتباط با همسالان بسیار زیاد و متنوع است.


دوران نوجوانی را از 12 تا 22 سال تعیین کرده‌اند به این ترتیب تعداد زیادی از دانشجویان در مرحله‌ی رشد نوجوانی قرار گرفته‌اند و تغییراتی که در این دوران رخ می‌دهد منشأ تفکر در موضوعات مذهبی، دینی و اخلاقی است. بسیای از دانشجویان به موضوعات مختلفی فکر می‌کنند، دانشجویان کشور که از برگزیده‌ترین و باهوش‌ترین جوانان کشور هستند و در بسیاری از موارد  سوال‌هایی در حوزه های دینی، اخلاقی و ارزشی دارند که فقط علما و روحانیون قادرند به سوالات آنان پاسخ دهند.


انسان‌ها در برخی موارد دچار بحران می‌شوند که دانشجوها مستثنی از این موضوع نیستند و این افراد نیز دستخوش استرس تغییر و بحران می‌شوند که لازم است این بحران‌ها را شناخته و برخورد مناسبی با آن ها انجام داد.


انتهای پیام/4108/ 4107/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته