دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 آبان 1397 - 03:59
یک آسیب‌شناس اجتماعی:

خانواده‌ها حمایت خود از فرزندانشان را نشان دهند

یک آسیب‌شناس اجتماعی گفت: برای از بین رفتن ترس بچه‌ها از بیان واقعیت، خانواده‌ها باید اطمینان دهند که در همه حال حامی فرزندانشان هستند.
کد خبر : 326597
139403051505228485373924.jpg

مجید ابهری در گفتگو با خبرنگار حوزه جوانان و خانواده گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص مشکلات فضای مجازی گفت: ورود فضای مجازی به جامعه همراه با فرصت‌ها و محاسن، عوارض و تهدیداتی نیز به همراه آورد که از ابعاد مختلف فرهنگی اخلاقی و اجتماعی ضرایب منفی چندین برابر بیشتر از ظرفیت‌های مثبت آن داشته است چراکه بسترسازی فرهنگی و کاربردی برای این فرایند وجود نیامد و در بسیاری از موارد مورد سوءاستفاده ابزاری برای باج‌گیری و لطمه به آبرو و شخصیت افراد خانواده‌ها شد.


این آسیب‌شناس اجتماعی در ادامه در مورد ماجرایی که چند روز گذشته در مورد کودکان شوشتری رخ داده است، ادامه داد: برخی از بزهکاران و مجرمان سابقه‌دار که بارها و بارها سابقه زندان را در کارنامه خود دارند به این مجازات به چشم سرگرمی و استراحت نگاه کرده و دیگر بیمی از آن ندارند.


وی با اشاره به اینکه برای چندمین بار این حادثه رخ‌ داده است، گفت: این اتفاقات زنگ خطر را بار دیگر برای خانواده‌ها، نهادهای دولتی و سازمان‌های تربیتی به صدا درآورد. یک مجرم سابقه‌دار اقدام به آزار جنسی کودکانی که اغلب از قشر کم‌درآمد و نیازمند بودند کرده و با تهدید به انتشار فیلم و عکس آنها این اطفال را وادار به سکوت می‌کند.


ابهری افزود:  از نگاه آسیب‌شناسی در تحلیل این فاجعه به چند نکته قابل‌ توجه برخورد می‌کنیم؛ نخست آنکه عدم وجود امکانات سرگرمی و وسایل تفریحی و کمبود آنها در محلات فقیرنشین مخصوصاً در شهرهای کوچک سبب می‌شود بچه‌ها در کوچه و خیابان‌ها حضور پیداکرده و مشغول بازی در اوقات فراغت خود شوند.


وی ادامه داد: دوم آنکه  فقدان آموزش مهارت‌های مراقبت از خود در مقابل متجاوزان به کودکان چه پسر و چه دختر توسط خانواده‌ها و مدارس باعث موفقیت این‌گونه بیماران و جانیان می‌شود. باید به نوجوانان آموزش داد که خانواده در تمام شرایط حامی آنها بوده و نباید از گفتن حقایق به خانواده خودداری کرده و یا بترسند.


این آسیب‌شناس اجتماعی اضافه کرد: کمبود قوانین مجازات این‌گونه جانیان و همچنین سبک بودن مجازات آنها باعث وقاحت و جرأت آنها می‌شود. در کشورهای دیگر مخصوصاً ممالک پیشرفته در صورت وقوع چنین حوادثی رسانه‌ها درصدد جبران برآمده و اجازه نمی‌دهند این وضعیت ادامه یابد.


ابهری تصریح کرد:  در حال حاضر با توجه به گسترش فعالیت‌های پلیس فتا در فضای مجازی و مقابله چشمگیر آنها با بزهکاران در این فضا، خانواده‌ها و نهادهای متولی نیز باید به کمک این پلیس رفته و اجازه ندهند آینده و سرنوشت فرزندان آنها به رسوایی انزوا و خودکشی کشیده شود. محاکمه و مجازات صریح و شدید این‌گونه افراد فرصت را از اشخاصی که این‌گونه افکار پلید در سردارند می‌گیرد.


استاد دانشگاه شهید بهشتی در ادامه تصریح کرد:  مسئولان محلی به‌ویژه استانداری‌، شهرداری‌ و فرمانداری‌ها همراه با آموزش‌وپرورش و وزارت ورزش و جوانان به کمک مردم  شهرهای کوچک  و محروم رفته و برای کودکان و نوجوانان ساکن در آنها ابزار وسایل سرگرمی و رفاه ارزان‌قیمت و یا رایگان ایجاد کنند و مهم‌تر از همه آموزش مهارت‌های زندگی در زمینه صداقت با والدین و مراقبت از خود در دستور کار آموزش‌وپرورش قرار گیرد .


 انتهای پیام/4087


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته