دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 آبان 1397 - 05:08
آنا گزارش می‌دهد:

کانال‌های دانشجویی؛ مفید یا مضر؟

بسیاری از کانال‌های دانشجویی توسط دانشجویان اداره می‌شوند و تنها با هدف انسجام بیشتر دانشجویان به راه انداخته شده‌اند اما داستان اینجا به پایان نمی‌رسد.
کد خبر : 325148

به گزارش خبرنگار حوزه صنفی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با پیشرفت فضای مجازی و به راه افتادن کانال‌ و گروه‌های اجتماعی بستری فراهم شد تا دانشجویان فضایی فراتر از محیط دانشگاه برای بیان نظرات خود پیدا کنند.


مولود اصفهانی، ادمین یکی از کانال‌های پرمخاطب تلگرامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: از بدو ورود به دانشگاه ایده راه‌اندازی یک کانال دانشجویی در ذهنم وجود داشت؛ در محیط خوابگاه تعامل بیشتری بین دانشجویان وجود دارد؛ برای تسهیل امور دانشجویان نیاز زیادی به وجود چنین مرکزی برای اطلاع‌رسانی احساس می‌شد. در نهایت در ترم سوم تصمیم به راه‌اندازی کانال تلگرامی گرفتم. ابتدا به معاون فرهنگی دانشگاه مراجعه کردم، اما معاون دانشگاه در پاسخ گفت که نیازی به یک کانال جدید نیست چرا که دانشگاه چند کانال خبررسانی دارد.


وی ادامه داد: معاون فرهنگی دانشگاه در حالی از وجود کانال اطلاع‌رسانی دانشگاه خبر داد که من و دوستانم هیچ‌کدام از وجود این کانال اطلاعی نداشتیم درنتیجه کانال تلگرامی خود را با تعداد کم دوستانم به راه انداختم.


اصفهانی در بیان هدف خود از راه‌اندازی این کانال دانشجویی گفت: اولین و مهم‌ترین هدفم از ایجاد این کانال، آشنا کردن دانشجویان جدیدالورود با فرهنگ زندگی در خوابگاه و همچنین اطلاع‌رسانی سریع و راحت رویدادها و برنامه خوابگاه‌ها به دانشجویان بود.


این ادمین کانال تلگرامی گفت: به‌مرور زمان این کانال جایگاه خود را در بین دانشجویان پیدا کرد. کانالی که خبرهای موثق و سریع را منتشر می‌کند تا جایی که معاون فرهنگی دانشگاه، برنامه‌های فرهنگی را از طریق این کانال به اطلاع دانشجویان می‌رساند.


سرنوشت این کانال‌ها همگی مانند هم نیست و بعضی از کانال‌های تلگرامی که برای دانشجویان ایجاد شده در کنار اخبار درست و مهم، اخبار کذب منتشر می‌کنند. به‌طور مثال به دنبال درج اطلاعیه‌ای از سوی یک گروه تلگرامی ناشناس به نام «رسانه دانشجویی دانشگاه تهران» درباره برگزاری سومین کارگاه جامع اَپلای در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، کتابخانه مرکزی دانشگاه اعلام کرد هیچ‌گونه مجوزی تحت این عنوان یا عناوین مشابه، به هیچ شرکت یا مؤسسه‌ای داده نشده و طبیعی است که دانشگاه تهران و مؤسسات وابسته در این زمینه مسئولیتی ندارند.


بسیاری از دانشجویان در دام این کانال‌های نامعتبر افتاده‌ و ضررهای مالی زیادی متحمل شده‌اند، کانال‌های مفید دانشجویی نیز تحت فشار مسئولان دانشگاه به فعالیت خود پایان داده‌اند در حالی که  این کانال‌ها مشکلات زیادی را از سر راه دانشجویان برداشتند اما متأسفانه در خصوص این کانال‌ها نیز قانون دقیقی وجود ندارد و کانال‌ها و شبکه‌های معتبر و غیرمعتبر دانشجویی همه به یک چشم دیده می‌شوند. آیا زمان آن نرسیده است که با حمایت همه‌جانبه و نظارت دقیق بر کانال‌ها آسایش بیشتری برای دانشجویان فراهم شود؟


انتهای پیام/4084/4107/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته