دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 آبان 1397 - 14:29
عسکری:

جلب مشارکت دانشجویان در مقابله با تهدیدات دشمن مؤثر است

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: جلب مشارکت دانشجویان در مقابله تهدیدات اقتصادی و جنگ نرم دشمن بسیار مؤثر است.
کد خبر : 325076
1542011927-photo-2018-11-11-14-46-41.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم؛ نشست شورای معاونان فرهنگی و اجتماعی منطقه ۴ کشور با حضور سعید حمیدی رئیس دانشگاه اراک، محمدهادی عسکری مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، حجت‌الاسلام و المسلمین حسینی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه اراک و معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های استان‌های قم، مرکزی، همدان و قزوین در دانشگاه اراک برگزار شد.


عسکری در این نشست اظهارکرد: تغییر ساختار شورای مدیران فرهنگی به معاونان فرهنگی و اجتماعی در مناطق ده‌گانه برحسب ضرورت‌های فعال دانشگاه انجام شد و سیاست معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم واگذاری برخی امور و برنامه‌ها به مناطق است و طبیعتاً نیازهای هر منطقه در اموری که به آنها واگذار می شود تأمین می‌گردد.


وی افزود: شورای معاونان فرهنگی و اجتماعی مناطق به عنوان بازوی مشورتی و مشارکت‌کننده در تصمیم‌سازی‌های معاونت فرهنگی وزارت علوم خواهد بود.


مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: با توجه به شرایط فعلی کشور و مواجهه آن با جنگ اقتصادی و مورد تهدید قرار گرفتن مؤلفه‌های قدرت نرم، جلب مشارکت دانشجویان در مقابله با این تهدیدات بسیار مؤثر است.


وی افزود: پروژه فعالیت‌های فرهنگی پروژه‌ای مشارکت‌محور است و این ضرورت ایجاب می‌کند تمام عناصر و اعضای دانشگاه اعم از اساتید، کارکنان، مدیران و حتی والدین در عرصه فرهنگی مشارکت کنند.


مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به فضای فعالیت دانشجویی گفت: اگر دانشگاه فضای مناسب را برای فعالیت دانشجویان فراهم کند طبیعتاً آنها برای فعالیت خود محیطی غیر از دانشگاه را انتخاب نخواهند کرد.


وی ادامه داد: دانشگاه امتداد طولی دبیرستان نیست بلکه زیست‌جهان خود را دارد که بلوغ شخصیتی و هویتی دانشجو را شکل می‌دهد و در دانشگاه ایرانی تجلی این هویت و بلوغ شخصیتی در فضای فرهنگی و در قالب انجمن‌ها، کانون‌ها، شوراهای صنفی و سایر تشکل‌ها بروز و ظهور دارد.


عسکری گفت: فضای دانشجویی در این زیست روزانه و زیست شبانه است، زیست روزانه با فعالیت آموزشی رسمی در محیط دانشگاه شروع می‌شود و زمانی است که دانشجو در محیط آموزشی است و زیست شبانه زمانی است که دانشجو در محیط خوابگاه حضور می‌یابد برنامه‌ریزی برای زیست شبانه دانشجو و استفاده از این زمان برای توانمند‌سازی، جلب و افزایش مشارکت دانشجویان حائز اهمیت است.


وی تأکید کرد: تقویت امید و نشاط اجتماعی و پویایی علمی در محیط دانشگاه ضرورت دارد و باید از ظرفیت ایام و اعیاد ماه ربیع برای این امر استفاده کرد.


در ادامه این نشست رئیس دانشگاه اراک اظهار امیدواری کرد که ادامه جلسات مناطق بتواند منجر به شکل‌گیری فعالیت‌های فرهنگی گسترده‌تر و ارتقای این فعالیت‌ها به نفع دانشجویان باشد.


حمیدی گفت:  حوزه فرهنگی از پرمشغله‌ترین و سخت‌ترین حوزه‌ها برای فعالیت است و نسبتاً تأثیرگذاری بیشتری دارد.


رئیس دانشگاه اراک افزود: ارتقای شخصیت و هویت دانشجوی تازه‌وارد از دبیرستان به دانشگاه بر عهده مدیریت‌های فرهنگی است و با فعالیت‌های وسیع و گسترده نظام جمهوری اسلامی طی ۴۰ سال اخیر در زمینه فرهنگی باز نیاز به فعالیت بیشتر در این زمینه احساس می شود.


وی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌های اجتماعی که در کشور وجود دارد افزود: نقش دانشگاه و مسئولیت آن در کاهش این آسیب‌ها بسیار تعیین‌کننده خواهد بود و در این زمینه فرهنگ‌سازی توسط دانشگاه‌ها بسیار حائز اهمیت است.


 حمیدی گفت: نقش فرهنگی اساتید در دانشگا‌ه‌ها بسیار مهم بوده و حتی چند دقیقه گفتگوی اساتید با دانشجویان در محیط آموزشی تأثیر مثبتی دارد.


وی در پایان با اشاره به نقش روزافزون شبکه‌های اجتماعی تأکید کرد: تقابل غیرفرهنگی با این شبکه‌ها معنا ندارد و آگاه‌سازی و تأمین محتوای مناسب در این شبکه‌ها می‌تواند از آثار منفی آن بکاهد.


انتهای پیام/4108/ 4107/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب