دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 آبان 1397 - 06:55
مجید ابهری:

زمان گفتگو بین اعضای خانواده‌ها به ۱۷ دقیقه رسیده‌ است

یک آسیب‌شناس اجتماعی گفت: طبق یک تحقیق، گفتگو بین اعضای خانواده‌ها به ۱۷ دقیقه رسیده است که نشان از یک فاجعه است.
کد خبر : 324024
Melakhaye-Khanevadeye-Salem.jpg

مجید ابهری در گفتگو با خبرنگار حوزه خانواده و جوانان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: سبک زندگی اصیل‌ترین نقشه راه برای زندگی فردی و اجتماعی است، هرچقدر از سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی تحت تأثیر عوامل مختلف مثل شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی فاصله بگیریم، به روش زندگی غربی بر‌اساس فردگرایی و کم‌رنگ شدن روابط خانوادگی نزدیک می‌شویم.


این آسیب‌شناس اجتماعی در ادامه افزود: در داخل خانواده، گفتگو، اصلی‌ترین ابزار درک متقابل ارزش‌های معنوی و تحکیم روابط عاطفی است. با گفتگو در خانواده می‌توان مشکلات را شناسایی کرد و برای حل آن چاره‌اندیشی کرد، ولی متأسفانه به‌خاطر تغییرات سبک زندگی، گفتگو که اصلی‌ترین ابزار تحکیم و تداوم روابط عاطفی در خانواده است کم‌رنگ شده و به حداقل رسیده است. خانم ابتکار چندی پیش در سخنانی آمار ارتباط کلامی بین خانواده‌ها را ۲۰ دقیقه عنوان کرده بود.


وی در ادامه تصریح کرد: بر‌اساس آخرین پژوهش انجام‌شده در ۶ کلان‌شهر و سه شهر کوچک و در میان بیش از ۷ هزار نفر خانواده و بر‌اساس انتخاب تصادفی باید گفت: این آمار کمی از این هم فاجعه‌بار‌تر است و به ۱۷ دقیقه رسیده است.


ابهری اضافه کرد: این موضوع به‌دلیل مشکلات روزمره و یا اخبار جاری خانواده و جامعه است؛ چراکه تماشای سریال‌های ترکیه‌ای و یا غرق‌شدن در فضای مجازی اجازه گفتگو را از اعضای خانواده سلب کرده و بیگانگی رفتاری در بین اعضای خانواده موجب بروز آسیب‌های رفتاری مثل طلاق عاطفی، افسردگی و انزوا، فرار از خانه، اعتیاد و خودکشی شده است.


پدر علم آسیب‌شناسی ایران در ادامه تصریح کرد: برای کاهش این مشکل و آسیب آن، باید مهارت‌های همدلی به خانواده‌ها از طریق رسانه‌ها به‌ویژه صداوسیما و همچنین در ادارات و دانشگاه‌ها به‌صورت جدی در دستور کار قرارگرفته و زیان‌ها و عواقب کاهش روابط گفتاری یادآوری شود، البته با توجه به مشکلات محیطی مانند گرانی، تورم، بیکاری و مشکلات وابسته، بخشی از این مشکلات باید توسط دولت یا نهادهای مرتبط حل‌وفصل شود.


انتهای پیام/4087/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب