دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
صبوری در میزگرد 13 آبان:

ویژگی‌های استکباری آمریکا باعث دشمنی ایران با آن شده است

دبیر اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: ایران با آمریکا مشکل دارد چون ویژگی‌های استکباری دارد و هر کشور دیگری که این شاخصه‌ها را داشته باشد، استکباری است.
کد خبر : 322878
_HZS4214.jpg

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نشست دبیران چهار اتحادیه‌ دانشجویی انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، جنبش عدالتخواه دانشجویی، دفتر تحکیم وحدت و جامعه اسلامی دانشجویان به مناسبت 13 آبان، روز ملی استکبار ستیزی در خبرگزاری آنا، برگزار شد. محمدحسین صبوری دبیر اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی در این نشست به تعریف استکبار، لزوم استکبار ستیزی، نقش جنبش دانشجویی در استکبار ستیزی و... پرداخت که در متن گفتگو را در زیر می‌خوانید.


رابطه 13 آبان و موضوع استکبارستیزی را در طول تاریخ 40 ساله انقلاب اسلامی چگونه ارزیابی می‌کنید؟


یک استکبارستیزی به‌معنای نگاه تاریخی به دشمنی‌هایی است که آمریکا به ایران داشته است. یک استکبارستیزی به‌معنا و مفهوم استکبار است که دایره گسترده و کامل‌تری را غیر از آمریکا شامل می‌شود.


مقام معظم رهبری هم روز گذشته در دیدار با دانش‌آموزان اشاره‌ای داشتند که تا زمانی با دولت آمریکا دشمنی خواهیم داشت که نگاه استکباری دارد. این به‌معنای آن است که هر کشور دیگری که این نگاه را داشته باشد، به‌همین‌شکل با آن کشور به مقابله خواهیم پرداخت؛ به‌عبارتی‌دیگر اگر نگاه استکباری آمریکا در کشورهای اروپایی وجود داشته باشد، این نظر ملغی می‌شود که می‌توان با کشورهای اروپایی تحت هر شرایطی تعامل کرد.


نظریه تعامل با اروپا بیش از یک سال است که از طرف دولت و برخی سیاست‌مداران آغاز شده است و معتقد هستند به‌دلیل اینکه نمی‌توانیم با آمریکا یا رئیس‌جمهور آن تعامل کنیم به‌سمت کشورهای اروپایی سوق پیدا کنیم و در مورد مسائل مختلف مانند مسائل موشکی و منطقه‌ای با کشورهای اروپایی توافق کنیم. این همان تفسیر غلطی است که وقتی حرف از آمریکا می‌شود، برخی تصور می‌کنند دشمنی ما فقط با یک کشور یا صرفاً آمریکاست.


ایران با آمریکا مشکل دارد چون دولت استکباری است و دارای شاخصه‌ها و ویژگی‌های استکباری است و هر کشور دیگری که این شاخصه‌ها را داشته باشد، استکباری است و با آن هم به مقابله می‌پردازیم. اینگونه نیست که برخی اختلافات یا جنایات تاریخی باعث دشمنی ما با آمریکا شده است. به‌همین‌جهت باید به استدلال و چرایی دشمنی با آمریکا پرداخته شود.


ممکن است با کشوری که اکنون تعامل و رابطه دوستانه داریم، چند سال دیگر با آن در همان سطحی که با آمریکا مشکل داریم، به مخالفت بپردازیم اگر آن کشور ویژگی‌های استکباری داشته باشد. جریان غرب‌گرا در کشور علاقه‌مند است که این نگاه روتین دشمنی به آمریکا وجود داشته باشد تا بتوانند راحت تعامل با کشورهای غربی را توجیه کنند، درصورتی‌که در برخی از کشورهای اروپایی همان سبک از استکبار آمریکایی دیده می‌شود.


نشست استکبار ستیزیجنبش دانشجویی در وقوع حادثه 13 آبان چه نقشی داشته است؟


هویت اصیل جریان دانشجویی، مبارزه با ظلم، استکبارستیزی و عدالت‌خواهی است. بازخوانی تاریخی اتفاق 13 آبان و اقدامی که جریان دانشجویی انجام داد، نشان می‌دهد که هویت اصیل جریان دانشجویی باید اینگونه باشد. اگر در مقطعی از زمان چیزی غیر از این دغدغه باشد طبیعتاً جریان دانشجویی از هویت واقعی خود فاصله گرفته است.


تسخیر لانه جاسوسی تصمیم فعالانه توسط جریان دانشجویی بود. تصمیم منفعلانه دیکته شده‌ای نبود. جریان دانشجویی زمانی می‌تواند مؤثر و به‌عنوان بازیگر اصلی در فضای سیاسی کشور باشد که فعالانه تصمیم مستقل و خودجوش اخذ کند. آن زمان است که می‌تواند در فضای جامعه تاریخ‌ساز باشد.


کم‌اهمیتی که در بدنه حاکمیتی کشور نسبت به جریان دانشجویی ایجاد شده و نقش کم‌رنگی که برای جریان دانشجویی قائل شده‌اند، فرصت را از این جریان گرفته که بتوانند بار دیگر اتفاقی مانند 13 آبان 58 رقم بزنند.


البته در این بین فعالان تشکل‌های دانشجویی هم مقصر هستند و شاید این عزم و همت لازم را نداشته‌اند و عملکرد خودمان منجر شده است که سال‌ها چنین اتفاقی نه‌تنها رخ نداده، شاید در سال‌های آینده هم اتفاق نیفتد.


جریان دانشجویی می‌تواند با نگاه به این اتفاق علاوه بر اینکه به ماهیت فکری خود پی ببرد، می‌تواند هویت‌یابی از خود داشته باشد.


نظر شما درباره برخی از فعالان تسخیر لانه جاسوسی سال‌های بعد ابراز پشیمانی کردند چیست؟


درگیر شدن به این موضوع که افرادی موضع خود را در طول سال‌ها تغییر داده‌اند، آسیب است. در اقدام انقلابی مانند تسخیر لانه جاسوسی اشخاص مورد تحسین و تشویق قرار نگرفته و نخواهند گرفت بلکه اصل اقدام مثبت و مورد تحسین بود.


هر کس موضع مثبتی در آن زمان داشت، شامل تشویق و تمجیدهای این موضع می‌شد. استوانه‌سازی و بیش از حد پرداختن به موضع افراد چه در جبهه انقلابی، چه در جبهه مقابل، آسیب است.


انتهای پیام/4007/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته