جلب مشارکت فرهنگی دانشجویان دستاوردهای دانشگاه را افزایش میدهد
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری محمدهادی عسکری در نشست معاونان فرهنگی و معاونان دانشجویی دانشگاههای منطقه یک کشور با اشاره به اینکه دسترسی گسترده دانشجویان به فضای مجازی و مجموعههای تسهیلگر در این محیطها، سبب شده است که مراجعه حضوری آنها به محیطهای دانشگاهی و به دنبال آن تقاضای کنشگری در فضاهای فرهنگی کمتر شود. ازاینرو هر چه بتوانیم زمینه مشارکت دانشجویان را در ساختارها و برنامههای مدیریت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیشتر کنیم، دستاورد بزرگی نصیب جامعه و دانشگاه میشود.
وی با تأکید بر تفاوت زیست دانشجویی با زیست دانشآموزی اظهار کرد: دانشگاه امتداد یا تداوم کمّی یا توسعه مقاطع قبل از دانشگاه نیست بر این اساس زیست دانشجویی واجد خصوصیاتی است که با زیست دانشآموزی متفاوت است.
عسکری تصریح کرد: وجه اصلی زیست دانشجویی، نوع شهروندی آن است. نقطه تمایز و افتراق دانشگاه و دانشجو از غیر خودش آنجایی است که نگاهی از جنس بلوغ عقلانی و استقلال شخصی و فراتر رفتن از ظواهر و کنکاش در لایههای اجتماع در ذهن و ضمیر دانشجو شکل میگیرد و ازاینرو متناسب با این موضوع در دانشگاههای ایران عرصههایی برای فعالیت در قالب تشکلها و گروههای دانشجویی شکلگرفته است.
عسکری افزود: در دانشگاهها، ما به یک هسته نرمافزاری فعالیتهای فرهنگی نیاز داریم که جلب مشارکت دانشجویان، قانونمندی فعالیتها و پاسخگویی دانشجویان در برابر عملگرهای خود و پاسخگویی مدیران به دانشجویان از وجوه اصلی این هسته نرمافزاری است و اگر بتوانیم این سه عرصه را توأمان پیش ببریم، فضایی مبتنی بر توانمندسازی و قابلیت حل مسائل برای دانشجویان شکل میگیرد و این امر موجب رضایت دانشجویان و افزایش مشارکت آنها خواهد شد.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره بهضرورت برگزاری جلسات مشترک بین معاونان دانشجویی و فرهنگی و اجتماعی در دانشگاهها گفت: سطح تأثیرگذاری این جلسات بسیار قابلتوجه است بهویژه اینکه اگر زیست شبانه دانشجویان را که پس از پایان کلاسهای آموزشی و در محیط خوابگاه آغاز میشود، جدی بگیریم، میتوانیم به یک میثاق مشترک برای جهتدهی به اوقات فراغت دانشجویان دست یابیم و از آن برای افزایش مهارتها، توانمندیها و توسعه شایستگیهای کانونی دانشجویان استفاده کنیم.
انتهای پیام/4084/پ
انتهای پیام/