همدلی اعتقادی، کارها را پیش میبرد
حسن بزرا در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، درباره نمایش «تنهاتر از مسیح» اظهار کرد: نمایشهای میدانی به دلیل اجرا در فضای باز معمولاً با سختیهای زیادی روبهرو هستند، از جمله اینکه در فصلهای مختلف حتماً باید به شرایط آبوهوایی توجه ویژه داشت.
کارگردان نمایش «تنهاتر از مسیح» گفت: اجرا در فصل پاییز آن هم در محیط باز بهویژه هنگام بارندگی میتواند در صورت عدم پیشبینیهای لازم سیستم نور، صدا و جلوههای ویژه ما را با مشکل مواجه کرده و کار را برای ما سخت کند، امّا با همه این اتفاقات ما بر حسب تجربه تمهیداتی را اندیشیدهایم که با کمترین مشکل، اجراها را به پایان رسانیم.
نمیشود یکشبه ره صد ساله را رفت
وی درباره جایگاه تماشاگران در این فضای باز گفت: ما چون پیشبینی میکردیم که با بحرانهایی نظیر باد و باران مواجه شویم، در انتخاب لوکیشن برای این نمایش سولهای سرپوشیده را برای تماشاگران در نظر گرفتیم تا آنها در آرامش نمایش را نظاره کنند و این در حالی است که بازیگران و عوامل کار همگی بیرون از سوله و در فضای باز و بعضاً زیر باد و باران تلاش میکنند تا اثری تأثیرگذار را خلق کنند.
بزرا درباره اینکه چطور توانسته همه هنروران را در یک راستا به حرکت درآورد، اظهار کرد: چندین سال است که در این نوع پروژهها دستیاری کردم و همیشه اعتقادم این بوده که نمیشود یکشبه ره صد ساله را رفت. من پیشینه تئاتری دارم و از بازی و دستیاری در نمایشهای سالنی در سالنهای مختلف مجموعه تئاتر شهر، حوزه هنری و تالار وحدت و... شروع کردم. در مقاطعی در سینما و تلویزیون بازیگر بودم و دستیاری کردم تا بالاخره زمانی که بهزاد بهزادپور شب آفتابی را اجرا میکرد، خدمت ایشان رسیدم و بازیگردانی کردم و در برههای در آخرین پروژهشان شبی در کهکشانها نیز دستیار اول ایشان شدم. همزمان در نمایشهای ستاره صبح و فصل شیدایی آثار سعید اسماعیلی فعالیتهایم ادامه پیدا کرد و بالاخره با تجربه همه این سالها و کارها، چون مرتب با سربازها و هنرورها سرو کار داشتهایم به فرمولی از کار با نابازیگر و بازی گرفتن از آنها رسیدهایم.
در عرض هفت روز تمرین، هنروران را تعلیم داده و آماده اجرا کردیم
وی ادامه داد: به اعتقاد بنده کار کردن با نابازیگر نیاز به تجربه و تکنیکی دارد که تو باید آن را بلد باشی و بدانی که چه طور باید آنها را پرورش داد و این کاری است که به همت گروه درجه یک کارگردانی که در کنارم زحمت میکشند، توانستیم در عرض هفت روز تمرین آنها را تعلیم داده و آماده اجرا کنیم.
بزرا درباره انتخاب نقشهای فرمانده داعش و حضرت ابوالفضل(ع) و امام حسین(ع) هم گفت: نیروها و بازیگران ما از سربازان وظیفهای هستند که در اختیار ما قرار میدهند و ما در بررسیها و مواجه ابتدایی با آنها تلاش میکنیم تا کسانی را که تجربیاتی در حوزه نمایش دارند و یا حتی صرفاً علاقه زیادی به بازیگری دارند جدا کرده و تمریناتی با آنها انجام دهیم تا میزان تواناییشان مشخص شود و در این بین حتی اتفاق افتاده که بر اساس تجربه بازیگری را با دقت و توجه به چهره، قد و هیکل، نوع صحبت و کلام و یا حتی نگاه کردنش برای نقشی انتخاب کردهایم، یعنی شده بعضی وقتها شخصی را لحظه اول که صورتش را میبینم، میگویم خب این به درد فلان شخصیت میخورد، خیلی مواقع انتخاب بر اساس یک حس درونی است. نقش حضرت امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) هم از انتخابهای درست ما در این پروژه است.
این کارگردان تئاتر درباره استقبال از نمایش گفت: این از لطف امام حسین(ع) است که از این نمایش استقبال بینظیری میشود. بدون اغراق میگویم که هرچه هست از لطف اهلبیت(ع) است که باعث میشود تماشاگران از این نمایش استقبال کنند. البته که ما تلاشمان را میکنیم و زحمتمان را میکشیم ولی واقعاً تا خود امام حسین (ع) نخواهد، این اتفاق نمیافتد.
وی افزود: این نمایش در سه وجه به تصویر کشیده میشود و کاری است بسیار پرزحمت که تلاشی جمعی و گروهی را میطلبد، یعنی از بیرون که به این نمایش نگاه میکنید میبینید که به طور مثال نورپردازی چقدر در این اثر تأثیرگذار است و حال این نور اگر جلوههای ویژه کنارش نباشد آنگونه که باید تأثیر نخواهد داشت یا صحنه و لباس و یا بازیها اگر درست نباشد، زحمات همه گروهها از بین خواهد رفت. تمام حرفم این است که در این پروژه و نمایش بزرگ یک تیم متخصص فعالیت دارد که سالیان سال است کنار هم کار میکند و زحمات همه آنهاست که این کار به این حد از جذابیت رسیده است.
همدل و همگون بودن افراد گروه از لحاظ اعتقادی کار را پیش میبرد
بزرا بیان کرد: مسئله دیگر همدل و همگون بودن افراد گروه از لحاظ اعتقادی است که این کار را با وجود همه سختیهایش پیش میبرد. مطمئناً اگر کسی اعتقاد نداشته باشد و به این نوع کار و گروه بیاید، ناخودآگاه خودش ارتباط برقرار نمیکند و از دایره این کار و گروه خارج می شود. به اعتقاد من حرفی که ما با دلمان میزنیم به جان و دل تماشاگرانمان مینشیند.
وی با بیان اینکه معمولاً نمایش سر ساعت اجرا میشد، بیان کرد: البته مواردی بوده که به دلیل ازدحام جمعیت مجبور شدیم یک ربع نمایش را به تأخیر بیندازیم و دلیلش تنها همین ازدحام بوده و خوشبختانه از نظر تکنیکی و فنی تا حال مشکلی پیش نیامده است.
بزرا در مورد طراحی صحنه و نور نمایش گفت: عباس رحمانی از طراحان نور بسیار زبده و توانا هستند، و مهدی اکبری طراح صحنه ما جوانی خوش فکر و خوشذوق که در این پروژه کار مدیریت و طراحی صحنه را انجام میدهند. رضا ترکمان که طراحی جلوههای ویژه را برعهده دارند از چهرههای دیگر سینمایی ما در این پروژه هستند که در خیلی از آثار سینمایی طراح جلوههای ویژه بودهاند. مسئولیت صدابرداری بر عهدی علی بیرنگ، گریم با حسام حیدری و در نهایت بزرگتر گروه ما نادر قنبری از مدیران قدیمی تولید و تدارکات سینما هستند. این گروه، گروه فوقالعاده حرفهای و کار کردهای است. بزرگوارانی که در طول سال کارهای سینمایی انجام میدهند، اما در مواقعی که صحبت از نوکری برای امام حسین (ع) است، کارها را کنار میگذارند و دور هم جمع میشوند تا این گونه از نمایش اجرا شود.
چفت کردن لحظات سه صحنه خیلی سخت است
وی درباره کارگردانی نمایش اظهار کرد: با وجود اینکه من تجربه کار در کنار استاد بهزادپور و سپس سعید اسماعیلی در این نوع نمایش را داشتهام اما باید بگویم کار بسیار سختی است. چفت کردن لحظات این سه وجه و صحنه خیلی سخت است. باید به ثانیه ثانیهاش فکر میکردم، به اینکه کی و کدام پرده از سه پرده و با چه اتفاقی باید باز و بسته شود، در موسیقی چه اتفاقاتی بیفتد، در صحنه و نور چه، یعنی باید یک جمع کلی از همه اتفاقات بگیرم تا یک پرده بخواهد پایین یا بالا برود.
بزرا در پاسخ به این سؤال که آیا این نمایش قابلیت فیلم شدن را دارد یا خیر گفت: شاید آری شاید هم خیر. در واقع هر اثر هنری قابلیت این را دارد که از آن وام گرفته شده و یا به اثر هنری دیگری تبدیل شود. چهبسا خیلی از آثار مثل خیلی از فیلمها را میبینید که خالقش با الهام و یا اقتباس از یک متن، رمان، موسیقی و...آن را خلق کرده. نمایش هم از این قاعده مستثنی نیست و قابلیت این را دارد که به یک فیلم تبدیل شود.
وی درباره احساسات مردم بعد از دیدن این نمایش بیان کرد: شکر خدا تماشاگران با لحظه لحظه آن توانستهاند ارتباط برقرار کنند که ما هم مقصود و مطلوبی غیر از این غیر از این نداریم.
استفاده از دوبلورهای معروف در نمایش
بزرا با بیان اینکه بعضاً از صدای دوبلورها و نریتورهای معروف هم در این نمایش استفاده شده گفت: بله، به طور مثال برای صدای راوی در بخش میانی نمایش از صدای استاد نصرالله مدقالچی بهره بردهایم.
وی با بیان اینکه اگر پیشنهاد ساخت فیلم این اثر نمایشی داده شود آن را قبول میکنید، اظهار کرد: هنوز پیشنهادی برای ساخت آن داده نشده است. در پایان لازم میدانم از برادر بزرگوارم احسان حسنی و تمام عزیزانم در سازمان اوج و دوست بزرگوارم علی اسماعیلی مدیر مؤسسه هنری رسانهای ققنوس که زحمت تهیه این پروژه رو بر دوش داشتن تشکر کنم و خدا قوت بگم ،که اگر نبود تلاشها، زحمات و حمایت بیدریغ این عزیزان این پروژه بزرگ به سرانجام نمیرسید.
انتهای پیام/4046/
انتهای پیام/