دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مهر 1397 - 16:42

بیش از هزار و 970 بازنشسته در مقامات کشوری وجود دارد

نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی گفت: بیش از یک هزار و 970 بازنشسته در مقامات کشوری حضور دارند که به آنها مهلت داده شده هرچه‌ زودتر استعفا دهند.
کد خبر : 319469
97-06-c16-3.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا احسان قاضی‌زاده هاشمی در نشست جوان‌گرایی در تحقق دولت اسلامی - جامعه اسلامی که با همت اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان برگزار شد، گفت: ما در مجلس شورای اسلامی وظیفه داریم که در کنار فعالیت‌ها، بحث جوانان را در پیش بگیریم.


وی افزود: سن نمایندگان مجلس شورای اسلامی بین 30 تا 75 سال است، اما فراکسیون جوانان که 38 نماینده دارد، بین 30 تا 45 سال سن دارند و این نشان می‌دهد که جوانان می‌توانند در عرصه‌های مختلف وارد شده و تلاش کنند.


نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: باید گفت پایه آینده انقلاب جوانان هستند که باید به آنها میدان داده شود و مسیر برای آنها پیاده‌سازی شود.


وی در ادامه با اشاره به نقش جوانان در انقلاب اسلامی اذعان کرد: در ابتدای انقلاب، این جوانان بودند که انقلاب کردند، جنگ را پیش بردند و در همه‌جا محور بودند، اما بعد از مدتی دچار عدم جابه‌جایی بین‌نسلی شدیم. باید گفت خیلی از دستگاه‌ها وابسته به نسل‌های قبل هستند و گمان می‌کنند اگر نباشند، کارایی و کارآمدی وجود ندارد و کشور دچار بحران می‌شود، درحالی‌که اگر اعتماد وجود داشته باشد و چرخش نسلی اتفاق بیفتد، قطعاً شرایط بهتری در کشور حاکم خواهد شد.


قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به فعالیت اتحادیه جامعه اسلامی تصریح کرد: تشکیلات جامعه اسلامی دانشجویان به‌عنوان مجموعه‌ای که تولید کادر می‌کند و توانمندی تخصصی و فردی در بستر دانشگاه را شکل می‌دهد، می‌تواند نخبه‌های زیادی را معرفی کند. جامعه اسلامی دانشجویان، آموزش‌های فنی و تخصصی را در اختیار دارد که خروجی کارآمد و توانمند دارد.


وی با اظهار تأسف از وضعیت امروز نخبه‌ها ادامه داد: به‌علت بهره‌برداری نکردن فارغ‌التحصیلان علمی و نخبه‌ها، این ظرفیت‌ها به‌نوعی کناره‌گیری کرده‌اند یا فعالیت‌شان کم شده و به‌سمت بازارهای دیگر رفته‌اند و در نهایت عده‌ای مهاجرت کرده‌اند و در کارهای غیرمرتبط با تحصیلات و سوابق خود مشغول به‌کار شده‌اند. در واقع ما نیازمند چرخش در نظام بوروکراتیک کشور هستیم و این چرخش را با این قانون، یک‌گام به جلو بردیم و درواقع نگاه به آینده و نشان دادیم که انقلاب متعلق به همه دوره‌ها است. این حرکت شاید کافی نباشد، اما برای پیش‌برد اهداف، لازم بود و چراغ امید واقعی را در بین فارغ‌التحصیلان ایجاد کرد.


این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بهتر است افراد بازنشسته با استعفای قهرمانانه از این عرصه خارج شوند، گفت: بیش از یک هزار و 970 بازنشسته در مقامات کشوری حضور دارند که کارکنان دستگاه‌های مختلف هستند و به آنها مهلت داده شده که هرچه‌زودتر استعفا دهند.


وی در پاسخ به سؤال خبرنگار آنا مبنی بر اینکه آیا خروج این افراد می‌تواند منتهی به حضور نخبه‌ها در عرصه‌های مختلف وزارتخانه‌های کشور شده و می‌تواند مانع حضور آقازاده‌ها در منصب‌های کشور باشد؟ گفت: در واقع راه، باز شده و بسیاری از وزارتخانه‌ها نیز آزمون‌های کاملاً مدون و قانونمند را برای استخدام‌های خود در نظر گرفته‌اند که این مسئله می‌تواند نقطه امیدی برای قانونمند شدن انتصابات جدید باشد.


قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: همه‌چیز می‌تواند براساس آزمون‌های قانونمند شکل گیرد؛ به‌طور مثال در وزارت آموزش و پرورش تا چهار سال آینده بیش از 100 هزار نفر بازنشسته می‌شوند و آموزش و پرورش ناچار است که نیروی خود را از میان فارغ‌التحصیلانی که رشته‌های مرتبط با آموزش در مدارس دارند، جذب کند و به‌همین‌دلیل ما امید داریم که در آینده‌ای نزدیک شاهد تحول مثبتی در این زمینه باشیم.


نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجموعه‌های دانشجویی، اجتماعی و سیاسی هستند و باید بتوانند در بستر اجتماع جا باز کنند. با اتکا به خاستگاه‌ خود، تمرین سیاست‌ورزی انجام می‌دهند که برآمده از جریان دانشجویی در بین جوانان ارزشی است.


وی با اشاره به نشست فارغ‌التحصیلان فعالان دانشجویی اضافه کرد: ما در دو ماه گذشته تصمیم گرفتیم جلسه‌ای برای فارغ‌التحصیلان شوراهای مرکزی انجمن‌های دانشجویی در یک‌دهه گذشته مانند بسیج، اتحادیه یا انجمن مستقل، جامعه اسلامی یا عدالت‌خواه برگزار کنیم و بتوانیم یک کمپین از جوانان انقلاب راه‌اندازی کنیم تا مشارکت سیاسی خود را ایفا کنند و در آینده نیز وارد عرصه‌های سیاست‌ورزی و اجتماعی شوند. حتی حضور آنها در انتخابات مجلس نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.


قاضی‌زاده هاشمی تأکید کرد: قانون منع‌ به‌کارگیری بازنشستگان با وجود آنکه حساسیت‌های اجتماعی زیادی داشت، اما در مجلس مطرح شد و بدون نگاه سیاسی به آن، با بیش از دوسوم رأی نمایندگان تصویب شد و در واقع زمینه جوان‌گرایی را باز کرد.


انتهای پیام/4087/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته