دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

خاموشی سکان اوقاف را به دست گرفت

حجت‌الاسلام خاموشی در مراسمی که با حضور رئیس دفتر مقام معظم رهبری و وزیر ارشاد برگزار شد، به‌صورت رسمی سکان سازمان اوقاف را به دست گرفت.
کد خبر : 319315
_L3H1074.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه اوقاف و امور خیریه گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، آیین تکریم و معارفه، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات ساختمان مرکزی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.


در این مراسم علاوه بر حجت‌الاسلام محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشتند.


حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد محمدی گلپایگانی در این مراسم گفت: سازمان اوقاف سازمانی ریشه‌دار بوده و این نام یک نام مقدس است.


وی اظهار کرد: وقتی به تاریخ اوقاف نگاه می‌کنیم، ظلم‌های زیادی به سازمان اوقاف شده است. به‌‌خصوص در زمان رضاشاه، وی برای نابودی این سازمان و مظاهری که توسط اوقاف مدیریت می‌شد کمر همت بست. رضاخان بیشترین جنایات را به اوقاف کرد و فرهنگ این مردم را به نابودی کشاند؛ زیرا اگر بخواهند مردم یک جامعه را نابود کنند، به فرهنگ آن جامعه می‌پردازند و از این طریق اقدام می‌کنند.


محمدی گلپایگانی اظهار کرد: سازمان اوقاف در زمان رضاشاه کارش به جایی رسید که این فرد همه املاک وقفی را به‌نام پسران خود زد و همه را به‌فروش گذاشت و برای آن سند ارائه کرد تا نام وقف از بین برود، اما امام راحل بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دستور دادند فروش وقف و رقبات به حالت سابق برگردد.


رئیس دفتر مقام معظم رهبری یادآور شد: مهم‌ترین عامل نابودی هر کشور، نابودی فرهنگ آن است و اگر می‌خواهند ملتی را از بین ببرند، آنها را خالی از هویت می‌کنند؛ زیرا انسان بدون هویت، انسان بدون شناسنامه است؛ درحالی‌که ما هویت غنی و قوی داریم و باید آن را حفظ کنیم و به آن افتخار هم می‌کنیم.


وی در بخشی دیگر از سخنان خود یکی از وظایف سازمان اوقاف را ترویج و تبلیغ دین اسلام دانست و گفت: همه ما باید با شجاعت از دین مبین اسلام دفاع کنیم و به تبلیغ آن بپردازیم. با شجاعت بگوییم حجاب اصل مسلّم دین است و از این گفتن هرگز ترسی نداشته باشیم.


در ادامه این مراسم سید عباس صالحی از بحث وقف به‌عنوان ساختار تمدن‌سازی یاد کرد و گفت: وقف در فرهنگ اسلامی یکی از عناصر مهم و تمدن‌ساز است.


وی به روایتی از شافعی درباره وقف استناد کرده و اظهار کرد: عرب قبل از اسلام با پدیده وقف آشنا نبود اما اسلام جریان وقف را پرشتاب و گسترده معرفی کرد.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: جریان وقف در تمدن‌سازی اسلامی به‌گونه‌ای حرکت می‌کند که زیرساخت‌ها و نرم‌افزارهای تمدن را فراهم کند.زیرساخت‌های وقف در حوزه علمی و آموزشی، بهداشت و درمان و سایر حوزه‌ها بسیار گسترده است زیرا وقف عنصر جهش‌ساز در تمدن‌سازی است و تمدن‌سازی را بدون وقف نمی‌توانیم ببینیم. اگر می‌خواهیم به‌سوی تمدن‌سازی حرکت کنیم، عنصر وقف، عنصر مؤثری است.


وی با اشاره به فراخوان رهبر معظم انقلاب مبنی بر ارائه راهکارها و پیشنهادها جهت الگوی پیشرفت اسلامی، وقف را مهم‌ترین عنصر در این زمینه برشمرد.


صالحی در بخش دیگری از سخنان خود به تغییر مدیریت سازمان اوقاف و امور خیریه اشاره کرد و ادامه داد: هر وقت نقطه عطفی در مدیریت اتفاق می‌افتد، به‌دنبال این هستیم که راه‌های رفته را سرعت بخشیده و راه‌های نرفته را بگشاییم و در برخی راه‌ها  هم سرعت را افزایش و گسترش دهیم.


همچنین در این مراسم حجت‌الاسلام علی محمدی‌سیرت با بیان اینکه توجه به بقاع متبرکه از دیگر اولویت‌های سازمان اوقاف بود، اظهار کرد: تمامی فعالیت‌ها و برنامه‌ها در سازمان اوقاف با نظرات کارشناسان و متخصصان انجام می‌گرفت و هرگز نگاه فردی به مسائل نداشتیم. همچنین در اجرای نیت واقفان تمام همتمان را به کار بستیم که براساس مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی در این بخش عمل کنیم.


رئیس سابق سازمان اوقاف و امور خیریه، حفظ و صیانت از استقلال مدیریت در ابعاد مختلف را از جمله موفقیت‌های دوران مدیریتش برشمرد و گفت: با احترامی که به همه اقشار مختلف داشتم، اما هرگز نگذاشتیم در بعد اجتماعی، سیاسی و مدیریتی بر این سازمان اعمال نفوذ نکنند، البته این به معنای این نیست که به نظرات دیگران بی‌توجه بودیم، بلکه نگاه رهبری را محور و اساس برنامه‌های خودمان در حوزه مدیریتی قرار می‌دادیم.


ارتقای خودباوری به مدیران، تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف، توجه به بقاع متبرکه و ترویج فرهنگ قرآن و حفظ قرآن از دیگر موضوعاتی است که حجت‌الاسلام محمدی به‌عنوان موفقیت در دوران مدیریت برشمرد و یادآور شد: یکی از جرائم بنده این بود که سپاهی بودم و این افتخاری است که در خدمت سپاه هستم.


وی ورود به عرصه‌های جدید وقفی در بخش‌های مختلف را از دیگر سیاست‌های برنامه‌های وقفی در دوره هشت‌ساله‌اش دانست و گفت: اطلاع‌رسانی به نخبگان جامعه، ایجاد هیأت علمی وقفی، پرداختن به اقدامات زیربنای، بازنگری در ساختار، جمع‌آوری ارقام دقیق موقوفات و شفافیت در عملکرد از جمله موضوعاتی بود که در این دوران دنبال کردیم.


پایان رساندن کارهای نیمه‌کاره، ثبت و ضبط دقیق بقاع و رقبه‌ها، عمل به نیت کامل واقفان، بازنگری مجدد در ساختار، استفاده از مدیران موجود در سازمان، شناخت کامل از وقف و واقفان از جمله درخواست‌های بود که رئیس سابق سازمان اوقاف و امور خیریه کشور از حجت‌الاسلام خاموشی در دوره مدیریت جدیدش خواست.


در پایان این مراسم حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی بر اجرای کامل منویات واقفان تأکید کرد و افزود: همچنان که در گذشته به این موضوع اهمیت داده می‌شد، از این پس نیز نیت واقفان را با جدیت کامل دنبال خواهیم کرد و همچنین در موضوع امور خیریه به‌صورت فعال عمل می‌کنیم.


مستندسازی در امور وقف و خیریه از دیگر اولویت‌های بود که رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بر آن پافشاری و اظهار کرد: برای باورپذیری و اعتقاد بیشتر مردم در امر مستندسازی فعالیت جدی خواهیم داشت تا مسیر شفافی در امر وقف صورت بگیرد و همه از آن مطلع شوند.


رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه در اوقاف باید نیات فردی را به نیات الهی تبدیل کرد و آن را به خوبی پاس بداریم، تصریح کرد: افق چشم‌انداز و تمدن‌سازی و توسعه زیرساخت‌ها از دیگر اولویت‌ها و محور برنامه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه در دوره مدیریت جدید است.


انتهای پیام/4090/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته