دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مهر 1397 - 10:38
آنا گزارش می دهد:

دانشجویان با آسیب بینایی صاحب اتاق تک‌نفره هستند

دستورالعملی برای حمایت از دانشجویان نابینا در دانشگاه تهران وجود دارد که اگر خوابگاه‌ها بر اساس آن رفتار کنند، این دانشجویان می‌توانند شرایط بهتری را سپری کنند.
کد خبر : 318157
116047.jpg

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دانشجویانی که دچار معلولیت یا آسیب جسمی به‌خصوص آسیب بینایی هستند، گاهی اوقات با مشکلات عمده‌ای در حوزه آموزش و رفاه در دانشگاه دست و پنجه نرم می‌کنند. در دانشگاه تهران برای دانشجویان با آسیب بینایی دستورالعملی در نظر گرفته شده است تا این دانشجویان شرایط بهتری داشته باشند.


در حال حاضر ۱۸ دانشجوی دارای آسیب بینایی در مقاطع مختلف دانشگاه تهران درس می‌خوانند که همگی از نخبگان کشور به‌حساب می‌آیند. اولین امکانی که این دانشگاه باید در اختیار این دانشجویان قرار دهد این است که حتی‌الامکان از سهمیه سکونت یک‌نفره در خوابگاه بهره‌مند شوند و اتاق تک‌نفره داشته باشند.


این دانشجویان می‌توانند برای حل مشکلات آموزشی و زندگی خود یک نفر همیار را به‌صورت میهمان روزانه و یا ساعتی به خوابگاه دعوت کنند که در هرماه ۱۵ روز رایگان و بقیه بر اساس آیین‌نامه پرداخت هزینه میهمان دانشجویان عمل خواهد شد.


بر اساس قوانینی که دانشگاه تهران برای دانشجویان آسیب بینایی در نظر گرفته است، معاونت برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات هرساله بودجه‌ای را برای استفاده دانشجویان با آسیب بینایی از کار دانشجویی با ضرایب مقاطع مختلف در دانشگاه به اداره کل امور دانشجویی اختصاص داده و این اداره موظف است ابتدای هرسال بودجه را بر اساس ابلاغیه و تعداد دانشجویان به هر دانشجو اعلام کند.


معاونت دانشجویی نیز خدماتی را برای این گروه از دانشجویان در نظر گرفته است. بر اساس قوانین دانشگاه تهران برای دانشجویان با آسیب بینایی معاونت آموزشی باید در شماره دانشجویی دانشجویان نابینا همانند دانشجوی مجازی کدی را تعریف کند تا این دانشجویان بتوانند از مقررات خوابگاهی و تغذیه و ...بر اساس آیین‌نامه‌های موجود دانشگاه استفاده کند؛ این کد می‌تواند منطبق بر کد اعلامی از سازمان بهزیستی از شماره یک تا پنج تعیین شود.


با توجه به وجود مقررات آموزشی برای استفاده دانشجویان با آسیب بینایی دو نیمسال بیشتر از دانشجویان عادی، مقرر شد تمامی واحدهای دانشگاه ازجمله اداره کل خوابگاه، امور دانشجویی، تغذیه و صندوق رفاه بر اساس کدهای شماره دانشجویی موضوع ردیف سه خدمات رفاهی خود را منطبق بر این افزایش سنوات اعمال کند با تأکید بر اینکه دانشجویان نابینای نوبت دوم هم از مساعدت‌های این آیین‌نامه برخوردار شوند.


همچنین بنا شده است معاونت پژوهشی نیز تمهیدات لازم را برای بهره‌برداری دانشجویان نابینا از فایل WORD پایان‌نامه دانشجویان دانشگاه تهران فراهم کند.


بر اساس قوانینی که دانشگاه تهران برای دانشجویان نابینا وضع کرده است قرار شد برای چاپ بریل آزمون زبان‌های دانشجویان روشندل، دانشکده زبان‌ از محل درآمدهای برگزاری آزمون و دانشگاه از محل اعتبارات معاونت اداری و مالی نسبت به خرید مشارکتی یک دستگاه پرینتر بریل برای استقرار در دانشکده زبان‌ اقدام و تا آن زمان آزمون زبان دانشجویان روشندل کما فی‌السابق برگزار شود.


معاونت اداری و مالی و تمامی رؤسای دانشکده‌ها و واحدهای آموزشی و خدماتی نیز موظف شدند مناسب‌سازی ساختمان‌ها و مراکز خدماتی را برای استفاده ناتوانان جسمی نابینا خصوصاً برای ساختمان‌های جدید و در دست نوسازی انجام دهد.


درنهایت اینکه معاونت آموزشی اضافه سنوات دو نیمسال موجود در آئین‌نامه برای دانشجویان نابینا را برای تأخیر در پروپوزال امتحان جامع و آزمون زبان نیز اعمال کند.


انتهای پیام/4087/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته