دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 مهر 1397 - 00:30
دبیر جامعه اسلامی دانشگاه سهند تبریز:

اوپک توانایی افزایش تولید نفت را ندارد/عقب‌نشینی آمریکا در تحریم نفتی ایران

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند تبریز گفت: اوپک با توجه به افزایش فصلی مصرف نفت خام در جهان توان ظرفیت مازاد ندارد.
کد خبر : 317221
IMG_20181010_215751_692.jpg



محمدمهدی علیزاده در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اظهار کرد: ایران در دهه‌های گذشته تحت تحریم‌های گسترده یکجانبه و چند جانبه‌ای از جمله تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، تحریم‌های اروپا و تحریم‌های کنگره آمریکا قرار گرفته است. از تحریم‌های نفتی انگلستان در سال‌های ملی شدن صنعت نفت تا بازگشت تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده که ایران با آنها درگیر بوده است.


وی افزود: با شروع دهه 30 دولت انگلستان ابتدا با طرح گفتگو و پیشنهاد 50-50 پا به عرصه مذاکره با دولت ایران نهاد، این طرح از نظر دولت برخلاف قانون ملی شدن صنعت نفت بود و با آن مخالفت شد، سپس انگلستان از طریق اهرم نظامی فشار خود را در محدوده آب‌های ایران افزایش داد. در ادامه تحریم‌های نفتی ایران را پی گرفت و دولت‌ها و شرکت‌هایی را که اقدام به خرید نفت از ایران کنند تهدید به تعقیب قضایی کرد.


دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند تبریز  عنوان کرد: در همین دوره قطعنامه‌ای هم علیه ایران توسط شورای امنیت صادر شد، دولت مصدق در آن دوره با ایده اقتصاد بدون نفت، افزایش و توسعه صادرات غیرنفتی و بهبود کشاورزی تا حد قابل توجهی با بحران ارزی به وجود آمده مقابله کرد.همچنین با استفاده از موجودی حساب پشتوانه ارزی و استقراض از صندوق بین‌المللی پول به تقویت تقریبی بخشی از صنایع کشور پرداخت.


علیزاده تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز به بهانه‌های واهی که شروع آن‌ها تسخیر سفارت ایالات متحده بود تحریم‌های گسترده‌ای علیه ایران وضع شد. در سال 80 میلادی جیمی کارتر رئیس جمهور وقت ایالات متحده مصوبه‌ای امضا کرد که صادرات این کشور به ایران و همچنین نقل‌وانتقالات مالی بین دو کشور را ممنوع می‌کرد.


وی با بیان اینکه در دوران جنگ تحمیلی نیز طرحی به تصویب دولت وقت آمریکا رسید که فروش هرگونه ادوات جنگی به ایران را ممنوع می‌کرد؛ افزود: ریگان نیز در سال 83 علاوه بر تمدید تحریم‌های گذشته، کمک‌های سازمان‌های بین‌المللی را به ایران محدود کرد. پس از روی کار آمدن بیل کلینتون، سازوکار جدیدی وضع شد تا به کمک آن تحریم‌ها در چارچوب مصوبات کنگره به‌وقوع بپیوندد، از مهترین اثرات این سازوکار می‌توان به شمول مجازات‌های این کشور در خصوص اشخاص آمریکایی و غیرآمریکایی در صورت عدم همراهی با خواسته‌های این کشور را نام برد.


دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند تبریز تصریح کرد: تصویب طرح داماتو که دسترسی ایران را از درآمدهای نفتی کوتاه می‌کرد از مصوبات این دولت بود، این طرح سرمایه‌گذاری و به همراه آن خرید نفت ایران بیش از 20 میلیون دلار را برای هر کشوری تحریم می‌کرد.


علیزاده اضافه کرد: دولت باراک اوباما نیز از غافله تحریم‌ها عقب نماند و در سال 2010 توسط کنگره، تحریم‌هایی در بخش‌های انرژی و بانکی ایران وضع شد، همچنین سال‌های بعد قانون اعمال تحریم بر موسسات مالی و بانک‌های مرکزی معامله کننده با ایران تصویب شد.
وی خاطرنشان کرد: پس از خروج یک طرفه ایالات متحده از برجام و ادعاهای سران دولت آمریکا از جمله به صفر رساندن صادرات نفت ایران، بحث‌های مختلفی در خصوص عملی بودن یا نبودن آن‌ها مطرح شد. 
دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند تبریز  با بیان اینکه ایران سومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک است؛ گفت: درحال حاظر عرضه اوپک تقریباً یک میلیون کمتر از تقاضا است و این در حالی است که تولیدات کشورهای عربستان و روسیه به بالاترین مقدار خود رسیده است.


علیزاده گفت: آمارها حاکی از آن است که با توجه به محدودیت ظرفیت تولید و افزایش مازاد تولید این دو کشور، مازاد تولید اوپک کاهش پیدا کرده است و این نشان‌دهنده‌ این است که در ماه‌های آینده  برخی کشورها، پتانسیل کاهش تولید را دارا هستند.


وی ادامه داد: بلومبرگ تولید مازاد اوپک را کمتر از 2 میلیون بشکه در روز تخمین زده است. مشکلات اقتصادی نیجریه و ونزوئلا و مشکلات امنیتی اقتصادی لیبی، آمریکا را به سمتی سوق داد که درخواستی مبنی بر افزایش تولید نفت به‌دلیل کاهش احتمالی عرضه نفت این سه کشور و همچنین ایران برای اوپک ارسال کند که نشست اوپک در یکم مهر بدون هیچ تعهدی به افزایش تولید پایان یافت.


دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند تبریز  گفت: این اتفاق با وجود اینکه دونالد ترامپ در پیام توییتری خود صراحتاً اعلام کرده بود که اگر اوپک برای پایین آوردن قیمت نفت تلاش نکند، آمریکا ممکن است در حمایت نظامی‌اش از این کشورها تجدیدنظر کند، رخ داد.


علیزاده با بیان اینکه چین و هند به عنوان بزرگترین خریداران نفت ایران در  آسیا و همچنین کشورهای روسیه و ترکیه، به‌صورت ضمنی عدم کاهش خرید نفت و گاز و مشتقات آن از ایران را مطرح کرده‌اند؛ گفت: در سال‌های 2012 تا 2015 اتحادیه اروپا هم مستقیماً خرید نفت ایران را تحریم کرده بود؛ اما محمد جواد ظریف اعلام کرد اروپا اخیراً تلاش‌های وسیعی انجام داده و دست‌کم تاکنون هفت بانک مرکزی توافق کرده‌اند راهکار ویژه مالی برای ارتباط با ایران ایجاد کنند.


وی اظهار کرد: در مجموع می‌توان نتیجه گرفت که اوپک شاید به روی کاغذ توانایی ظرفیت مازاد برای جبران کاهش تولید نفت خام ایران را دارا باشد؛ اما این مسئله در زمان حاظر با توجه به افزایش فصلی مصرف نفت خام در جهان دشوار است. دولت ایالات متحده هم از موضع گذشته خود در خصوص به صفر رساندن صادرات نفت خام ایران عقب‌نشینی کرده و بحث معافیت تحریمی را مطرح می‌کند.
دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند تبریز گفت: دولت نیز قادر است با توجه به مازاد حساب‌های جاری خود و با استفاده از  اهرم مالیات و کاهش مخارج جاری دولت بخشی از این تورم را کنترل کند. همچنین به‌زعم عمده‌ای از کارشناسان داخلی و خارجی قیمت نفت در ماه‌های آینده افزایش خواهد یافت و این مسئله می‌تواند تا حدودی اثر کاهش صادرات نفت کشور را جبران کند.
علیزاده در پایان خاطرنشان کرد: همانطور که رهبری انقلاب فرموده‌اند، این درس گرفته شده است که گره‌زدن تمام و کمال مسائل کشور به‌خصوص مسائل اقتصادی به خارج از کشور یک خطای بزرگ است و نباید دستگاه‌های اقتصادی کشور معطل خارجی‌ها باشند و این طور می‌شود که فضای اقتصادی کشور تحت تأثیر فضای بیرونی و جوسازی‌های روانی قرار می‌گیرد.


انتهای پیام/4007/





انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
علی عابدی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸
۰
زنده باد به دانشجوی آگاه
محسنیان
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۵
۰
تحلیل زیبا و جامعی بود و الان هم دیدم همین رخ داد.
درود بر شما
هلدینگ شایسته