ساخت رباتی با قابلیت برنامهریزی از سوی کودکان
به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از وبسایت Sphero، شرکت سازنده رباتهای اسباببازی که سال گذشته پروژه رباتهای اسباببازی خود را با محصول SPRK کلید زده بود، اکنون نسخه تازهای از این سرگرمی را ارائه داده است که نسبت به مدل قبلی پیشرفتهای چشمگیری داشته است.
ربات اسباببازی قبلی یعنی Orbotix تنها یک توپ غلتان بود که کاربر میتوانست آن را به جهات مختلفی هدایت کند. اکنون نمونه تازه که با نام Sphero 2.0 شناخته میشود، قابلیتهایی دارد که از آن یک پازل هوشمند میسازد.
نسخه تازه ربات اسباببازی مجهز به بلوتوث است و سرعتی معادل 2/7 کیلومتر بر ساعت دارد اما این تمام ویژگیهای جالب آن نیست. این ربات بهصورت یک گوی نیمهشیشهای ساخته شده که کمک میکند اجزای داخلی آن دیده شود و چراغهای الایدی نیز در آن تعبیه شدهاند.
ربات تازه به همراه یک اپلیکمیشن SPRK که روی سیستم عاملهای iOs و اندروید کار میکند ارائه شده که با اتکا به زبان برنامهنویسی بسیار سادهای که مختص SPRK است کنترل میشود.
این قابلیت به والدین و دانشآموزان این اجازه را میدهد که با استفاده از علائم بصری و شکلها، ربات را برای مقاصد تازه و مأموریتهای تعریفنشده، برنامهریزی کنند.
ربات غلتان و بامزه Sphero با استفاده از این نرمافزار و به کمک گوشی هوشمند یا تبلت، با سرعت و جهت چرخش مختلفی میتواند حرکت کند و کاربر توانایی تغییر رنگ نور داخل آن را نیز دارد.
این شرکت امیدوار است که با این روش، توانایی برنامهنویسی و برنامهریزی رباتها را در کودکان افزایش دهد تا در آینده مشکلی برای کار با تجهیزات پیشرفته نداشته باشند. قیمت این اسباببازی در آمریکا 130 دلار تعیین شده است و شرکت اسفرو اظهار امیدواری کرده که تا سال آینده میلادی این اسباببازی را در خارج از خاک ایالات متحده آمریکا نیز به بازار بفرستد.
یکی از سرفصلهای آموزشی در مقاطع ابتدایی در آمریکا، کار با کامپیوتر و آموزشهای نخستین برای کدنویسی و فعالیتهای مرتبط با کامپیوتر است تا از این روش استعدادهای نهفته کودکان در این زمینه کشف و پرورش داده شود.
مترجم: محمدرضا احمدینیا
انتهای پیام/