دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مهر 1397 - 16:02
رئیس سازمان فضایی خبر داد:

پیام امیرکبیر، شریف و ماهواره مخابراتی ناهید آماده پرتاب به فضا

رئیس سازمان فضایی گفت: سه ماهواره پیام امیرکبیر، شریف و ماهواره مخابراتی ناهید یک را آماده پرتاب داریم.
کد خبر : 316225

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مرتضی براری در نشست تخصصی ماهواره پیام امیرکبیر که عصر امروز در سالن اجتماعات دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، از برگزاری دو مسابقه دانشجویی در حوزه هوافضا خبر داد و گفت: دو مسابقه دانشجویی برای ساخت ماهواره‌های مکعبی (Cube Sat) برگزار می‌شود و در کنار آن مسابقه‌ای برای منظومه ماهواره‌ای نیز داریم که هدف این است تا دانشجویان بتوانند با کمک منظومه با فضا آشنا شوند.

رئیس سازمان فضایی در ادامه گفت: 650 استارت‌آپ که می‌توان با استفاده از این استارت‌آپ‌ها از ظرفیت فضا برای رشد اقتصادی کمک گرفت. 

وی درباره ماهواره پیام امیرکبیر توضیح داد: ماهواره پیام امیرکبیر اگر به فضا پرتاب شود، می‌تواند تصاویری با دقت 40 متر در اختیار ما قرار دهد و این ماهواره کمک زیادی به توسعه فناوری فضایی می‌کند.

براری با اشاره به هفته جهانی فضا، گفت: هدف این هفته این است که جامعه با دانش فضایی آشنا شود و کاربرد فضا در زندگی بشر را بداند. برنامه 10 ساله فضایی از سال 85 تا 94 زمان‌بندی شده بود که مهم‌ترین هدف آن، توسعه فناوری فضایی بود و اقتدار علمی در عرصه فضایی یکی از اهداف این برنامه 10 ساله به‌شمار می‌رفت. خوشبختانه در دهه اول توانستیم ماهواره بومی را ایجاد کنیم و رتبه اول علمی در منطقه شویم که البته این امر با کمک دانشگاهیان محقق شد و رتبه 15 دنیا شدیم.

براری در ادامه گفت: خوشبختانه توانستیم هدف 10 ساله را محقق کنیم و دانشگاه امیرکبیر در این بین دین بزرگی به گردن توسعه فناوری فضایی کشور دارد. برنامه 10 ساله دوم فضایی، از سال 95 شروع شد و تا سال 1404 ادامه دارد که مهم‌ترین هدف در این برنامه، تثبیت فناوری فضایی بود.

وی افزود: در 10 ساله دوم از برنامه‌های فناوری فضایی می‌خواهیم ماهواره عملیاتی تولید کنیم تا در مدار 500 تا هزار کیلومتری فضا قرار داده و ماندگاری بیش از 2 سال داشته باشد. ماهواره پیام امیرکبیر یک ماهواره عملیاتی با طول عمر 2 سال است و پرتاب این ماهواره در برنامه‌های ما قرار دارد. تلاش ما این است که اقتدار علمی را به اقتدار اقتصادی در عرصه فضا تبدیل کنیم و از دانشگاه امیرکبیر می‌خواهیم همان‌طور که در توسعه فناوری به ما کمک شایانی کرد، در اقتصاد فضا نیز به ما کمک کند، چرا که در 20 سال آینده، 19.4 درصد این صنعت در اقتصاد نقش خواهد داشت و در اقتصاد مقاومتی نیز به ما کمک می‌کند، چرا که اقتصاد مقاومتی یعنی استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و فرصت‌های داخلی و امروزه فضا فرصتی برای خلق ثروت است و به‌زودی اقتصاد فضایی رونق پیدا می‌کند.

رئیس سازمان فضایی ادامه داد: در عرصه فضا شاهد وجود استارت‌آپ‌ها هستیم و 650 استارت‌آپ  فعال در این عرصه وجود دارد. نباید فراموش کنیم که در انقلاب صنعتی چهارم قرار داریم و هدف این انقلاب تحویل داده‌هاست. ما می‌توانیم از داده‌هایی که از ماهواره‌ها دریافت می‌کنیم، ارزش‌افزوده خلق کنیم و این داده‌ها ثروت‌آفرین باشند.

وی با اشاره به اینکه 570 ماهواره سنجشی در مدار قرار دارند، گفت: این ماهواره‌ها روزانه داده‌های زیادی را ارائه می‌دهند که ما به‌دنبال خلق ثروت از این داده‌ها هستیم و خوشبختانه نسل چهارم دانشگاه مبتنی بر خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی است. لذا نوآوردگاه فضایی را برگزار کردیم تا جوانان با همکاری شتاب‌دهنده‌ها به سمت حوزه فضایی ترغیب شوند و شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه ایجاد کنند.

براری تأکید کرد: سال 92 کاوشگر پژوهش و سال 93 ماهواره فجر پرتاب شد، سال گذشته نیز ماهواره سیمرغ را پرتاب کردیم و سه ماهواره پیام امیرکبیر، شریف و ماهواره مخابراتی ناهید یک را آماده پرتاب داریم. همچنین چند ماهواره در دست ساخت داریم که ماهواره ظفر تا پایان سال و یا اوایل سال آینده تکمیل می‌شود و ماهواره پارسه یک توسط پژوهشگاه فضایی و ماهواره مخابراتی ناهید 2 نیز در دست احداث است که با وجود این ماهواره‌ها تا سال 1404 می‌توانیم ماهواره سنجشی با دقت یک متر را تولید کنیم و به فضا پرتاب کنیم. همچنین می‌خواهیم ماهواره ناهید 1 و 2 و ایران‌ست 1 و 2 در مدار ژئو قرار بگیرند.

وی در پایان درباره پرتاب انسان به فضا خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها در سازمان فضایی این است که تصدی‌گری را رها کنیم و بخش خصوصی را وارد کار کنیم، چرا که 76 درصد اقتصاد توسط بخش خصوصی مدیریت می‌شود و ما نیز علاقه‌مند هستیم با کمک شرکت‌های خصوصی به‌توسعه فناوری فضایی کمک کنیم. در برنامه 6 توسعه، دولت 3 هزار و 600 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته که 900 میلیارد تومان آن از بخش خصوصی تأمین می‌شود. پرتاب انسان به فضا نیاز به منابع مالی دارد.

انتهای پیام/4085/پ



انتهای پیام/

برچسب ها: مرتضی براری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته