دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 مرداد 1394 - 15:13

اشتباهات نتانیاهو و گروه‌های یهودی آمریکایی به تقابل واشنگتن و تل‌آویو می‌انجامد؟

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل اکنون تلاش می‌کند با رهبری طرح مخالفت با توافق هسته‌ای ایران، بهترین شرایط را برای دولت خود رقم بزند و خود را به عنوان قهرمان یهودیان معرفی کند، اقدامی که از حمایت گسترده لابی اسرائیلی در آمریکا برخوردار است.
کد خبر : 31508

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه خبری المانیتور، نتانیاهو با مخالفت‌های خود با سیاست‌های دولت اوباما تلاش می‌کند خود را به عنوان بهترین مدافع حقوق یهودیان در دنیا نشان بدهد. اقدامی که از نظر وی یک مسئله تاریخ‌ساز محسوب می‌شود.


نکته جالب در این زمینه این است که سازمان آیپک از نتانیاهو در این زمینه حمایت کامل می‌کند و تلاش همه‌جانبه‌ای برای مقابله با توافق هسته‌ای ایران در پیش گرفته است، اقدامی که حتی با وجود حمایت گسترده یهودیان آمریکایی از توافق و به قیمت آسیب روزافزونی که این مقابله به روابط آمریکا و اسرائیل زده است، به شدت پیگیری می‌شود.


نتانیاهو از آیپک برای فشار وارد آوردن به تمامی اعضای کنگره، به ویژه 13 سناتور دموکراتی که نظر آنان برای جلوگیری از وتوی رای کنگره از سوی اوباما مورد نیاز است، استفاده می‌کند.


تمرکز کمپین نه به توافق هسته‌ای بر تلاش برای مخالفت با این توافق استوار است و در این راه هیچ اهمیتی به عواقب این مسئله داده نمی‌شود. در واقع با توجه به اینکه باراک اوباما تمام اعتبار و آبروی خود را بر روی این مسئله گذاشته و از سوی دیگر هیلاری کلینتون نیز از این توافق حمایت کرده است، به نظر می‌رسد مبارزه مشترک گروه آیپک-نتانیاهو-جمهوری‌خواهان یک اقدام کاملا ناامید کننده است.


یکی از اعضای ارشد کمیته رهبری سیاسی آیپک در این‌باره می‌گوید: ما تصمیم گرفته‌ایم با تمامی وجود در این زمینه تلاش کنیم، زیرا نمی‌توانیم ساکت بنشینیم، در حالی که نخست‌وزیر اسرائیل به شکست کشاندن توافق هسته‌ای را اولویت خود قرار داده است و این نخستین بار در تاریخ آیپک است که این سازمان با رئیس‌جمهوری آمریکا در چنین موضوعی به چالش کشیده شده است. موضوعی که اعتبار رئیس‌جمهور آمریکا به آن بستگی دارد. محرمانه بگویم، برخی از اعضای آیپک دعا می‌کنند ما در این مبارزه پیروز نشویم.









یکی از اعضای آیپک: این نخستین بار در تاریخ آیپک است که این سازمان با رئیس‌جمهوری آمریکا در چنین موضوعی به چالش کشیده شده است. موضوعی که اعتبار رئیس‌جمهوری آمریکا به آن بستگی دارد. محرمانه بگویم، برخی از اعضای آیپک دعا می‌کنند ما در این مبارزه پیروز نشویم.



در واقع آیپک تمامی ابزارهای در دست خود را به کار گرفته و از نیروهای خود خواسته است که به اعضای کنگره فشار بیاورند و آنان را به مخالفت با توافق ترغیب کنند. به منظور تحقق این هدف به حامیان آیپک مقاله‌های طولانی درباره معایب ادعایی این توافق داده شده است. محتوای این مقاله‌ها بسیار شبیه مواردی است که جمهوری‌خواهان در رد توافق مطرح می‌کنند. ده‌ها میلیون دلار برای این منظور مورد استفاده قرار گرفته و از بسیاری از حامیان مالی پرنفوذ آیپک نیز خواسته شده سناتورهای کلیدی در سنا را به این امر ترغیب کنند.


به نظر می‌رسد که تمامی طرف‌های درگیر در این زمینه بر روی یک مبارزه سیاسی تاکید دارند. در عین حال ظاهرا بسیاری از افرادی که به دلایل سیاسی و قانونی مخالف توافق هستند، در واقع به تبعات پیروزی گروه آیپک-نتانیاهو-جمهوری‌خواهان اهمیتی نمی‌دهند.


در صورت به شکست کشیده شدن توافق، کشورهای اروپایی، روسیه و چین بر موضع خود مبنی بر بررسی لغو تدریجی تحریم‌ها استوار خواهند ماند. نمایندگان تجاری آنان هم‌اکنون در تلاش برای بستن قرارداد با ایران هستند. در واقع در آینده از دید جهانیان ایران به عنوان یک حکومت میانه‌رو و اسرائیل به عنوان مانعی برای صلح جهانی قلمداد خواهند شد. همزمان با این مسئله ممکن است شکست توافق باعث افزایش فعالیت‌های مخفیانه ایران در زمینه هسته‌ای شود، مسئله‌ای که باعث از دست رفتن موضع رخبری دنیا برای آمریکا خواهد شد.


این اقدام دولت اسرائیل در هماهنگی کامل با آیپک و رهبران جمهوری‌خواهان در کنگره صورت کی‌گیرد. اما این مسئله خطرات زیادی را هم برای اسرائیل و هم برای جامعه یهودیان آمریکا به همراه خواهد داشت.


حتی پیش از آنکه مباحث و نشست‌های اعضای کنگره درباره توافق آغاز شود، کمپین نتانیاهو اقدامات خود را برای این منظور آغاز کرده است که این اقدامات تحریک‌آمیز می‌تواند به ایجاد آسیب‌های شدید و در آینده قابل پیش‌بینی، غیرقابل ترمیم در روابط آمریکا و اسرائیل منجر شود. این مسئله همین الان هم به نفوذ اسرائیل در میان بسیاری از اعضای حزب دموکرات و نمایندگان این حزب در کنگره نیز آسیب شدیدی زده است.


در سطح بین‌المللی نیز در حالی که کمپین نتانیاهو به تلاش خود برای مخالفت با توافق ادامه می‌دهد، قدرت بازدارندگی اسرائیل به طور فزاینده‌ای کاهش یافته است. مشاهده روابط اسرائیل و آمریکا به عنوان دو متحد، باعث می‌شود کشورهای عربی و دیگر کشورها نیز اعتماد خود به این اتحاد را از دست بدهند و این حرکت منجر به تسریع در امر به انزوا کشیده شدن اسرائیل خواهد شد. جان کری دو هفته پیش در گفت‌وگو با ان‌بی‌سی هشدار داد که رد توافق منجر به افزایش انتقادات از اسرائیل می‌شود. این مسئله به طور تلویحی به معنای متهم کردن اسرائیل به به خطر انداختن صلح جهانی است، اتهامی که روزی درباره ایران مطرح شده بود.


موضع آیپک در قبال ایران با موضع اکثریت یهودیان آمریکا در تضاد کامل است. بر اساس نظرسنجی‌ انجام شده اخیر توسط روزنامه یهودی «لس‌آنجلس جویش ژورنال»، 49 درصد یهودیان آمریکا از توافق حمایت می‌کنند و 31 درصد با آن مخالفند.


اکنون با تبدیل مسئله ایران به یک مبارزه سیاسی علیه اوباما، به نظر می‌رسد نتانیاهو در حال به حاشیه کشاندن یهودیان آمریکایی است. اکنون آنان باید بین اتحاد با رئیس‌جمهور کشوران و یا وفاداری به نخست‌وزیر اسرائیل یکی را انتخاب کنند. مسئله حساس و مهم در این زمینه این است که تصمیم یهودیان آمریکا در این زمینه چه خواهد بود؟ البته در زمینه این دوگانگی نه‌تنها نتانیاهو، بلکه رهبران جامعه یهودیان آمریکا نیز به دلیل اتخاذ مواضع سرسختانه در قبال اوباما و توافق هسته‌ای، مقصر و مسئولند. اکنون به نظر می‌رسد نتانیاهو در کنار این گروه‌های یهودی در حال کشاندن یهودیان و اسرائیلی‌ها به مرحله تقابل با متحد شماره یک اسرائیل هستند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب