دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مهر 1397 - 07:35
وب‌گردی دانشجویی؛

برنامه‌هایی برای سازمان‌دهی ذهن

دانشجویان می‌توانند برای سروسامان دادن به افکارشان از برنامه‌های نقشه‌کشی ذهن استفاده کنند.
کد خبر : 314859
img-10-real-life-mind-map-uses.png

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اگر با اصطلاح نقشه‌کشی ذهنی آشنایی ندارید، نگران نباشید. شاید در نگاه اول نوعی واژه عجیب‌وغریب از کتاب‌های علمی تخیلی به نظر برسد؛ اما درواقع نوعی ابزار مطالعه در سبک یادگیری بصری است.

نقشه ذهنی، نموداری درختی است که برای بیان کردن کلمات، ایده‌ها، فعالیت‌ها یا موارد دیگر مربوط به یک کلید واژه یا ایده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نمودار برای تولید، سازمان‌دهی و ساختاردهی ایده‌ها و افکار استفاده می‌شود و در حل مسئله، فرایند تصمیم‌گیری و نوشتن نیز کاربرد دارد.

عناصر یک نقشه ذهنی به‌صورت ادراکی و بر اساس اهمیت مطالب در قالب گروه‌ها، شاخه‌ها و قسمت‌های متفاوت قرار می‌گیرند. نقشه‌های ذهنی را می‌توان برای مرور حافظه نیز به کار گرفت.

نقشه‌کشی ذهنی به شما اجازه می‌دهد ایده‌هایی که در هنگام انجام پروژه یا بارش فکری به ذهنتان خطور کرده است را در کنار هم بگذارید.همچنین در هنگام مرور خلاصه‌ای کامل از مطالب مهم و کلیدی را در اختیار شما می‌گذارد. استفاده از این روش به شما کمک می‌کند تا ارتباطی میان ایده‌هایتان ایجاد کنید که شاید قبلاً متوجه آن نشده بودید.

بارش فکری یک تکنیک خلاقیت فردی یا گروهی است که طی آن، با جمع‌آوری فهرستی از ایده‌ها که خودبه‌خود توسط اعضا تولید می‌شود، برای رسیدن به یک جمع‌بندی در مورد یک مسئله تلاش می‌شود.

در ادامه بهترین برنامه‌ها برای نقشه‌کشی ذهنی را معرفی می‌کنیم:

سیمپل مایند، این برنامه برای ویندوز، مک، اندروید و iOS  ارائه شده است و می‌‌توانید آن را روی گوشی هوشمند، لپ‌تاپ، کامپیوتر یا تبلت نصب کنید. سیمپل مایند به شما اجازه می‌دهد یک نقشه ذهنی ایجاد کنید و به‌صورت یکپارچه روی هر پلت‌فرمی که می‌خواهید، به‌روزرسانی کنید. برای مثال می‌توانید نقشه ذهنی را روی موبایل ایجاد کنید و بعداً در لپ‌تاپ روی نقشه کار کنید و آن را به‌روزرسانی کنید. این برنامه به شما اجازه می‌دهد که نقشه ذهنی خود را به اشتراک بگذارید یا آن را برای ارائه به مخاطبان روی حالت نمایش قرار دهید.

مایندمیستر روی سیستم‌عامل ویندوز، اندروید، مک و iOS کار می‌کند. این ابزار آنلاین نقشه‌کشی ذهن به شما اجازه می‌دهد که ایده‌‌ها را به‌صورت بصری ثبت کنید، توسعه دهید و به اشتراک بگذارید. بیش از 4 میلیون نفر از این برنامه ویرایشگر نقشه‌کشی ذهنی برای یادداشت‌برداری، برنامه‌ریزی پروژه، بارش فکری و دیگر کارهای خلاقانه استفاده می‌کنند. این برنامه کاملاً مبتنی بر وب است، یعنی هیچ دانلود یا آپلودی در این سامانه انجام نمی‌شود. می‌توانید نقشه‌های ذهنی خود را به اشتراک بگذارید یا به‌طور مشترک روی یک نقشه ذهنی کار کنید. مایند میستر مجهز به حالت نمایش و ارائه است و می‌تواند در چند ثانیه نقشه ذهنی شما را به اسلایدهای نمایشی تبدیل کند.

لوسیدچارت از طریق برنامه کاربردی وب روی همه دستگاه‌ها قابل‌دسترس است. این برنامه به شما اجازه می‌دهد که به‌راحتی نمودارهای فلوچارت (رَوَندنما) ایجاد کنید و به اشتراک بگذارید. لوسیدچارت طوری طراحی شده است که حداکثر سازگاری با برنامه‌های دیگر به‌خصوص اپلیکیشن‌های گوگل را دارد. همچنین تنها برنامه‌ای است که از مایکروسافت ویزیو نیز پشتیبانی می‌کند.

انتهای پیام/4021/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته