دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مهر 1397 - 12:53

دانشگاه علوم پزشکی

کد خبر : 313661

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، 

دانشگاه مجازی علوم پزشکی با چه هدفی و چه زمانی ایجاد شد؟

دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی ایران نیز در طی سال‌های گذشته اقدامات ارزنده‌ای در طراحی و ارائه انواع روش‌های یادگیری الکترونیکی انجام داده‌اند. با این وجود سرعت رشد و توسعه آموزش‌های مجازی در جهان بسیار زیاد بوده و دستیابی به آخرین دستاوردهای جهانی و ارتقای کیفی و کمی آن بر اساس استانداردهای جهانی و هم‌گام با دانشگاه‌های معتبر خارج از کشور و کسب مرجعیت علمی این شاخه از علم در منطقه، مستلزم ایجاد مجموعه‌ای پویا با فعالیت اختصاصی درزمینه آموزش مجازی است. دانشگاه علوم پزشکی مجازی، در همین راستا و بر اساس سیاست‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأسیس شده است.

این دانشگاه که اساسنامه آن با بررسی دانشگاه‌های مجازی در سطح جهان تدوین‌شده دو رسالت اصلی بر عهده دارد. یکی از آن‌ها راه‌اندازی و توسعه رشته‌های اختصاصی فضای مجازی است. این دانشگاه برای ارائه این رشته‌ها دارای گروه‌های آموزشی و اعضای هیأت علمی اختصاصی خود بوده و با پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف فعالیت می‌کند.

رسالت دیگر این دانشگاه کمک به ارائه و کاربست علم آموزش مجازی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و توسعه زیرساخت‌های لازم و نیز ارائه محتواهای الکترونیکی استاندارد به تمام دانشگاه‌های کشور است. دانشگاه علوم پزشکی مجازی در این گروه از رشته‌ها، هیأت علمی مستقل ندارد و از اعضای هیأت علمی سایر دانشگاه‌های کشور به‌صورت وابستگی دوگانه استفاده می‌کند.

اساسنامه دانشگاه در تاریخ 14 تیر 94 در شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به تصویب رسید.

اکنون چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

اهم فعالیت‌های دانشگاه علوم پزشکی مجازی را می‌توان به گروه‌های زیر تقسیم کرد. شناسایی و جذب اعضای هیأت علمی دانشکده‌های مجازی و مراکز آموزش مجازی سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به‌عنوان عضو هیأت علمی وابسته (Double affiliate)،  مشارکت در تدوین برنامه‌های درسی، راه‌اندازی و جذب دانشجو در رشته‌های مرتبط با آموزش مجازی با همکاری دانشکده‌های مجازی و مراکز آموزش مجازی سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از خدمات این دانشگاه است.

همچنین این دانشگاه در نظر دارد با تربیت نیروی انسانی متخصص در علوم مرتبط با آموزش مجازی و ارائه بستر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مناسب به همراه حجم غنی از محتواهای الکترونیکی به دانشگاه‌های کشور تحولی در این زمینه ایجاد کند.

همکاری علمی و فنی با دانشکده‌های مجازی و مراکز آموزش مجازی سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از دیگر برنامه‌های ما در دانشگاه است. 

در همین راستا اصلی‌ترین اقدامات دانشگاه شامل راه‌اندازی سامانه LMS ملی (نوید) و ارائه آن به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، راه‌اندازی سامانه موکس ملی (آرمان) و ارائه برنامه برای تمامی ذی‌نفعان در کشور، نظارت بر اقدامات دانشگاه‌ها برای ادغام آموزش مجازی در برنامه‌های عملی و بالینی و تعیین اولویت برای اقدامات لازم است. 

همچنین با تدوین و تصویب و اجرای آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اعتباربخشی مؤسسه‌ای مربوط به مراکز و دانشکده‌های مجازی و تدوین و ارائه استانداردهای اعتباربخشی برنامه‌ای (مانند محتوای الکترونیکی، رشته‌های مجازی و...) برای بهتر شدن آموزش مجازی گام برمی‌داریم. 

تدوین و راه‌اندازی کورویکولوم‌های جدید مانند دوره دکترای تخصصی تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی، کارشناسی کاربرد چندرسانه‌ای در آموزش علوم پزشکی و دوره پودمانی MBA مدیریت و لیدرشیپ آموزشی،  بررسی و تدوین یا به‌روزرسانی آیین‌نامه‌های آموزشی مرتبط با رشته‌ها و دوره‌های مجازی  از دیگر خدمات دانشگاه است.

همچنین دانشگاه با دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی و دفتر توسعه فناوری سلامت معاونت تحقیقات و فناوری برای طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی کارآفرینی و کسب‌وکار برای تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی کشور همکاری دارد. دانشگاه همچنین برنامه‌های آموزشی برای پرسنل اورژانس کشور برگزار می‌کند. 

این دانشگاه با معاونت اجتماعی وزارت برای طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی مربوط به‌سلامت اجتماعی برای کارکنان معاونت‌های امور اجتماعی دانشگاه‌های علوم پزشکی و نیز مردم عامه همکاری دارد.

همکاری با دفتر استعدادهای درخشان وزارت برای طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی پودمانی ویژه دانشجویان شرکت‌کننده در آزمون‌های المپیاد علوم پزشکی در حیطه‌های شش‌گانه مبتنی بر ماژول‌های یادگیری آنلاین از دیگر برنامه‌های دانشگاه است. 

با همکاری معاونت آموزشی وزارت دو واحد درسی طب ایرانی و مکمل برای دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی کشور ارائه خواهد شد و دوره‌های پودمانی، کوتاه‌مدت و بازآموزی مجازی در این حیطه برگزار خواهیم کرد. 

ابزارک (APP) موبایل برای آموزش درس فارماکولوژی دانشجویان دکتری حرفه‌ای بر اساس اصول یادگیری فاصله‌دار با همکاری گروه‌های آموزشی فارماکولوژی و دانشکده‌های داروسازی شهید بهشتی و تهران طراحی و ایجاد شده است. 

برنامه‌ریزی برای اجرای مؤثر برنامه‌های آموزشی مصوب در ارتباط با فضای مجازی و فراهم شدن شرایط راه‌اندازی رشته‌های جدید و نیز در مقاطع تحصیلی بالاتر ازجمله رشته کارشناسی ارشد آموزش پزشکی مجازی، دوره مجازی آموزش پزشک خانواده، ارائه دروس ترم تابستانی در برخی از رشته‌ها

- گسترش آموزش مداوم، آموزش‌های ضمن خدمت و دوره‌های کوتاه‌مدت مجازی در سطح ملی و بین‌المللی

- بسترسازی فرهنگی، فنی، تخصصی در راستای توسعه آموزش مجازی و ترکیبی در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با تدوین آئین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های تشویقی و اجرایی و نیز ارائه زیرساخت‌های لازم ازجمله سامانه نماد مجازی و سپس سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی نوید

- انجام نیازسنجی آموزشی در حوزه برگزاری دوره‌های آموزشی موردنیاز جامعه علمی کشور به‌صورت مجازی

- برگزاری کارگاه‌های آموزشی جهت توانمندسازی اعضای هیأت‌علمی گروه‌های مختلف آموزشی در حوزه آموزش‌های الکترونیکی و تدریس در محیط آنلاین

- راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال در دانشگاه علوم پزشکی مجازی

- هدایت طرح‌های پژوهشی مصوب با اولویت پژوهش‌های کاربردی هدفمند مبتنی بر نقشه جامع علمی کشور و اعطای گرنت به پژوهشگران در حوزه یادگیری الکترونیکی

- همکاری در ارائه خدمات علمی، فرهنگی و برگزاری سمینارها و کنفرانس‌های علمی ازجمله تشکیل دبیرخانه دائمی همایش ملی یادگیری الکترونیکی

- تعیین اولویت‌های پژوهشی در حوزه بنیادی و نیز پژوهش‌های کاربردی موردنیاز کشور در حوزه یادگیری الکترونیکی

- برگزاری آزمون‌های معتبر بین‌المللی زبان و دوره‌های مجازی بین‌المللی مراکز معتبر

- و ده‌ها پروژه کوچک و بزرگ دیگر


نحوه برگزاری دوره‌ها چگونه است؟

دوره‌ها پس از طی مراحل اجرایی به‌منظور شروع ارائه پودمان های طراحی شده، طی اعلام عمومی فراخوان پذیرش دانشجو منتشر می‌شود. تمامی افراد گروه هدف پودمان ها با طی روال اداری آموزشی می‌توانند در دوره‌ها شرکت نمایند و پس از کسب حدنصاب قبولی موفق به اخذ گواهینامه مربوطه گردند.

دانشگاه علوم پزشکی مجازی هم‌اکنون 67 دوره آموزشی بین‌المللی به‌صورت آنلاین همراه با ارائه گواهینامه بین‌المللی معتبر در حوزه‌های مرتبط با سلامت مردم ازجمله دوره‌های آموزشی مجازی تهیه و عرضه مواد غذایی سالم با مشارکت شرکت‌های جهانی تولیدکننده مواد غذایی برگزار می‌کند. همچنین این دانشگاه دوره های آموزشی را که به صورت نیمه متمرکز توسط مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی وزارتبرنامه‌ریزی می‌شود را ارائه می‌کند و هم‌اکنون دوره نگارش طرح‌های نوآورانه از این طریق در حال برگزاری است.

دانشگاه علوم پزشکی مجازی با عقد تفاهم‌نامه با برخی سازمان‌ها و مؤسسات معتبر بین‌المللی مجری دوره‌ها و آزمون‌های عمومی و اختصاصی گروه علوم پزشکی ازجمله ETS و City and Guilds، نسبت به برگزاری آزمون‌های TOEFL و GRE در سطح کشور نیز اقدام نموده است و در حال حاضر درزمینهٔ تهیه محتواهای آموزش مجازی به سایر زبان‌ها با همکاری اساتید بنام دانشگاه‌ها و مؤسسات معتبر اقدام کرده است.


  1. آزمون‌ها چگونه برگزار می‌شود؟

دانشگاه علوم پزشکی مجازی به‌منظور انجام ارزشیابی‌ها از سامانه آزمون ساز استفاده می‌نمایند که این قابلیت را برای ما فراهم می‌کند تا فراگیر در هر دانشگاهی که حضور دارد در سراسر کشور در آزمون دروس مربوطه با طی شرایط محرمانگی آزمون شرکت نماید. این سامانه قابلیت استفاده در بستر اینترنت و نیز اینترانت را دارد. دستورالعمل و شیوه‌نامه برگزاری آزمون نیز در شورای آموزشی و پژوهشی دانشگاه تدوین و تصویب‌شده است.


  1. افق آینده دانشگاه علوم مجازی چیست؟

دانشگاه علوم پزشکی مجازی به‌عنوان مرجع یادگیری الکترونیکی در ایران و منطقه اهداف زیر را دنبال می‌کند:

-فراگیر شدن آموزش در سطح جامعه از طریق ارائه آموزش‌ها در سامانه موکس ملی آرمان

-از بین بردن محدودیت‌های مکانی و زمانی برای استفاده از امکانات آموزشی و درنهایت برقراری عدالت آموزشی و بهره‌برداری مناطق کم برخوردار و محروم از بالاترین سطح کیفی خدمات آموزشی در کشور

-افزایش سطح یادگیری با توجه به توانایی پوشش دادن سبک‌های متنوع یادگیری دانشجویان نسل دیجیتال

-صرفه‌جویی در هزینه‌های کلان آموزشی و رفاهی دانشجویان


  1. آزمون‌ها چگونه برگزار می‌شود؟

دانشگاه علوم پزشکی مجازی به منظور انجام ارزشیابی ها از سامانه آزمون ساز استفاده می­نمایند که این قابلیت را برای ما فراهم می کند تا فراگیر در هر دانشگاهی که حضور دارد در سراسر کشور در آزمون دروس مربوطه با طی شرایط محرمانگی آزمون شرکت نماید. این سامانه قابلیت استفاده در بستر اینترنت و نیز اینترانت را دارد. دستورالعمل و شیوه نامه برگزاری آزمون نیز در شورای آموزشی و پژوهشی دانشگاه تدوین و تصویب شده است.


  1. افق آینده دانشگاه علوم مجازی چیست؟

دانشگاه علوم پزشکی مجازی به عنوان مرجع یادگیری الکترونیکی در ایران و منطقه اهداف زیر را دنبال می­کند: 

-فراگیر شدن آموزش در سطح جامعه از طریق ارائه آموزش ها در سامانه موکس ملی آرمان

-از بین بردن محدودیت های مکانی و زمانی برای استفاده از امکانات آموزشی و در نهایت برقراری عدالت آموزشی و بهره برداری مناطق کم برخوردار و محروم از بالاترین سطح کیفی خدمات آموزشی در کشور

-افزایش سطح یادگیری با توجه به توانایی پوشش دادن سبک های متنوع یادگیری دانشجویان نسل دیجیتال

-صرفه جویی در هزینه های کلان آموزشی و رفاهی دانشجویان


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته