دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عزاداری با رنگ و بوی لرستان؛

برای دیدن گِل مالی عزاداران عاشورایی کجا برویم؟

آیین سنتی گِل مالی لرستانی‌های مقیم تهران در هیأت عشاق العباس (ع) برگزار می‌شود.
کد خبر : 312170

به گزارش خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، آیین سنتی گِل مالی یکی از قدیمی‌ترین سنت‌های عزاداری ایران محسوب می‌شود. این آیین در استان لرستان از پیشینه‌ای کهن برخوردار است و در شهرهای مختلف این استان با قوت و استمرار خاص برگزار می‌شود؛ امّا چند سالی است که علاقه‌مندان به فرهنگ بومی و منطقه‌ای ایران و آن دسته از شهروندان تهرانی که می‌خواهند شاهد تجربه‌ای متفاوت و تأثیرگذار از عزای حضرت سیدالشهدا (ع) باشند هم می‌توانند در این آیین عزاداری شریک شوند. مراسم عزاداری هیأت لرستانی‌های مقیم تهران در روز عاشورا محفلی است که این آیین کهن در آن اجرا می‌شود.



طهماسب خسروی یکی از فعالان این هیأت و از اعضای انجمن لرستانی‌های مقیم تهران در این باره به خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: آیین گل مالی، سنتی دیرینه در لرستان است که سابقه آن به پیش از اسلام و داستان سوگ سیاوش می‌رسد. با ورود اسلام به ایران و گرایش مردم منطقه به تشیع، از آنجایی که حادثه عاشورا جنبه‌های عاطفی و سوگواره‌ای عمیقی داشت، گل مالی هم در سنت‌های عاشورایی ترکیب شد و اکنون به بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ مناطق لرنشین تبدیل شده است.



وی اظهار کرد: مراسم گل مالی صبح عاشورا، توسط هیأت عشاق العباس (ع) که توسط لرستانی‌ها مقیم تهران تأسیس شده، برپا می‌شود. مقدمات این آیین از روز تاسوعا و با تهیه خاک پاکیزه و غربال آن آغاز می‌شود. این خاک با آب گرم و گلاب ترکیب شده و در حوضچه‌هایی که مخصوص این کار تهیه شده، ریخته می‌شود. عزاداران حسینی هم در آغاز مراسم با رفتن به درون حوض، لباس‌ها و بدن خود را کاملاً گل‌اندود می‌کنند و یا گل را به سر و صورت خود می‌مالند. سپس با همین وضعیت به سینه‌زنی و عزاداری برای حضرت اباعبدالله الحسین (ع) می‌پردازند. در قدیم که حمام‌ها عمومی بودند، در این روز استفاده از حمام رایگان بوده تا عزاداران بتوانند در آخر عزاداری، تن و لباس خود را بشویند. این مراسم معمولاً تا اذان ظهر طول می‌کشد. البته مراسمی که در تهران برگزار می‌شود، کوتاه‌تر است.


وی بیان کرد: این آیین قدیمی، با نوای حزن‌انگیز «چَمَرانه» که با دهل و سرنا اجرا می‌شود، همراه است که فضای بسیار تأثیرگذار و اندوهناکی را ایجاد می‌کند. این نوای حزن‌انگیز به نوعی نقش فراخوان و اطلاع‌رسانی برای آغاز مراسم گل مالی را نیز ایفا می‌کند. مالیدن گل به لباس و صورت در فرهنگ بومی لرستان به معنای اوج غم و اندوه ناشی از فقدان عزیزترین کسان یک فرد است.



این هموطن لرستانی ساکن پایتخت، در ادامه گفت: هیأت عشاق‌العباس (ع) از اول تا چهاردهم محرم در حسینیه این هیأت برگزار می‌شود. در این شب‌ها، شاهد سخنرانی خطیبان برجسته کشور از جمله حجت‌الاسلام علی سرلک و مداحی و مرثیه‌سرایی مداحان اهل‌بیت (ع) همچون حاج سید علی موسوی و حاج علی جهان‌آرا هستیم. ضمن این که در سال‌های اخیر شاهد حضور تعدادی از مسئولان کشوری و لشکری در عزاداری هیأت عشاق‌العباس (ع) بوده‌ایم.


به گزارش آنا، آیین گل مالی هیأت لرستانی‌های مقیم تهران صبح روز عاشورا (حدود ساعت 7) در محل حسینیه این هیأت واقع در بزرگراه شهید ستاری، بلوار فردوس غرب، بلوار شقایق، نبش کوچه سیزدهم‌شرقی برگزار خواهد شد.


انتهای پیام/4072/


انتهای پیام/

برچسب ها: لرستان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته