دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دانشگاه‌های آلمان صلح‌جو هستند

بسیاری از مؤسسات آموزشی آلمان تحقیقات نظامی را رد می‌کنند حتی با وجود این که دولت‌ها برای تقویت تسهیلات دفاعی به کمک دانشگاه‌ها نیاز دارند.
کد خبر : 311215

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از اینساید هایر اد، ماه پیش آلمان به منظور ارتقای تکنولوژی‌های مورد نیاز برای حفظ امنیت این کشور در حوزه دیجیتال، یک آژانس سایبری راه‌اندازی کرد.


این آژانس همکاری نزدیکی با دانشگاه‌ها و کسب‌وکارها در زمینه‌های تحقیقاتی نوین مانند رمزگذاری محاسبات کوانتومی خواهد داشت. این آژانس تحت حمایت وزارت دفاع قرار دارد و تخمین زده می‌شود سالانه 40 تا 50 میلیون دلار هزینه داشته باشد.


در بسیاری از کشورها ارتش رابطه نزدیکی با دانشگاه‌ها دارد، برای مثال آزمایشگاه 75 هکتاری لینکلن در مؤسسه ام‎آی‌تی با بودجه یک میلیارد دلار در سال روی پروژه‌هایی از موشک‌های بالستیک دفاعی گرفته تا سلاح‌های لیزری کار می‌کند.


با این حال در آلمان بسیاری از دانشگاه‌ها متعهد شده‌اند که هیچ گونه همکاری با تحقیقات نظامی نداشته باشند.


حدود 60 دانشگاه تعهدنامه مدنی را امضا کرده‌اند که هر گونه همکاری تحقیقاتی با بخش نظامی را رد می‌کند. پنج ایالت از 16 ایالت آلمان این تعهدنامه را به یک قانون تبدیل کرده‌اند.


این ایده از ژاپن پس از جنگ جهانی دوم گرفته شده است، دانشگاه‌های این کشور در دهه 1930 میلادی برای کمک به نظامی‌های افراطی متهم شناخته شدند. برخی از مؤسسات آموزشی دانمارک نیز از این تعهدنامه پیروی می‌کنند.


تعداد دانشگاه‌های آلمانی که تعهدنامه مدنی را پذیرفته‌اند در سال‌های اخیر به شدت افزایش داشته است، طی بازه زمانی 15-2011 حدود 50 دانشگاه به این قانون متعهد شدند.


دانشگاه‌های آلمان به این نتیجه رسیده‌اند که سرمایه‌گذاری از جانب وزارت دفاع، به‌خصوص در آمریکا، برای پروژه‌هایی که ظاهراً غیرنظامی هستند، به این معناست که تکنولوژی مورد نظر کاربردهای نظامی خواهد داشت.


انتهای پیام/4056/4021/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته