دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 شهريور 1397 - 03:16
آنا گزارش می‌دهد؛

چند میلیون تهرانی در سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند؟

در بعضی از نقاط استان تهران و در یک هکتار مساحت، جمعیتی بالغ بر 600 تا 700 نفر سکونت دارند؛ در صورتی‌که تراکم استاندارد زندگی در یک هکتار یک‌صد نفر است.
کد خبر : 310946

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، با گذشت زمان و رویکرد جامعه به شهرنشینی و گذر از زندگی سنتی به زندگی مدرن، بسیاری از مؤلفه‌های زندگی‌هایی که برپایه سنن و قومیت شکل می‌گرفت رنگ باخته و هجوم از روستاها به شهرهای اطراف و مخصوصاً مراکز استان‌ها موجب به‌وجود آمدن خرده‌فرهنگ‌های بسیاری شده است.


همچنین به‌دلیل مضیقه‌های مالی بسیاری از افراد مهاجر از روستاها به شهرها، پدیده‌ای با عنوان حاشیه‌نشینی و سکونت در بافت‌های حاشیه‌ای شهرها شکل گرفت که ایجاد بافت فرسوده یکی از نتایج این پدیده است.


بر اساس آمارهای رسمی در استان تهران بیش از 4.5 میلیون نفر در بافت فرسوده، سکونتگاه‌های غیر رسمی و بافت‌های ناکارآمد شهری زندگی می‌کنند که این آمار بر اساس تعداد خانوار شامل یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار خانوار می‌شود.


اما فاجعه آنجایی است که به گفته وزیر راه و شهرسازی، در مرکز و پیرامون تهران، وضعیت تراکم جمعیتی وحشتناک است و شاهد این هستیم که در بعضی از نقاط استان تهران و در یک هکتار جمعیتی بالغ بر 600 تا 700 نفر سکونت دارند؛ در صورتی‌که تراکم استاندارد زندگی در یک هکتار یک‌صد نفر است.


این تراکم البته تنها به‌دلیل هجوم مردم به بافت‌های شهری نیست و تجربه تراکم‌فروشی در شهر تهران هم به ایجاد این پدیده دامن زد.


تراکم فروشی در شهر تهران و دیگر شهرهای کشور نه تنها کمکی به افزایش کیفیت زندگی مردم نکرد، بلکه دلال بازی و افزایش منازل و خانه‌ها و املاک را به دنبال داشت که عاملی برای فشار به افراد کم بضاعت شد.


بر همین اساس در جلسه روز گذشته ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، وزیر راه و شهرسازی از مطالعه و شناسایی بیش از 60 محله شهر تهران برای بازآفرینی خبر داد.


به گفته آخوندی، در برخی محلات شهر تهران 20 تا 50 هزار نفر زندگی می‌کنند که باید مورد بازآفرینی قرار بگیرند؛ زیرا کیفیت ارائه خدمات آموزشی، شهری، معابر، فضای سبز، بهداشتی، آب و فاضلاب در این محلات پایین است.


وزیر راه و شهرسازی در این جلسه از امضای تفاهم‌نامه‌ای 2 هزار میلیارد ریالی بین این وزارتخانه و سازمان برنامه و بودجه برای انجام پروژه‌های بازآفرینی در شهرهای کشور خبر داد و اظهار امیدواری کرد که شاهد پیشرفت در انجام پروژه‌های بازآفرینی شهری باشیم.


انتهای پیام/4076/ن



انتهای پیام/

برچسب ها: بافت فرسوده
ارسال نظر
هلدینگ شایسته