دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 شهريور 1397 - 12:30

شالیزارهای برنج بزرگ‌ترین منبع انتشار گاز گلخانه‌ای

محققان ادعا می‌کنند روش آبیاری شالیزارهای برنج یعنی گردش متناوب جریان آب روی زمین‌های خشک، انتشار گازهای گلخانه‌ای را دو برابر افزایش می‌دهد و می‌توان گفت که این شالیزارها منبع بزرگ گرم شدن زمین هستند.
کد خبر : 310436

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از فیز، برنج غذای اصلی حداقل نیمی از 7 میلیارد نفر جمعیت کره زمین به شمار می‌رود و از همین رو، نحوه مدیریت آن تأثیر مهمی بر گرم شدن آب‌وهوای کره زمین دارد.


محققان صندوق غیرانتفاعی دفاع از محیط زیست برای این مطالعه، نگاه دقیق‌تری به انتشار اکسید نیتروژن کرده‌اند. اکسید نیتروژن یکی از آلودگی‌های جوی بلندمدت است که ماندگاری آن حتی از متان و دی‌اکسید کربن هم بیشتر است.


اکسید نیتروژن زمانی افزایش می‌یابد که شالیزارهای برنج به‌صورت متناوب خشک و بعد کاملاً از آب سیراب می‌شوند. این فرایند غرقاب‌سازی متناوب نام دارد و چند بار در سال، آب کاملاً روی شالی‌ها را می‌گیرد.


زمانی که خاک به‌طور متناوب خیس و خشک می‌شود، بارها و بارها به محیط ایده‌آلی برای میکروب‌هایی تبدیل می‌شود که اکسید نیتروژن تولید می‌کنند. از سوی دیگر، گاز متان هم از میکروب‌هایی تولید می‌شود که نیاز به خاک دارند تا در آب غوطه‌ور شوند.


از این رو محققان معتقدند میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای از شالیزارهای برنج دو برابر آن چیزی است که تاکنون تصور می‌شده است.


200 نیروگاه زغال‌سنگ


به گفته محققان، در حال حاضر میزان انتشار بی‌رویه اکسید نیتروژن از برنج به اندازه آلودگی هوایی است که سالانه از 200 نیروگاه زغال‌سنگ تولید می‌شود.


آنها تخمین می‌زنند که تنها در هند، چون به یک باره پنج زمین شالی‌کاری به‌طور همزمان غرق آب می‌شوند، انتشار گاز دی‌اکسید نیتروژن 30 تا 40 برابر بیشتر از شالیزارهایی است که پیوسته آبیاری می‌شوند.


انتهای پیام/4056


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته