دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 شهريور 1397 - 14:00

فیبر نوری، ساخت فضا

دو شرکت مخابراتی قصد دارند در ایستگاه فضایی بین‌المللی فیبر نوری تولید کنند.
کد خبر : 309905

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از فیوچریزم، در دهه 1970 میلادی چند شرکت به این فکر تولید محصولات خود در فضا افتادند؛ چراکه فکر می‌کردند محیط منحصر به‌فرد فضا به‌شکلی می‌تواند از هزینه‌های آنها بکاهد. با این حال امکان به وقوع پیوستن این رویا در آن دوره ممکن نبود.


حالا دو شرکت فکر می‌کنند که بالاخره محصولی را پیدا کرده‌اند که ساخت آن در فضا مقرون ‌به‌صرفه‌تر است. هر دوی آنها آماده‌اند تا این فرآیند را آزمایش کنند.


این دو شرکت «مید این اسپیس» و «فومز» نام دارند و هر دو در زمینه تولید فیبر نوری فعالیت می‌کنند. این دو شرکت قصد تولید فیبر نوری در ایستگاه فضایی بین‌المللی را دارند.


فیبرهای نوری رشته‌های فوق نازکی از جنس شیشه هستند که درون کابل قرار می‌گیرند و داده‌های مخابراتی را انتقال می‌دهند.


تولید فیبر نوری روی زمین، نقص‌هایی در آن ایجاد می‌کند که توانایی این محصول در انتقال داده‌های مخابراتی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ساخت فیبر نوری از شیشه‌ای به نام زبلان این مشکل را حل می‌کند؛ اما این ماده به شدت شکننده است. بنابراین تولید رشته‌های بلند از آن کار دشواری است.


زبلان وقتی سرد می‌شود کریستال‌های کوچکی درون آن تشکیل می‌شود که عملکرد فیبر نوری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تنها راه‌حل این مشکل، حذف کردن فشار گرانشی از این معادله است. بدین ترتیب تولید فیبر نوری از زبلان آسان‌تر می‌شود و در این ماده کریستال هم تشکیل نمی‌شود.


هر دو شرکت سیستم‌هایی دارند که قادر به تولید فیبر زبلان در ایستگاه فضایی بین‌المللی است. در واقع مید این اسپیس نمونه‌ای از دستگاه خود را از ماه ژوئیه به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده است. شرکت فومز نیز تا آخر سال جاری دستگاه خود را به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌فرستد.


انتهای پیام/4056/4021/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته