دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 شهريور 1397 - 05:45
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه :

دانشجویان دانشکده اسلام آباد غرب، میهمان دانشگاه رازی می‌‎شوند

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: دانشجویان دانشکده اسلام آباد غرب می‌توانند سال‌های آتی را به عنوان میهمان در دانشگاه‌های دیگر از جمله دانشگاه رازی سپری کنند.
کد خبر : 309378

گروه دانشگاه حبرگزاری آنا؛


مطالبات صنفی دانشجویان دانشکده اسلام‌آباد غرب از دانشکده‌های اقماری دانشگاه رازی کرمانشاه به‌جایی رسید که نام این دانشکده امسال از لیست فهرست ورودی‌های کنکور حذف شد و قرار شد دانشجویان برای ادامه تحصیل به دانشگاه‌های کرمانشاه نقل‌مکان کنند.


ماجرا از مدت‌ها قبل آغاز شد؛ از زمانی که دانشجویان به وضعیت دانشکده اعتراض کردند و معتقد بودند که شرایط دانشکده در شأن دانشجویان نیست.


این دانشکده یکی از دانشکده‌های اقماری دانشگاه رازی است که از سال ۱۳۹۰ تأسیس شده و بدون هیچ امکاناتی شروع به پذیرش دانشجو در رشته‌های مختلف کرده است. امکانات رفاهی دانشجویان در این دانشگاه به‌شدت کم است و به گفته بسیاری از دانشجویان آن‌قدر اوضاع در این دانشگاه وخیم بود که دانشجویان در سال‌های ابتدایی با وانت جابه‌جا می‌شدند.


این شرایط تا زمانی ادامه پیدا کرد دانشجویان معترض از حضور در جلسه امتحانات پایان‌ترم سرباز زدند و دانشگاه رازی نیز تصمیم گرفت برای حل مشکلات این دانشجویان تدابیر تازه‌ای بیندیشد.


معاون فرهنگی دانشگاه رازی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: مسئله دانشکده اسلام‌آباد غرب موضوعی ریشه‌دار و قدیمی است و دانشجویان و دانشگاه رازی از مدت‌ها قبل با آن دست به گریبان‌اند.


علی‌اکبر محسنی در مورد حاشیه‌های پیش آمده در این دانشکده گفت: چند سال پیش یکی از کاندیداهای نمایندگی مجلس از شهرستان اسلام‌آباد طرحی را برای ایجاد دانشکده‌ای در شهر اسلام‌آباد غرب مطرح کرد.


بر اساس این طرح قرار شد دانشکده‌ای در اسلام‌آباد غرب تشکیل شود که همه مسئولان برای احداث و راه‌اندازی آن تلاش کنند. به این طریق که نمایندگان مجلس از طریق سازمان برنامه‌وبودجه هزینه‌های ساخت این دانشگاه را مهیا کند، استانداری در ساخت آن مشارکت کند، سازمان اراضی و شهرسازی زمین و اعتبارات آن را مشخص و دانشگاه رازی هیأت علمی این دانشگاه را تعیین کند.


معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه در ادامه افزود: طبق وعده‌ها یک مدرسه قدیمی، به‌طور موقت به‌عنوان دانشگاه شروع به‌کار کرد و بنا شد، ساخت دانشگاه و تجهیز آن در دستور کار قرار گیرد؛ اما تاکنون که من در حال صحبت با شما هستم هیچ بودجه و زمینی برای این کار تخصیص نیافته است و دانشجویان در محلی که هیچ شباهتی به دانشگاه ندارد در حال تحصیل هستند.


وی با اعتراف به اینکه فضای این دانشکده به‌هیچ‌عنوان در شأن دانشجو نیست در ادامه افزود: این دانشکده شکل و ساختار یک دانشگاه را ندارد و باگذشت چند سال از تأسیس آن، هنوز مفاد و مصوبات ساخت این دانشگاه فراهم نشده است. در این میان تنها دانشگاه به تعهدات خودش عمل کرده و مواردی را که به او سپرده‌شده بود را اجرایی کرده است؛ اما در این میان بارها دانشگاه محکوم شد و به‌قول معروف دیواری کوتاه‌تر از دانشگاه پیدا نکردند تا مشکلات را بر گردن او بیندازند.


محسنی تصریح کرد: مشکلات موجود در این دانشگاه سبب شد که دانشجویان به‌صورت صنفی اعتراض کنند و موج این اعتراضات هرروز بیشتر می‌شد. از سوی دیگر نیز دانشگاه رازی نمی‌توانست روزبه‌روز پژمردگی و ناراحتی دانشجویان را از شرایط موجود ببیند و بی‌تفاوت از کنار آن بگذرد. به همین دلیل مسئولان دانشگاه تصمیم گرفتند گام بلندی برداشته و شرایط دانشجویان این دانشکده اقماری را تغییر دهند.


معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه در ادامه اضافه کرد: اولین گام این بود که وزارت علوم، امسال اعلام کرد که دانشکده اسلام‌آباد امسال ورودی ندارد و این مسئله نشان می‌داد که وزارت علوم از شرایط به وجود آمده راضی نیست. در مرحله بعد دانشگاه تصمیم گرفت دانشجویانی که از شرایط موجود در دانشگاه رازی نیستند و نمی‌خواهند در این دانشگاه تحصیل کنند را به دانشگاه‌های دیگر منتقل کند. به این طریق که قرار شد دانشجویانی که از استان‌های دیگر به این دانشکده آمده‌اند درصورتی‌که تمایل دارند در استان محل سکونتشان درس بخوانند، دانشگاه رازی با انتقال آنها موافقت کند. از سوی دیگر نیز برای دانشجویان باقی‌مانده نیز این شرایط مهیا شد که در دانشگاه رازی کرمانشاه و دانشگاه صنعتی کرمانشاه میهمان شوند و به تحصیل ادامه دهند.


وی با اشاره به اینکه مسئله دانشجویان دانشکده اسلام‌آباد غرب یکی از دغدغه‌های مهم مسئولان دانشگاه به‌حساب می‌آمد در ادامه اظهار کرد: نکته جالبی که در این میان می‌توان به آن اشاره کرد این بود یکی از دلایل اصلی که این دانشگاه بنا شد این بود که مسئولان این شهر عنوان می‌کردند به دلیل آنکه دانشجویان این شهر مجبور نشوند در دانشگاه‌های شهرهای دیگر تحصیل کنند باید در اسلام‌آباد دانشگاهی بنا شود این درحالی‌که بر طبق آمارها از ۳۰۰ دانشجویی که در این شهر درس می‌خوانند تنها ۲۰ نفر آنها اهل اسلام‌آباد غرب بودند.


محسنی در ادامه تصریح کرد: برای حل مشکل دانشجویان دانشکده اسلام‌آباد مقدماتی را برای حضور دانشجویان در دانشگاه‌های کرمانشاه فراهم کردیم و این اتفاق را کاملاً به نفع دانشجویان ارزیابی می‌کنیم


معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی بابیان اینکه قرار است دانشجویان مبلغ کمی را نیز به دانشگاه پرداخت کنند، توضیح داد: این شهریه‌ها به چند دلیل معین شد. دانشگاه رازی محدودیت‌ها و بودجه‌های مشخصی دارد و بر این اساس باید این بودجه را از طرق مختلف تأمین کند. این مبلغی که از دانشجویان اخذ می‌شود بسیار ناچیز است از سوی دیگر هیچ دانشجویی برای حضور در دانشگاه رازی اجبار ندارد و قرار نیست که دانشگاه تاوان اشتباه همه را به‌تنهایی بپردازد.


از سوی دیگر دانشگاه رازی دانشکده‌های اقماری دیگری نیز دارد که باید پاسخگوی آنها نیز باشد. درواقع بیشترین سهم را در این میان دانشگاه متقبل شده است و باید هزینه‌های دیگر را بخش‌هایی بپردازند که در ایجاد چنین مشکلاتی برای دانشجویان سهیم بوده‌اند و قسمت کوچکی از آن نیز بر عهده خود دانشجویان می‌افتد.


وی با اشاره به اینکه از روز نخست این دانشکده احساسی شکل گرفت ادامه داد: از روز نخست دستگاه‌های مختلف وعده دادند که اعتبارات ساخت این دانشکده را تأمین می‌کند اما این اتفاق هیچ‌گاه رخ نداد.


انتهای پیام/4060


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته