دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 شهريور 1397 - 04:40

دانشگاه اسپانیایی در آتش جنگ چین و تایوان

یک دانشگاه اسپانیایی بعد از تلاش برای سازماندهی یک رویداد فرهنگی گرفتار تنش رقابتی میان چین و تایوان شد.
کد خبر : 309264

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از یونیورسیتی ورد نیوز، یکی از معدود برنامه‌های مطالعاتی اروپایی کشور تایوان در دانشگاه سالامانکای اسپانیا برگزار می‌شود. این دانشگاه اسپانیایی سال گذشته قصد برگزاری یک رویداد فرهنگی تایوانی در محوطه دانشگاه را داشته است؛ اما با فشار دولت چین مجبور به کنسل کردن قسمت‌های عمومی آن شد و حالا به‌طور ناخواسته درگیر دشمنی‌های میان چین و تایوان شده است.


پکن به دانشگاه سالامانکا اعلام کرد که باید به سیاست‌های خارجی دولت اسپانیا درخصوص «یک چین» پایبند بماند.


این رویداد اکتبر سال گذشته رخ داد؛ اما وزارت امور خارجه تایوان در تایپه این مسئله را هفته پیش دوباره پیش کشیده است تا نارضایتی شدید خود را ابراز کند. این در حالی است که پکن شرکت‌ها، مؤسس‌ها و دولت‌های سراسر جهان را تحت فشار قرار داده تا سیاست «یک چین» را بپذیرند، در این سیاست تایوان به عنوان منطقه‌ای از چین تلقی می‌شود.


به گفته وزیر امور خارجه تایوان، اعمال فشار چین روی یک دانشگاه رتبه بالا آخرین نمونه از اذیت و آزارهای چین نسبت به تایوان است. سالامانکا یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‎های اروپاست.


تایوان معتقد است که جامعه بین‌المللی باید در مقابل دخالت‌های چین در امور دانشگاهی بایستد و جلوی تلاش‌های چین را برای تحقق ایدئولوژی سیاسی‌اش بگیرد.


دانشگاه سالامانکا در 25 اوت سال جاری ایمیل‌های سال گذشته سفارتخانه چین در مادرید به این دانشگاه را منتشر کرد. در این ایمیل سفارتخانه این دانشگاه را مجبور کرده بود که رویداد روز فرهنگی تایوان را کنسل کند.


انتهای پیام/4056/4021/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته