دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 شهريور 1397 - 15:19
رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم خبر داد؛

اتاق‌های تندرستی در سراهای دانشجویی راه‌اندازی می‌شود/ تخصیص 120 میلیارد وام به دانشگاه‌های آزاد، پیام‌نور و علمی کاربردی

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: صندوق رفاه دانشجویان امسال در تعامل با بانک‌ها 120 میلیارد وام به دانشگاه‌های آزاد، پیام‌نور و علمی کاربردی تخصیص خواهد داد.
کد خبر : 308922

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، ذوالفقار یزدان‌مهر بعدازظهر امروز در شصت و دومین نشست سراسری معاونان دانشجویی و فرهنگی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور که به میزبانی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: صندوق رفاه دانشجویان 509 میلیارد تومان که شامل 407 میلیارد وام و 102 میلیارد کمک بلاعوض بوده است را در قالب ارتقا و یارانه تغذیه در اختیار دانشگاه‌ها قرار داده است.


وی افزود: تلاش کرده‌ایم با توجه به پیش‌بینی‌ها درباره بازگشت مجدد تحریم‌ها از حیث منابع صندوق رفاه را تجهیز کنیم.


رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم عنوان کرد: بودجه صندوق امسال به 673 میلیارد افزایش پیدا کرده است که 246 میلیارد آن از محل بودجه عمومی، 400 میلیارد آن از محل بودجه اختصاص و 27 میلیارد تومان نیز از محل وام شهریه تأمین می‌شود.


یزدان‌مهر خاطرنشان کرد: صندوق رفاه دانشجویان امسال در تعامل با بانک‌ها 120 میلیارد وام به دانشگاه‌های آزاد، پیام‌نور و علمی کاربردی تخصیص خواهد داد که از این مقدار 80 میلیارد از طریق بانک توسعه و 40 میلیارد دیگر نیز از طریق بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تأمین اعتبار خواهد شد.


وی با اعلام این خبر که 500 میلیارد برای ساخت و تکمیل سراهای دانشجویی در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: امسال به گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم که در تمام بخش‌ها هزار و 300 میلیارد تومان به جامعه هدف اختصاص دهیم.


رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با اشاره به 14 برنامه اقدام این صندوق عنوان کرد: مشکلات اساسی در حوزه آی تی برای تعامل با دانشگاه‌ها وجود داشت که سندی را طراحی کردیم که طبق آن صندوق رفاه تا سال 1400 به سمت آی تی محوری حرکت خواهد کرد.


وی ادامه داد:‌ روزی که صندوق رفاه دانشجویان را تحویل گرفتیم حدود 500 نفر مراجعه‌کننده داشتیم اما امروز مفتخریم به 130 هزار نفر مراجعه‌کننده‌ها خدمت ارائه می‌کنیم.


یزدان‌مهر دومین برنامه صندوق رفاه دانشجویان را ارائه تسهیلات برای تکمیل سراهای متأهلی و مجردی عنوان کرد و گفت: خوشبختانه با رایزنی‌هایی که صورت گرفته است منع ساخت خوابگاه‌ها برداشته شد.


رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم رویکرد ساخت سراهای دانشجویی را ورود بخش خصوصی به این حوزه اعلام کرد و ادامه داد: دانشگاه‌هایی که درآمد اختصاصی‌شان مناسب است می‌توانند خودشان رأساً و مستقیماً تسهیلات و وام دریافت کنند و به ساخت خوابگاه بپردازند و دانشگاه‌هایی که درآمد اختصاصی‌شان مناسب نیست می‌توانند از بخش خصوصی مکان‌هایی را به مدت 10 یا 15 سال اجاره کنند.


وی درباره تکمیل سراهای دانشجویی و متأهلی گفت: فرصت خوبی است تا سراهای دانشجویی تکمیل و تجهیز شوند که تاکنون نیز با تکمیل تعدادی از خوابگاه‌ها موافقت شده است.


یزدان‌مهر برنامه سوم اقدام صندوق رفاه دانشجویان را کمک به ارتقا سراهای دانشجویی رتبه سه و چهار عنوان کرد و ادامه داد: 59 خوابگاه دانشجویی رتبه پنج را در سال 95 ارتقا دادیم، 314 خوابگاه رتبه پنج نیز در سال 96 و 199 خوابگاه در سال 97 ارتقا یافته است.


وی با بیان اینکه تعداد کمی خوابگاه دانشجویی رتبه چهار در کشور وجود دارد، گفت: متأسفانه برخی از دانشگاه‌ها آمار خوابگاه‌های رتبه چهار خود را اعلام نکرده‌اند. امسال آخرین فرصت برای ارتقای خوابگاه‌های دانشجویی رتبه چهار به رتبه‌های سه و بالاتر است.


به گفته رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم امسال برای ارتقای خوابگاه‌های دانشجویی اعتباری بالغ‌بر 55 میلیارد تومان از سوی صندوق رفاه دانشجویان پیش‌بینی شده است که از این 55 میلیارد 30 میلیارد برای تجهیز و 25 میلیارد برای ارتقا خوابگاه‌های سطح چهار به سه تخصیص پیدا خواهد کرد.


یزدان‌مهر با بیان اینکه امسال 131 درصد در بحث کمک به دانشگاه‌ها رشد داشته‌ایم، عنوان کرد: 38 میلیارد برای کمک به دانشگاه‌های زلزله‌زده جهت مقاوم‌سازی خوابگاه‌ها تخصیص داده شده است.


رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: در حال حاضر تیم شناسایی برای مشخص شدن این مناطق و میزان بودجه مورد نیاز آنها در دانشگاه‌های کرمان و مناطق زلزله‌خیز تشکیل شده است و برای این منظور از مرکز پژوهش‌ها و طرح‌های عمرانی کمک گرفتیم تا امسال و سال آینده برای مقاوم‌سازی سراها گام برداریم.


وی در ادامه افزود: یکی از بحث‌های مهم امسال طرح رتبه‌بندی سراهای دانشگاهی، تغذیه و کمک به صنعتی شدن دانشگاه‌ها و زیرساخت‌های آن بود که امروز از آن رونمایی می‌شود.


یزدان‌مهر در ادامه افزود: در برنامه‌ریزی و رتبه‌بندی‌های انجام شده از سراهای دانشجویی 107 آشپزخانه رتبه سه، 41 آشپزخانه رتبه دو و 15 آشپزخانه توانستند رتبه یک را کسب کنند اما در بحث مکان‌ها و انبار و سردخانه مواد اولیه 26 انبار رتبه سه، 40 انبار نیز رتبه دو و 80 مورد آن نیز حائز رتبه اول شدند.


رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در ادامه افزود: یکی از بحث‌های مهم در صندوق رفاه موضوع تأمین اقلام اساسی مورد نیاز رستوران‌های مکمل بود که در برنامه ششم مطرح شده بود. بنده به ماده 65 برنامه ششم توسعه به این موضوع اشاره دارم و بسیاری از دانشگاه‌ها در این امر پیشتاز بودند در حال حاضر دانشگاه‌های تهران، تبریز و صنعتی شریف این طرح را به اجرا درآورده‌اند. براساس گزارش‌ها 60 درصد از دانشجویان به این رستوران‌ها مراجعه می‌کنند و هر دانشجویی که از سلف استفاده نکند 4 هزار تومان یارانه دریافت می‌کند. در این صورت دانشجو غذایی که باب میلش است را استفاده می‌کند و از سوی دیگر این ماجرا می‌تواند به ارتقاء تنوع غذایی کمک کند.


وی به هفتمین مورد از برنامه صندوق رفاه اشاره و افزود: نهادینه‌سازی نیکوکاران و نهادهای مردمی از دیگر فعالیت‌های صندوق رفاه به حساب می‌آید. بالغ‌بر 230 میلیارد تومان از خیران ظرفیت‌سازی کردیم که در بخش سراها هزینه شد.


یزدان‌مهر به بحث محدودیت منابع دولتی و هم‌افزایی با بانک‌ها اشاره کرد و افزود: با بانک تعاون توسعه تعاون تعامل کرده و بنا بر این شد که برای پرداخت وام شهریه از این بانک استفاده شود زیرا بیش از 85 درصد دانشجویان شهریه‌پرداز هستند به همین دلیل از صندوق قرض‌الحسنه مهر ایران بیش از 320 میلیارد تومان هم‌افزایی کردیم و توانستیم وام دانشجویی را به دانشگاه‌های غیرانتفاعی، علمی و کاربردی و پیام‌نور را بپردازیم. این وام‌ها با کارمزد سه درصد در اختیار دانشجویان قرار گرفت.


رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در حمایت از تولید ملی تأکید دارند، افزود: حمایت از ایده‌ها به منظور ایجاد اشتغال و توانمندسازی دانشجویان در دستور کار قرار دارد و به همین دلیل کارگاه‌های مهارت‌آموزی تشکیل شده است که این صندوق بیش از 10 میلیون تومان در اختیار این کارگاه‌ها می‌گذارد که بیشتر به دانشجویان دانشگاه‌های هنر، فنی‌وحرفه‌ای و صنعتی و دانشجویانی که در حال تحقیق و کارآموزی هستند، تعلق می‌گیرد. بازپرداخت این وام به بعد از فروش آثار دانشجویی و خودکفایی آنها موکول می‌شود. در حال حاضر بین 30 تا 50 کارگاه فنی‌وحرفه‌ای توسط این طرح حمایت می‌شود.


یزدان‌مهر به مدیریت اموال راکد دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: براساس ماده 63 احکام داخلی دانشگاه‌ها در بناهایی که فضای دانشگاهی است اموال راکد وجود دارد که می‌تواند تبدیل به احسنت شود و می‌توان از این اموال برای کمک به دانشگاه‌ها و صندوق رفاه استفاده کرد.


وی در ادامه در سند راهبردی به بحث پرداخت تسهیلات به دانشجویان مستعد کم‌بضاعت اشاره کرد و گفت: در 114 دانشگاه صندوقی برای حمایت از دانشجویان مستعد بی‌بضاعت تشکیل شده که علاوه‌بر شناسایی وام‌های مورد نیاز آنها را در اختیارشان قرار می‌دهد.


رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم به بحث بیمه و بانک و ارزش افزوده در بحث بیمه‌ها اشاره کرد و گفت: تلاش کردیم که با افزایش این ارزش و بازگشت آن به چرخه دانشگاه خدمات‌رسانی را افزایش بدهیم. به همین منظور کارگزاری ایجاد کرده و تلاش کرده خود دانشجویان را در این بخش شریک کنیم و خدمات بهتر و مناسب‌تری داشته باشیم.


یزدان‌مهر با تأکید بر دغدغه دانشگاه در تأمین اقلام اساسی افزود: بحث حمایت از کالای ایرانی و کمک به تأمین اقلام اساسی بدون تصدی‌گری موضوعی است که در معاونت‌ها به آن اشاره شده است و تلاش کردیم با تفاهم‌نامه‌هایی هزینه‌های این اقلام را نسبت به بخش خصوصی کاهش دهیم و مواد غذایی را با قیمت پایین‌تری در اختیار دانشجویان بگذاریم.


وی با اشاره به اختصاص 10 درصد از بودجه به صندوق اضطراری گفت: قسمتی از بودجه صندوق رفاه در این صندوق اضطراری جای می‌گیرد که اگر دانشجویان دچار مشکل شدند بتوانند از طریق آن مشکل خود را برطرف کنند.


یزدان‌مهر در ادامه افزود: تلاش داریم تا اتاق‌های تندرستی در سراهای دانشجویی خصوصاً دانشگاه‌های دخترانه راه‌اندازی شود و این امر در دانشگاه‌های شهید باهنر، الزهرا، بوعلی همدان انجام و در دستور کار قرار گرفته است. این سراها در جایی سرپوشیده بنا می‌شود و با جاده تندرستی، دوچرخه و امکانات ورزشی می‌تواند در افزایش نشاط دانشجویان تأثیرگذار باشد.


رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در ادامه تصریح کرد: دانشگاهی که این ظرفیت‌ها را داشته باشند می‌توانند اعلام کنند که با یک سوم پول دانشگاه، یک سوم هزینه صندوق و یک سوم امور دانشجویی این فضاها تشکیل شود.


وی به طرح جامع خدمات رفاهی اشاره کرد و گفت: در این بحث معاونان از اختیار بیشتری برخوردار می‌شوند تا بتوانند در مسائل مختلف پاسخگو باشند. در فاز اول دانشگاه‌های تبریز و بوعلی همدان به عنوان پایلوت انتخاب شده‌اند در این طرح معاون دانشجویی مستقل می‌شود و در واقع با معاون مالی برخورد ندارد ذی‌حسابی نیز کنار معاون دانشجویی قرار می‌گیرد. در حال حاضر در حال تکمیل این طرح هستیم. در واقع هدف رؤسا تمرکز بر آموزش و توسعه است و به همین دلیل تلاش داریم تا قسمتی از این مشکلات را از دوش آنها برداریم. این اتفاق می‌تواند معاونان دانشجویی را فعال‌تر و در بخش خوابگاه‌ها و یارانه‌ها پوشش بهتری داشته باشیم.


یزدان‌مهر در ادامه اظهار کرد: خوشبختانه در سه سال گذشته هزار و 500 میلیارد تومان درآمد داشتیم که اگر از ظرفیت دانشگاه‌ها استفاده کنیم، می‌توانیم آن را افزایش دهیم.


انتهای پیام/4060


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته