دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 شهريور 1397 - 09:56
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم:

رصد مسائل دانشگاه‌ها باید به صورت ملی صورت گیرد

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: رصد مسائل دانشگاه‌ها باید به صورت ملی صورت گیرد و اطلاعات حاصله به صورت منظم در اختیار وزارتخانه قرار گیرد.
کد خبر : 308555

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، غلامرضا غفاری صبح امروز در پنجاه و یکمین نشست معاونان فرهنگی اجتماعی دانشگاه‌های کشور، گفت: این نشست برای تعامل بیشتر برگزار می‌شود و بیشتر هدف آن است که رخدادهایی را که در روزهای آینده در پیش‌رو داریم را بررسی و به آن توجه داشته باشیم.


وی ادامه داد: باید در نگاه نخست مختصات میدانی که در آن قرار داریم و شرایطی که ما را احاطه کرده است در تمام زمینه‌های سیاسی، فرهنگی و نظامی که هیچ‌کدام از هم قابل تفکیک نیستند را بدانیم و در مورد آن اطلاعات کسب کنیم.


وی در ادامه افزود: با توجه به جامعه پر تغییر امروز و تلاطم‌هایی که با آن روبرو هستیم باید دانشمان را نسبت به شرایط جامعه افزایش دهیم و این مسئله در وزارت علوم باید مورد توجه بیشتری باشد. رصد مسائل دانشگاه‌ها باید به صورت ملی صورت گیرد و اطلاعات حاصله به صورت منظم در اختیار وزارتخانه قرار گیرد.


معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر شرایط عادی نیست و با شرایط غیرعادی روبرو هستیم. فرض ما بر این است که در چنین شرایطی تمام عوامل را لحاظ کرده و بدانیم چطور باید کارها را سامان بخشیم. این به این معناست که در مقام سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی این آمادگی را ایجاد کنیم که شرایط غیرعادی را تسهیل و از آن استفاده بهینه کنیم.


غفاری در ادامه تصریح کرد: با استفاده از ظرفیت دانشگاه سناریوهایی را در پرتو احتمالات تنظیم کنیم که این کار نیازمند ذهن باز است. در این خصوص همه حوزه‌ها باید ذهنیت باز داشته باشند تا دچار تغییر و سراسیمگی نشوند.


وی در ادامه افزود: دانشجویان توان زیادی در این حوزه دارند و ما باید این توانمندی را داشته باشیم که از آن استفاده کنیم و از خطا و اشتباه آنها نترسیم و اجازه دهیم دانشجو در این حوزه با ما مشارکت داشته باشد.


معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به اینکه فضای مجازی قسمت عمده‌ای از زندگی دانشجویان را در اختیار دارد، در ادامه افزود: نمی‌توان به این بخش بی‌توجه بود و باید از همین نیرو استفاده کرد تا ابهام‌زدایی و شفافیت به بروز استعدادها منتهی شود.


معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت:‌ نباید گرفتار روزمرگی شویم و طبقه‌بندی و اولویت‌گذاری برای مسائل مختلف باید از اولویت‌های مجموعه‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها قرار گیرد. چرا که هر فعالیتی ناظر به ایجاد تغییرات و هزینه‌های خودش است.


غفاری در ادامه تصریح کرد: برخی‌ها هم ما را محکوم می‌کنند و عملکرد ما را زیر سؤال می‌برند اما نباید از این انتقادها ترسید؛ فعالیتی که معاونت‌های فرهنگی انجام می‌دهند، قطعاً جنس آن با فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی متفاوت است. وقایعی در علوم انسانی با علوم طبیعی متفاوت است و هوشمندی زیادی برای هماهنگ شدن با این پروسه نیاز است و انتظارات زیادی را در این حوزه می‌طلبد.


وی با اشاره به اینکه فشارها و بحران‌هایی که با آن روبه‌رو هستیم کار را سخت‌تر می‌کند، ادامه داد: باید پیوسته نسبت به فعالیت‌ها بازنگری داشته باشیم و هزینه‌هایمان را رصد کنیم. خودآگاهی را نسبت به مسائل بالا ببریم.


غفاری در ادامه افزود: تجربه نشان داده که گاهی اوقات پشت گوش انداختن مسائل در دانشگاه‌ها ارتباط ما با دانشجو را کمی دچار خدشه می‌کند. گاهی این مسائل را مشمول زمان می‌کنیم؛ اما زمان‌بندی و گام‌بندی مسائل مسئله‌ای است که باید روی آن تأمل بیشتری شود. حضور پیدا کردن در جمع دانشجویان و بیان شفافیت‌ها مسائل سخت و مشکل را قابل حل می‌کند؛ زیرا بنای ما بر گفتگو و تعامل است. هرچه که دانشگاه با دانشجو بیشتر گفتگو داشته باشد از سوی دیگر اعتمادسازی و فاصله و شکاف بین دانشجو و دانشگاه از بین خواهد رفت.


معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: فاصله زیادی بین ذهنیت و عینیت جامعه وجود دارد، اما شرایط در وضعی است که می‌توان برای تقلیل این ماجرا از دانشجویان استفاده کرد. تشکل‌ها باید به عنوان فرصت دیده شوند. به میزان مشارکت دانشجویان گرفتاری‌ها کاسته خواهد شد و باید به آنها فرصت دهیم در چارچوب قانون و آیین‌نامه‌ها کار ویژه‌ها را انجام دهند.


انتهای پیام/4060


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته