دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 شهريور 1397 - 15:00

هوش مصنوعی به یاد می‌آورد

دانشمندان موفق به توسعۀ هوشی مصنوعی شده‌اند که می‌تواند اطلاعات قبلی را به یاد بیاورد.
کد خبر : 308390

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از فیوچریزم، وقتی که بعد از تعطیلات تابستانی به کلاس درس برمی‌گردید، احساس می‌کنید که آموزه‌های قبلی را از یاد برده‌اید؛ البته این حس تلقینی بعد از مدتی از بین می‌رود. اما در سیستم‌های هوش مصنوعی این اتفاق واقعاً می‌افتد و در نخستین روز کلاس، حافظه به‌طور کلی پاک می‌شود و یادگیری باید از پایه شروع شود.


تمایل سیستم‌های هوش مصنوعی به فراموش کردن اطلاعاتی که قبلاً یاد گرفته‌اند، اتفاق فاجعه‌باری است. الگوریتم‌های پیشرفته باید نمونه‌های بی‎شماری را تجزیه و تحلیل کنند تا موضوعی را یاد بگیرند و بتوانند کاری را انجام بدهند.


برای مثال، یک سیستم تشخیص چهره باید هزاران تصویر از چهره مردم آنالیز کند تا بتواند چهره‌هایی را که در ویدئوها می‌بیند، شناسایی کند. سیستم‌های هوش مصنوعی منطق و اساس کاری را که انجام می‌دهند درک نمی‌کنند. تنها موضوعی را که به آنها یاد داده شده می‌فهمند؛ حتی اگر موضوعات بسیار شبیه به هم باشند. بنابراین اگر بخواهید همان سیستم هوش مصنوعی حالت خاصی را در چهره تشخیص دهد باید آموزش آن را از ابتدا شروع کنید.


حالا دانشمندان شرکت دیپ‌مایند متعلق به گوگل اعلام کرده‌اند که راه‌حلی برای این مشکل پیدا کرده‌اند. این گروه تحقیقاتی نوعی نماینده هوش مصنوعی، مانند شخصیت بازی‌های ویدئویی، توسعه داده‌اند که با الگوریتم‌های هوش مصنوعی کنترل می‌شود. این سیستم می‌تواند خلاقانه‌تر از الگوریتم معمولی فکر کند.


سیستم عصبی جدید قوه تخیل دارد و می‌تواند تصور کند آنچه در دنیای مجازی اتفاق می‌افتد در محیط دیگر به چه شکلی خواهد بود. بدین ترتیب این هوش مصنوعی می‌تواند تفاوت میان آنچه در حال وقوع است و آنچه قبلاً اتفاق افتاده است را بفهمد.


انتهای پیام/4056/4021/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته