دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری؛

مردم در مسائل دینی از استدلال عقلی بیشتر استقبال می‌کنند

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری معتقد است مردم در مسائل دینی از استدلال عقلی بیشتر استقبال می‌کنند.
کد خبر : 308057

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، آیت‌الله سید‌ابوالحسن مهدوی صبح امروز در دومین نشست سراسری معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی که به میزبانی واحد خوراسگان برگزار شد، با بیان اینکه رکن اساسی دانشگاه‌ها در اختیار معاونت فرهنگی است، گفت: دو نوع فرهنگ‌سازی وجود دارد، فرهنگ‌سازی تعبدی که بخشنامه‌ای است و بر اساس این فرهنگ‌سازی همه باید بی‌چون و چرا و بدون تعقل از یک رفتار متحد پیروی کنند. در این نوع فرهنگ‌سازی پشت‌صحنه شاید مصلحت‌هایی برای بخشنامه‌ و دستورالعمل وجود داشته باشد؛ اما فکر و تعقل برای رفتارها وجود ندارد.


وی افزود: به عبارت دیگر در فرهنگ‌سازی تعبدی رفتارها را به صورت بخشنامه‌ای و دستوری متحد می‌کنیم و تأثیر دیگری ندارد.


نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه قسم دیگری از فرهنگ‌سازی وجود دارد که تأثیرگذار است، گفت: این فرهنگ‌سازی که از پشتوانه استدلال و عدله بهره می‌برد، فرهنگ‌سازی تعقلی است. همان‌طور که دین برای تمام مطالب و مباحث خود دلیل می‌آورد، ما هم اگر بتوانیم فرهنگ را با تعقل ارتقا دهیم، تأثیرگذار خواهد بود.


وی در تشریح تفاوت فرهنگ‌سازی تعبدی و تعقلی گفت: نتیجه فرهنگ‌سازی تعبدی، نظارت بیرونی و نتیجه فرهنگ‌سازی تعقلی، نظارت درونی است.


مهدوی ادامه داد: اگر تعبد باشد نیاز به حراست، دوربین و نظارت بیرونی است؛ اگر تعقل در کار باشد نظارت درونی است، یعنی عقل الزام می‌کند، باید این‌گونه رفتار شود. همین امر است که فرهنگ‌سازی را زیبا می‌کند. به‌عنوان مثال در فرهنگ‌سازی برای نماز اگر بخواهیم افراد را با اجبار و دستورالعمل مجبور به حضور در صفوف نماز کنیم، صرفاً تأثیر ظاهری دارد؛ اما اگر اقناع فکری وجود داشته باشد و مصلحت نماز با ادله بیان شود باورپذیر خواهد شد.


امام جمعه موقت اصفهان خطاب به معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: شما مسئولیت تشکیل شاکله فکری انسان را برعهده دارید. وقتی فکر ساخته شد اتحاد نیز بر مبنای عمل صالح به وجود می‌آید.


وی با ذکر خاطره‌ای از مقام معظم رهبری عنوان کرد: ایشان چند سال پیش خطاب به مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی فرمودند که ما از خروجی دانشگاه فقط تخصص نمی‌خواهیم تخصص و تعهد در کنار یکدیگر لازم است. معاونت‌های فرهنگی باید برای این موضوع برنامه داشته باشند.


مهدوی با طرح این پرسش که باید چه کرد تا استاد قانع شود و به مسائل دینی مانند نماز اهمیت دهد، اظهار کرد: این موضوع برعهده معاونان فرهنگی است. استادی که دلیلی بر پاسداشت نماز ندارد، باید با ادله و استدلال با او صحبت شود. این کار نیاز به گفتمان‌سازی دارد.


نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان با اشاره به مشکلات حجاب و پوشش در جامعه گفت: برای حجاب دلیل‌های بسیاری در قرآن آمده است؛ اما امروزه برخی به دنبال اقناع شرعی نیستند و باید اقناع عقلی و فکری شوند. استقبال مردم نیز از دلیل و استدلال عقلی بیشتر است.


وی با بیان اینکه کشور با چالش بزرگی به اسم بدحجابی مواجه است، عنوان کرد: بدحجابی در جامعه مختص خانم‌ها نیست، آقایان هم درگیر این موضوع هستند.


مهدی افزود: فسادی بالاتر از پوشش نامناسب در دانشگاه و جامعه وجود ندارد. دشمن نیز به شدت به دنبال این است که بدحجابی بین جوانان کشور رواج پیدا کند.


نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان با اشاره به اقدامات دشمنان در تهاجم فرهنگی به ایران، گفت: سال‌ها پیش آمریکا پروتکلی شامل هشت برنامه برای بدحجابی در ایران طراحی کرده بود که متأسفانه اجرایی شد.


وی ادامه داد:‌ متأسفانه برخی از مسئولان نیز با دشمنان هم‌صدا می‌شوند و در سخنان و صحبت‌های خود عامدانه یا ناآگاهانه مباحث این چنینی را مطرح می‌کنند، این همان نفوذ فکری دشمن است.


امام جمعه موقت اصفهان اظهار کرد: افرادی که از حجاب اجباری سخن می‌گویند به دنبال شیوع فحشا در جامعه هستند و هدف‌شان این است که انقلاب اسلامی از درون دچار فروپاشی شود.


وی در پایان با بیان اینکه نسل جوان استدلال و ادله را می‌پذیرد، عنوان کرد: فرهنگ‌سازی کار دانشگاه است و باید این امر با زیربنای فکری شکل بگیرد. البته نظارت هم لازم است؛ اما کار معاونت‌های فرهنگی تولید فکر است. جوانان امروز دنبال حکمت‌ها هستند و دلیل بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها را می‌خواهند.


انتهای پیام/4040


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب