دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری مطرح کرد:

اجرا پژوهی مهم‌ترین رویداد جشنواره بومی تیرنگ/ انتقاد به استفاده از عنوان برند حوزه هنری

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در نشست جشنواره بومی تیرنگ مهم‌ترین رویداد جشنواره بومی تیرنگ را اضافه شدن بخش اجرا پژوهی معرفی کرد.
کد خبر : 306737

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، نشست خبری پانزدهمین جشنواره تئاتر بومی تیرنگ صبح امروز با حضور کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، سینا دلشادی مدیر حوزه هنری مازندران و یاسر محمودی دبیر جشنواره در محل جلسات حوزه هنری برگزار شد.


کوروش زارعی در خصوص فعالیت کانون فرهنگی هنری مساجد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که با اجرای برنامه‌ای با عنوان بچه‌های مسجد، در یک راستا قرار دارد، اظهار کرد: انتظار داشتیم این موضوع با ما در میان گذاشته شود البته همه می‌دانند که جریان بچه‌های مسجد برای حوزه هنری است و از دهه 70 در حوزه ادبیات و تئاتر شکل گرفته است. من در زمان ارباب سلیمانی مدیر وقت کانون فرهنگی هنری مساجد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به کانون رفتم که با هم‌افزایی هم این جریان را پیش ببریم، اما این امکان فراهم نشد.


مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری اظهار کرد: برند بچه‌های مسجد، برند حوزه هنری است و به لحاظ اخلاقی کار خوبی نیست که عنوان اختصاصی رویداد فرهنگی ما را برای برنامه‌های خود در نظر گیرند. توصیه می‌کنم کانون فرهنگی هنری مساجد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال عنوان دیگری بگردد، چرا که قرار است موسیقی، سرود و چند حوزه دیگر هم به بچه‌های مسجد اضافه شود.


جشنواره بومی تیرنگ جشنواره بومی، محلی و آیینی‌ است


وی در خصوص سیاست‌گذاری مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری برای حمایت از جشنواره بومی تیرنگ گفت: این جشنواره، جشنواره‌ای بومی، محلی و آیینی‌ است که همه ساله به میزبانی حوزه هنری مازندران برگزار می‌شود. چندین سال جشنواره به شکل استانی و بعد منطقه‌ای برپا شد اما چند سالی است که با حضور دلشادی در استان مازندران، جشنواره رنگ و بوی ملی و کشوری به خود گرفته است.


مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری اظهار کرد: از آنجا که جشنواره به خرده فرهنگ‌ها و خرده قصه‌های بومی و آیینی ما اختصاص دارد از سه سال پیش تصمیم گرفتیم شعاری برای آن در نظر بگیریم که بعد عنوانِ سبک زندگی ایرانی اسلامی به آن اختصاص یافت. ما این سبک را به جشنواره الصاق کردیم تا بخشی از دغدغه مقام معظم رهبری را پاسخ داده باشیم. در سه سال اخیر تولیدات خوبی داشته‌ایم که توانسته‌اند در جشنواره‌های دیگر موفقیت‌هایی کسب کنند و این امر از اهداف ما در جشنواره بومی تیرنگ بوده است.


وی تأکید کرد: دوست داشتیم امسال بخش صحنه‌ای را هم راه‌اندازی کنیم اما به دلیل مشکلات اقتصادی هنوز نتوانسته‌ایم. تلاش می‌کنیم که سال آینده این بخش نیز به سایر بخش‌های جشنواره اضافه شود.


جشنواره بومی تیرنگ مسیر جدیدی را پیش‌روی تئاتر کشور ترسیم کرده


زارعی درباره بخش اجرا پژوهی بیان کرد: جشنواره بومی تیرنگ مسیر جدیدی را با تخصیص بخشی با عنوان اجرا پژوهی پیش‌روی تئاتر کشور ترسیم کرده است. اجرا پژوهی از بخش‌های جدید، بدیع و نو جشنواره بومی تیرنگ محسوب می‌شود و به دلیل اثرگذاری که دارد، ما سعی می‌کنیم در جشنواره سوره هم جایی برای این بخش باز کنیم.


وی با تأکید بر اینکه تلاش می‌کند تا از رخدادهای منطقه‌ای و ملی حمایت‌های مادی و معنوی داشته باشد، اظهار کرد: در جشنواره امسال از الگویی که در جشنواره سوره اجرایی شد، استفاده می‌کنیم و داوران را متشکل از گروه بانوان حرفه‌ای تئاتر برای ارزیابی آثار در نظر می‌گیریم. این گروه شامل مریم معترف، اعظم بروجردی و مارال فرجاد است.


مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در سخنانش اعلام کرد: مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در حوزه اقتصاد مقاومتی عمل می‌کند و سعی دارد تمام جشنواره‌ها را با برنامه‌ریزی برای بودجه اندک برگزار کند. در این میان شرایط تئاتر هم به گونه‌ای است که هنرمندان انتظار زیادی ندارند و تنها هدفشان تولید نمایش و حیات تئاتر است.


توجه به سبک زندگی ایرانی


سینا دلشادی بیان کرد: سیاست‌گذاری جشنواره‌ای که چندین دوره تجربه را دارد، نیازمند بازخوانی جدی دوره‌های گذشته است. مشکل اصلی همه این سال‌های جشنواره این بوده که از محوریت و انسجام لازم در معرفی موضوع‌ها و هدف‌گذاری‌ها برخوردار نبود و حتی گاهی جشنواره شکل آرشیوی به خود می‌گرفت یا نمایش‌ها با موضوع‌های متنوع بدون وحدت مضمونی با هم به رقابت می‌پرداختند. بررسی‌ها ما را به جایی رساند که تصمیم بگیریم که جشنواره باید نسبت به عنوان خود یعنی بومی بودن وفادار باشد، به جای موضوعات زیاد باید برای تئاترهایی که از بوم و منطقه برخاسته امکان حضور فراهم شود. از آنجا که تئاتر با آداب و رسوم و سنن عجین بوده و با آیین آمیخته است بهتر است از خواستگاه ذاتی بلند شود. آثار جشنواره باید سبک زندگی ایرانی اسلامی داشته باشند و نباید در جشنواره‌های متعدد به اجرا درآمده باشند.


اجرا پژوهی با هدف معرفی آیین، سنت و آداب و رسوم


وی بیان کرد: ایجاد بخش جدید اجرا پژوهی از اتفاقات ویژه این جشنواره بود که با این هدف انجام شد که اگر دست به معرفی آیین، سنت و آداب و رسوم می‌زنیم و سبک زندگی خاص و خرده فرهنگ را از یک منطقه معرفی می‌کنیم، بر اساس اطلاعات نادرست و سلیقه شخصی نباشد بلکه در بومیان کار پژوهشی شکل گیرد. در اجراهای این جشنواره پژوهش‌ها را بر صحنه می‌بینیم و این امر باعث جذابیت دو چندان این بخش می‌شود. این بخش کمک می‌کند اگر نمایشی در حوزه آیینی روی صحنه می‌بریم به اطلاعات واقعی مبتنی‌ باشد. بر همین اساس آثار جشنواره پیوند میان نمایش و پژوهش به حساب می‌آیند، چرا که کارگردانان با آن به تحقیق روی می‌آورند و پژوهشگران تحقیق‌های خود را به شکل جدیدی عرضه خواهند کرد.


محمودی دبیر جشنواره بومی تیرنگ تصریح کرد: با انتشار فراخوان 124 اثر به دبیرخانه ارائه شد که از این میان آثار 19 گروه از هشت استان پذیرفته شد.


وی ادامه داد: کاری که امسال انجام خواهد شد این است که در حین اجراهای خیابانی، آیین‌ها توسط کارگردانان برای شهروندان و مخاطبان تشریح می‌شود.


دبیر پانزدهمین جشنواره بومی تیرنگ با اشاره به پتانسیل شهر ساری برای معرفی آیین و سنن، تأکید کرد: پنج نمایش راه یافته به جشنواره در شهر بابلسر و دیگر آثار طی روزهاش هشت و 9 شهریورماه امسال در ساری اجرا می‌شوند. همچنین در این دوره کتاب پژوهشی مدخلی بر نمایش‌های آیینی نوشته قطب‌‌الدین صادقی از سوی کارگردانان بررسی خواهد شد.


در بخش پایانی این نشست پوستر جشنواره بومی تیرنگ که توسط ملیحه منصوری طراحی شده رونمایی شد.



گفتنی است، جشنواره بومی تیرنگ از هفتم تا نهم شهریورماه در استان مازندران برگزار خواهد شد.


انتهای پیام/4072/4031/


انتهای پیام/

برچسب ها: کوروش زارعی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته