دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 شهريور 1397 - 07:35

کتاب‌های درسی تاریخ انقضا ندارند

بسیار از افراد پیش‌بینی می‌کردند که کتاب‌های درسی از مدارس و دانشگاه‌ها حذف می‌شود اما به نظر می‌رسد که کتاب‌ها یار همیشگی ما خواهند ماند.
کد خبر : 306489

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از ایندیپندنت، در گذشته بارها اعلام شده بود که کتاب‌های درسی از مدارس و دانشگاه‌ها جمع خواهد شد. هر سال با نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید موجی از مقالات و اخبار درباره احتمال حذف کتاب‌ها دیده می‌شود.


بسیاری ادعا می‌کنند کتاب‌های درسی سطل زباله‌ای برای اطلاعات مختلف، عامل از بین رفتن درخت‌ها یا پر از محتوای به‌درد‌نخور هستند. با این حال همچنان این کتاب‌ها منتشر می‌شوند و به عنوان ابزاری ضروری در دانشگاه و مدرسه نام برده می‌شوند؛ اما چرا؟


کتاب‌های درسی پول‌سازی می‌کنند. صنعت کتاب درسی در آمریکا یک صنعت 11 میلیارد دلاری است که نسبت به سال 2014 افزایش چشمگیری داشته است. این صنعت در سال 2014 هشت میلیادر دلار بوده است. انتشارات پیرسون بزرگ‌ترین انتشارات در جهان است. برای تولید یک کتاب درسی جدید یک میلیون دلار سرمایه نیاز است. همچنین نیاز به حضور چند متخصص و هنرمند گرافیکی است.


اخیراً به دلیل اجاره یا استفاده از کتاب‌های درسی دست دوم فروش بسیاری از انتشارات کاهش داشته است. شاید تغییراتی در صنعت انتشار کتاب رخ بدهد اما به معنای به پایان رسیدن آن نخواهد بود.


یکی دیگر از دلایل ادامه حیات کتاب‌های درسی فعال و تعاملی بودن آنهاست. شاید کتاب‌ها به اندازه یک تبلت یا گوشی هوشمند پویا نباشد اما غیرفعال و منفعل هم نیستند. کتاب‌ها برای قرن‌های متمادی دیالوگ‌ها و نحوه گفتار انسان را به روش‌های مختلفی مطرح کرده‌اند.


کتاب‌های درسی از سال 1800 تا به امروز از دانشجویان و دانش‌آموزان خواسته است که با استفاده از تجربیات خود پاسخ سؤال‌ها را بیایند. برای دانشجویان فعال تعامل با کتاب درسی تجربه جالب و مفیدی است. بدین‌ ترتیب می‌توانند با سرعت یادگیری خود پیش بروند و با توجه به نیاز خود کتاب را شخصی‌سازی کنند.


انتهای پیام/4056/4021



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته