دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 شهريور 1397 - 17:00

دریا یکی از مزیت‌ها و فرصت‌های توسعه در ایران به شمار می‌رود

کشورها اصول توسعه خود را بر استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای و بومی خود بنا می‌کنند که قطعاً اگر از ظرفیت‌های بومی استفاده شود هزینه‌های آن به‌ مراتب کمتر خواهد بود چرا که مبتنی بر ظرفیت‌های منطقه است. یکی از مزیت‌ها و فرصت‌های توسعه در ایران، دریا است. 
کد خبر : 306082

به گزاش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، قطعاً جای توسعه فناوری و انتقال فناوری در پارک‌های علم‌ و فناوری است. پارک‌های علم و فناوری همیشه پل ارتباطی خوبی بین دانشگاه و صنعت بوده‌اند یعنی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در این پارک‌ها ایده‌های خودشان را به محصول تبدیل می‌کنند و پارک‌ها با دادن تسهیلات و امکاناتی که در اختیارشان می‌گذارد از اینها حمایت می‌کنند تا افراد بتوانند این محصولات را به جامعه معرفی کنند که البته دولت‌ها همواره در همه جای دنیا این ریسک رو متقبل می‌شوند.
علی فتی مدیر پارک علم و فناوری هرمزگان با اشاره به این که برنامه پارک علم و فناوری دریا محور است، گفت: از آنجایی‌ که ما در استان هرمزگان زندگی می‌کنیم و در این استان قرار است کار فناوری و توسعه را انجام دهیم، چندین سال است که به فکر فعالیت در حوزه دریا هستیم.
وی تصریح کرد: تقریباً یک سال پیش ما مرکز رشدی را تحت عنوان مرکز رشد فناوری‌های دریایی تأسیس کردیم که این مرکز رشد چندین ضلع دارد که هر ضلع چند حوزه تخصصی را در برمی‌گیرد. یک ضلع آن به صنایع دریایی و کشتی‌سازی که به‌هرحال شامل تمام موارد مربوط به ساخت کشتی می‌شود. یک حوزه مربوط می‌شود به حوزه آبزی‌پروری و پرورش جلبک و یک حوزه هم کشاورزی مبتنی بر آب شور هست که باز به دریا مربوط می‌شود و می‌توان از آن استفاده کرد.
علی فتی با بیان این که این مرکز رشد در مرحله تفاهم‌نامه با ارگان‌ها و سازمان‌های دریایی که با همکاری دارند قرار دارد ابراز کرد: از جمله این ارگان‌ها پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس، سازمان بنادر و دریانوردی و نیز کشتی‌سازی بندرعباس که پیگیر اختصاص فضا به این مجموعه هستیم و خوشبختانه تاکنون به نظر می‌آید که 15 شرکت هم در این حوزه داشته باشیم که به طور فعال دارند کار می‌کنند.
این مسئول ادامه داد: این مرکز رشد از اولویت‌های ما است که باید با همکاری شرکای پارک که به‌ هر حال در این نقش درگیر هستند این کار را انجام دهیم تا بتوانیم یک اکوسیستم خوب را برای سرمایه‌گذاری و حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کنیم.
در پارک علم و فناوری اولویت اصلی ما دریا است
مدیر پارک علم و فناوری هرمزگان بابیان این که در این پارک، اولویت اصلی ما دریا است خاطر نشان کرد: دریا مزیت ما است و این مقوله‌ای است که ما آن را ثابت کرده‌ایم.
وی ادامه داد: با حضور شرکت‌های مختلفی از پارک که خوشبختانه همگی در توسعه فناوری‌های دریا موفق بوده‌اند مانند توسعه کشت جلبک که الان در سیریک شرکت‌های ما دارند این کار را انجام می‌دهند و در قشم که پرورش خرچنگ برای صادرات را انجام می‌دهند، استخراج داروهای مختلف از جلبک و مواد دریایی و نیز ساخت صابون‌هایی که اساس آنها محصولات دریایی مانند جلبک هستند.
فتی با بیان این که اینها همه نشان می‌دهد که پارک نگاه ویژه‌ای به حوزه دریا دارد اظهار کرد: در پارک هر شرکت، مجموعه یا هرکسی با یک ایده جدید در حوزه دریایی بیاید خارج از برنامه‌های پارک، حمایت ویژه‌ای از آن انجام می‌دهیم و حاضر هستیم تسهیلات ویژه‌ و بیشتری در اختیارش قرار دهیم که بتواند برنامه خودش را جلو ببرد که البته به طور خاص جزایر برای ما خیلی مهم است مثل جزیره هرمز که منطقه بکری هست و موقعیت خیلی خوبی دارد. از این رو در جزایر مختلف ما خیلی راغب به این کار هستیم.


انتهای پیام/4056/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته