دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مرداد 1397 - 10:00

مورچه‌های تنبل ترافیک را کم می‌کنند

مطالعات جدید محققان آمریکایی نشان می‌دهد که مورچه‌ها در ترددهای خود تبحر بسیاری در جلوگیری از ترافیک سنگین دارند و برای این کار هم راهکار جالبی دارند؛ آنها از مورچه‌های تنبل استفاده می‌کنند.
کد خبر : 305587

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از پاپیولر ماشین، محققان آمریکایی روی گروه‌هایی از مورچه‌های آتشین مطالعه کردند و حوضچه‌هایی در لابراتوار خود به وجود آوردند تا مورچه‌ها بتوانند در آنجا شروع به حفاری تونل کنند. محققان مشاهده کردند که 30 درصد از مورچه‌ها 70 درصد کارها را انجام می‌دهند و بقیه آنها مشارکت زیادی در کارها ندارند و برای خود در اطراف می‌گردند.


محققان سپس مورچه‌های سخت‌کار را از بقیه جدا کردند و در عین ناباوری دیدند که بخشی از همان مورچه‌های عاطل و باطل هم کارها را به دست گرفتند.


زمانی که مورچه‌ها در حال ساخت لانه بودند، مورچه‌های تنبل خیلی مفید بودند. بسیاری از مورچه‌ها می‌توانند به طور بالقوه تا پایان تونل را حفاری کنند و گویا اصلا خستگی ندارند. اما در این میان مورچه‌های تنبل هم وظیفه خاصی به عهده دارند. آنها در اطراف می‌چرخند و هر زمان که تردد مورچه‌ها در جایی بیش از حد شود، از ترافیک آنها جلوگیری می‌کنند. محققان کشف کردند که این سیستم بیکاری انتخابی واقعا کمک می‌کند که مورچه‌های کارگر سریع‌تر حرکت کنند.


دنیل گلدمن فیزیکدان دانشگاه جورجیا تک در این مورد می‌گوید: «مورچه‌ها کشف کرده‌اند که به بهترین وجه از همه اعضا در جامعه بزرگ خود استفاده کنند. بهترین راه برای این که حتی از افراد تنبل در کارها استفاده کنید، مشارکت دادن آنها در کارهاست تا در بطن جامعه و کار باشند».


محققان معتقدند که می‌توانند از همین استراتژی برای سازمان‌دهی ربات‌هایی استفاده کنند که با هدف نجات و امداد در فجایع انسانی به استخدام درمی‌آیند. حتی از این استراتژی می‌توان برای کارهای دیگری استفاده کرد؛ به طور مثال زمانی که چندین ربات تلاش می‌کنند که وارد یک ساختمان ویران‌شده شوند یا تیم‌های انسانی که روی یک پروژه یا کدنویسی کامپیوتری کار می‌کنند.


مورچه‌ها نه تنها راهکار شگفت‌آوری برای کار گروهی دارند، بلکه نسبت به موفقیت و شکست هم بسیار حساسند. مورچه‌هایی که در انجام وظایف خود موفق هستند، با انرژی و قدرت بیشتری کارشان را انجام می‌دهند. در حالی که مورچه‌هایی که با شکست مواجه شده‌اند، معمولاً کار را رها و آنجا را ترک می‌کنند.


انتهای پیام/4056


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته