دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مرداد 1397 - 11:23
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم مطرح کرد:

لزوم تقویت نسل دوم انجمن‌های علمی

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نسل دوم انجمن‌های علمی،  محصول بازنگری در کارکرد و ساختار آنها بوده و در آن شاهد مشارکت بیشتر دانشجویان و همراهی بیشتر استادان خواهیم بود.
کد خبر : 305034

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مراسم افتتاحیه نشست اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی، مهندسی مکانیک، مهندسی کامپیوتر، علوم ریاضی و کارآفرینی دانشگاه‌های سراسر کشور، چهارشنبه ۲۴ مرداد در دانشگاه فردوسی مشهد با حضور محمدهادی عسکری مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.


عسکری در این نشست با تاکید بر ضرورت فعالیت‌های فرهنگی در حوزه دانشگاه‌ها گفت: انجمن‌های علمی در کنار کانون‌های فرهنگی و نشریات دانشجویی، عرصه‌هایی هستند که قانونگذار وجودشان را در دانشگاه‌ها به رسمیت شناخته و دانشجویان بر اساس علاقه‌مندی خود وارد این عرصه‌ها می‌شوند.


وی با بیان اینکه حضور مؤثر دانشجویان در انجمن‌های علمی، گفتگوی ملی و کنش هم‌دلانه ایجاد کرده است افزود: وجود کانون‌های عقلانیت و خردورزی که هدف آنان جدا از مذهب و نژاد و قومیت، اعتلای ایران است، اتفاق بسیار ارزشمندی است.


مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، با اشاره به عدم وجود ظرفیت توأمان فناوری و دانش و به تبع آن روبروشدن کشور با چالش‌های مختلف ابراز امیدواری کرد که حضور دانشجویان در انجمن‌های علمی موجب ظهور مدل‌های جدیدی از اندیشیدن، تفکر و عمل باشد.


عسکری با اشاره به سابقه طولانی فعالیت انجمن‌های علمی و برگزاری 10 دوره از جشنواره حرکت، بر لزوم ایجاد نوع جدیدی از فعالیت‌ها و تقویت نسل دوم انجمن‌های علمی تاکید کرد و ادامه داد: نسل دوم انجمن‌ها، محصول بازنگری در کارکرد و ساختار آنها بوده و در آن شاهد مشارکت بیشتر دانشجویان و همراهی بیشتر استادان خواهیم بود؛ از این‌رو دانشگاه باید به صورت ویژه به پتانسیل‌های خود در حوزه انجمن‌های علمی اعتماد کند و دانش‌آموختگان انجمن‌های علمی را در کسب و کارهای دانشجویی شریک کند و انجمن‌های علمی باید به سراغ ابر روایت‌های گفتمان‌ساز بروند.


وی عنوان کرد: دانشگاه‌ها علاوه برآموزش و پژوهش، مسئولیت اجتماعی دارند، یعنی دانشگاه به بلوغ، خلاقیت و خودباوری رسیده است و خود را در برابر مشکلات جامعه مسئول می‌داند. دانشگاه مؤثر باید از طریق نهادسازی به عنوان خرد منفصل جامعه تحولات جامعه را رصد کرده و برای مشکلاتی که وجود دارد ارائه طریق کند.


مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به برگزاری یازدهمین جشنواره حرکت در دانشگاه اصفهان دو ویژگی مهم جشنواره حرکت امسال را، حضور دانشجویان خارجی و حضور صنایع و شرکت‌ها برای ارتباط با دانشجویان دانست.


انتهای پیام/4007


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب