دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مرداد 1397 - 22:00

باکتری‌ها تابلوی مونا لیزا کشیدند

دانشمندان با استفاده از الگوهای نوری برای کنترل سرعت توسعه باکتری و هدایت آنها تابلوی مونا لیزا ساختند.
کد خبر : 304368

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از ساینس دیلی، از نظر دانشمندان کنترل باکتری‌ها به معنی امکان استفاده از آنها به عنوان آجرهای میکرو برای ساخت نسل جدید ابزارهای میکروسکوپی است. آنها به این فکر می‌کنند که با کمک این میکروآجرها ماشین میکروبی‌ای بسازند که با خودشان دارو حمل می‌کنند و آن را به قسمتی از بدن که نیاز دارد، می‌رسانند.


باکتری «اشریشیا کلی» شناگرهای ماهری هستند. آنها می‌توانند در عرض یک ثانیه مسافت 10 برابر طول خود را طی کنند. آنها پره‌هایی دارند که با یک موتور کار می‌کنند و این موتورها معمولاً توسط اکسیژن شارژ می‌شوند. در همین راستا، دانشمندان اخیراً یک پروتئین را در اقیانوس‌ها یافته‌اند که به آنها امکان می‌دهد که پره‌های خود را با کمک نور خورشید حرکت دهند. آنها به این فکر می‌کنند که با مهندسی انواع دیگری از باکتری‌هایی که این پروتئین را دارند، یک پنل خورشیدی روی سلول‌های باکتریایی بسازند و سرعت شنا کردن آنها را از راه دور و از طریق نور کنترل کنند.


یکی از دانشمندان دانشگاه روم در ایتالیا در این مورد می‌گوید: «همانند زمانی که عابران پیاده در ازدحام جمعیت سرعت پیاده‌روی‌شان را کاهش می‌دهند یا زمانی که اتومبیل‌ها در ترافیک گیر می‌کنند، باکتری‌های شناگر نیز می‌توانند زمان بیشتری را در مناطق آرام‌تر صرف کنند».


دانشمندان با این ایده، پدیده‌ای را ایجاد کردند تا بتوانند غلظت باکتری‌ها را با استفاده از نور کنترل کنند و الگوی حرکت آنها را شکل بدهند. برای این کار، نور را از یک پروژکتور و از طریق یک لنز میکروسکوپ عبور دادند و الگوی شکلی خاصی را برای نور درست کردند و دریافتند که باکتری اشریشیا کلی با تغییر نور سرعت حرکت خود را تغییر دادند.


آنها همچنین نور را به مدت پنج دقیقه به لایه‌ای از سلول‌های باکتری تاباندند و الگوی نور پیچیده‌تری طراحی کردند و در نهایت با کمک این سلول‌ها تصویری از مونا لیزا را به وجود آوردند.


دانشمندان متوجه شدند که باکتری‌ها در مناطق تاریک شروع آهسته و در مناطق روشن‌تر سریع‌تر حرکت می‌کنند. پس از چهار دقیقه یک تصویر کاملاً قابل تشخیص باکتریایی از این نقاشی لئوناردو داوینچی به وجود آمد که در آن مناطق روشن‌ها مربوط به انباشته شدن سلول‌های باکتری است.


انتهای پیام/4056/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته