دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 مرداد 1397 - 21:00
فراخوان جامعه اطلاعات آمریکا از محققان؛

اطلاعات را روی DNA انسان ذخیره کنید

جامعه اطلاعات آمریکا می‌خواهد از ماده جدیدی برای ذخیره‌سازی اطلاعات الکترونیک استفاده کند که آن ماده DNA انسان‌هاست.
کد خبر : 303768

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از ساینس نیوز، حجم اطلاعات الکترونیکی که سالانه تولید می‌کنیم، از ظرفیت سیستم‌‌های ذخیره‌سازی بالا زده است و در همین راستا، جامعه اطلاعات آمریکا دستور داده که بستر DNA را برای ذخیره‌سازی داده فراهم کنند. زیرا رشته‌های DNA ما انسان‌ها می‌توانند تمام اطلاعات دیجیتال‌مان در خود ذخیره کنند.


مرکز پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته اطلاعات یا یارپا (IARPA) از محققان خواسته است که پژوهش‌های خود را در زمینه ذخیره‌سازی روی DNA آغاز کنند و به طرح این سازمان تحت عنوان ذخیره‌سازی مولکولی اطلاعات بپیوندند.


این آژانس علاقه خود را به سیستم ذخیره‌سازی‌‌ای نشان داده است که از پلیمرهای کنترل‌شده با توالی ژنی برای ذخیره حجم عظیمی از داده‌ها استفاده می‌کند. این پلیمرهای زیستی از DNA انسان‌ها ساخته خواهند شد.


در صورت پذیرفتن محققان و عملی شدن این طرح، آنها دو کار عمده انجام خواهند داد. یکی ایجاد یک ابزار با عنوان «تبلتاپ» (ترکیبی از واژه‌های تبلت و لپ‌تاپ) است که می‌تواند اطلاعات را برای درازمدت روی پلیمرها ذخیره کند. دوم، ساخت یک دستگاه دیگر است که می‌تواند اطلاعات ذخیره شده روی این پلیمرها را بخواند.


این تیم‌ها همچنین باید این سیستم‌ها را مبتنی بر یک سیستم‌عامل یا OS بسازند تا با دسترسی به داده‌ها از طریق شبکه بتوان آنها را سازمان‌دهی کرد.


طرح ذخیره‌سازی مولکولی اطلاعات برای چهار سال به طول خواهد انجامید و در صورت عملی شدن ایده سیستم مبتنی بر پلیمر، می‌توان روزانه یک ترابایت (۱۰۲۴ گیگابایت) اطلاعات را روی سیستم ذخیره کرد. این حجم اطلاعات چهار برابر ظرفیت ذخیره‌سازی آیفون ایکس است.


انتهای پیام/4056


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته