دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 مرداد 1397 - 20:00
رئیس مرکز ملی فضایی معاونت علمی ریاست‌جمهوری:

در سال‌های اخیر، پرتاب ماهواره به حداقل خود رسیده است/ جوامع جهانی روی پرتاب‌های ماهواره‌ای ما حساس هستند

رئیس مرکز ملی فضایی معاونت علمی ریاست‌جمهوری، از توسعه ساخت و پرتاب ماهواره‌های سنجش از دور تا پنج سال آینده در کشور خبر داد.
کد خبر : 303756

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، منوچهر منطقی، رئیس مرکز ملی فضایی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، با اشاره به اینکه در تلاش برای تولید و توسعه ماهواره‌های سنجش از دور هستیم، گفت: «در سال‌های اخیر، پرتاب ماهواره به حداقل خود رسیده است. این موضوع دو دلیل دارد؛ یکی اینکه کشورمان، در پرتاب ماهواره از مرحله آزمایشی به مرحله بهره‌برداری رسیده است. بنابراین در این زمان، توسعه‌ها بیشتر و هزینه‌ها هم بالاتر رفته است. این امر روی تعداد پرتاب تأثیر می‌گذارد و تعداد پرتاب‌ها را پایین‌تر می‌آورد».
وی افزود: «نکته دوم اینکه جوامع جهانی، روی پرتاب‌های ماهواره‌ای ما حساس هستند؛ بنابراین شورای‌عالی امنیت ملی باید نظر دهد که با توجه به عوامل داخلی و خارجی این کار را انجام بدهیم یا نه».
وی همچنین بیان کرد: «این دو دلیل، باعث شده است تا تواتر پرتاب‌ها کمتر دیده شود. نکته دیگر درباره پروژه‌های ماهواره‌ای که در ایران تا به امروز انجام شده، این است که بیشتر ماهواره‌های ایرانی، مخابراتی هستند».
رئیس مرکز ملی فضایی معاونت علمی در ادامه تصریح کرد: «این در حالی است که ماهواره‌ها قابلیت‌های فراتر از این دارند. بسیاری از ماهواره‌ها در هواشناسی و بخشی هم در مطالعات کشاورزی و نقشه‌های هوایی به کار می‌روند. بخش مطالعاتی ماهواره‌ها در جهان، آنقدر مهم است که علم سنجش از دور (RS) را ایجاد کرده است».
منطقی ادامه داد: «در پنج سال آینده، ما ماهواره‌ای خواهیم داشت که در بخش سنجش از دور، قابل استفاده است. مسئله مهم در مورد این موضوع این است که اطلاعات مورد استفاده از دیگر کشورها در دسترس ماست و در بخش‌های مختلف از آنها استفاده می‌کنیم».


انتهای پیام/4056/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته