دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 مرداد 1397 - 11:13
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

اسلامی شدن دانشگاه‌ها از آرمان‌های امام خمینی(ره) بوده است

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: اسلامی شدن دانشگاه‌ها از آرمان‌های انقلاب و امام خمینی(ره) بوده است.
کد خبر : 303579

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مدیران فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دیدار و گفتگو کردند.


در این دیدار که صبح امروز در محل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، رضا نصیری مدیر کل فرهنگی اجتماعی دانشگاه و محمد قربانی گلشن آبادی مدیرکل تشکل‌های دانشگاه آزاد و حجت‌الاسلام حسن خیری رئیس پژوهشگاه علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی حضور داشتند.


رشاد در ابتدای این مراسم ضمن تبریک اول ذی‌الحجه سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) گفت: همت مسئولین دانشگاه آزاد است که این دانشگاه را اسلامی و از این فرصت به نحو احسن بهره‌برداری کنند.


وی افزود: اسلامی شدن دانشگاه‌ها از آرمان‌های انقلاب و امام خمینی(ره) بوده است. در این زمینه اقدامات کمی صورت نگرفته است اما مشکلات مختلفی مانع شده است. اولین مشکل اسلامی کردن دانشگاه ها تلقی غلط است.



وی ادامه داد: منظور از اسلامی شدن، اسلامی شدن در و دیوار دانشگاه نیست و منظور اسلامی شدن علم است و این علم باید به متون منتقل شود. اگر مشکل علم اسلامی حل نشود تحول چندانی در حوزه اتفاق نخواهد افتاد‌.


رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: ظرفیت‌هایی در دو دستگاه وجود دارد که باید مورد استفاده قرار گیرد. مشکل اساسی ما این است که نتوانسته‌ایم این دانشگاه را اسلامی کنیم. هر چه پیش رفته‌ایم از لحاظ کیفی پشرفت چندانی حاصل نشد؛ زیرا موانع فکری، فرهنگی، ذهنی، فیزیکی بسیاری در این راستا وجود داشته است.


رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران بیان کرد: پیش‌تر در پژوهشگاه بحث‌هایی در راستای اسلامی شدن دانشگاه‌ها با آیت الله هاشمی انجام شد. اول از ایشان خواستم که در این حوزه صبر داشته باشند چرا که 50 سال طول می‌کشد تا این موضوع محقق شود.


وی متذکرشد: در صورتی که مسئله علوم انسانی حل نشود، باقی مسائل حل نشده و پیشرفت و تمدن‌سازی محقق نمی‌شود. رقم اساتید دانشگاه آزاد اسلامی رقم بالایی است و همگی مسلمانان خوبی هستند اما نمی‌توانند حرف اسلامی بزنند زیرا مهمات کافی در اختیار ندارند. دانشگاه آزاد باید تمرکز بر روی اسلامی شدن فضا بگذارد، در این راستا باید مطابق با سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها عملی شود.


رشاد افزود: کارهای کلانی را در دانشگاه آزاد اسلامی می‌توان انجام داد، به عنوان مثال می‌توان برای استادان جوان دانشگاه آزاد دوره دانش‌افزایی برگزار کرد. می‌توانیم در حوزه‌هایی که فاقد رشته لازم در کشور هستیم، رشته‌هایی تعیین کنیم. تولیدات دانش ما عموما در حوزه علوم انسانی نیست. ما بر مبنای سیره نبوی می‌خواهیم علوم انسانی تولید کنیم.


انتهای پیام/4060


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته