دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 مرداد 1397 - 23:00
با کمک محققان ایرانی طراحی شد؛

کلونی‌های مخمر برای جلوگیری از ورود اشعه به بدن+ ویدئو

محققان دانشگاه پردیو در آمریکا با کمک دو محقق ایرانی یک پیکسل مبتنی بر مخمر طراحی کرده‌اند که به کمک رادیولوژیست‌ها می‌آید تا بتوانند سطح تابش اشعه به بدن‌شان را کنترل کنند.
کد خبر : 303196

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از نیواطلس، میزان تابش حاصل از اسکن اشعه ایکس برای بیمارانی که سالی یک بار در معرض آن قرار می‌گیرند، زیاد مضر نیست اما این اشعه برای رادیولوژیست‌ها که هر روز در معرض آن هستند، خطرات سلامتی بسیاری دارد. معمولا لایه‌های محافظتی که روی دستگاه‌های اسکنر وجود دارند، تا حدودی به کاهش میزان تشعشع اشعه ایکس از دستگاه کمک می‌کنند اما محققان دانشگاه پردیو ابزار زنده‌ای را برای این قشر از جامعه طراحی کرده‌اند که از کلونی‌های مخمر ساخته شده و به شکل سنجاق سینه روی لباس افراد قرار می‌گیرد تا میزان تابش اشعه ایکس را نشان دهد.


اگر چه اقداماتی برای کاهش میزان تابش اشعه به رادیولوژیست‌ها انجام می‌گیرد اما به طور کامل نمی‌توان میزان اشعه ایکس را به صفر رساند. یعنی اشعه ایکس حتی در دوزهای کوچک به صورت اجتناب‌ناپذیر جذب بدن انسان می‌شود و با وجودی که ممکن است بی‌ضرر به شمار بروند ولی مطمئنا در طول سال‌ها خطرات سلامتی نظیر سرطان را به بار خواهد آورد.


رحیم رحیمی (سمت چپ) و همکارش در دانشگاه پردیو در حال ساخت ابزار اشعه‌سنجی


بابک ضیائی یکی از محققان این پروژه می‌گوید: «رادیولوژیست‌ها هم‌اکنون نیاز به این پیکسل‌های روی لباس دارند که میزان تابش اشعه به قسمت‌های مختلف بدن‌شان را بدانند. این افراد باید پیکسل‌ها را به مدت یک یا دو ماه به لباس‌شان بزنند و بعد به شرکت سازنده ارسال کنند. چند هفته طول می‌کشد تا شرکت اطلاعات این ابزار کوچک را بخواند و گزارش آن را به بیمارستان بفرستد. این کار با حداقل هزینه انجام می‌شود».


محققان برای ساخت این ابزار کوچک از کلونی مخمر در داخل یک سنجاق سینه که از کاغذ فریزر یا منجمدکننده، ورقه آلومینیوم و قطعه نوار شکل ساخته شده است، استفاده کرده‌اند.


این ابزار سپس توسط محققان مورد بررسی قرار می‌گیرد تا با شمارش میزان مرگ و میر جمعیت مخمرها، میزان اشعه ایکس را اندازه‌گیری کنند.







انتهای پیام/4056


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته