دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 مرداد 1394 - 15:44

نامه غول‌های فناوری به سازمان ملل برای جلوگیری از به‌کارگیری نظامی فناوری‌های خودمختار

بیش از 1000 نفر از پیشگامان و متخصصان برجسته تحقیقات رباتیک با امضای نامه‌ای سرگشاده خواستار ممنوعیت جهانی تسلیحات و هوش مصنوعی خودمختار شدند. آنها معتقدند که جهان در آستانه رقابتی مرگ‌بار بر سر تسلیحات مبتنی بر هوش مصنوعی است.
کد خبر : 30218

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از گاردین، استیون هاوکینگ فیزیکدان و کیهان‌شناس نامدار، الون ماسک نابغه آمریکایی و موسس پروژه اسپیس‌ایکس، استیو وزنیاک یکی از مدیران شرکت اپل، در کنار صدها دانشمند٬ متخصص و پژوهشگر جهانی در رشته‌های مرتبط با رباتیک و هوش مصنوعی٬ دیروز در نامه‌ای سرگشاده هشدار دادند که اگر تسلیحات خودمختار مبتنی بر هوش مصنوعی از حالا در سراسر جهان ممنوع نشوند٬ می‌توانند انقلابی دیگر در دنیای تسلیحات را رقم بزنند که با کشف باروت و تسلیحات هسته‌ای قابل قیاس است و ممکن است آغازگر پایانی تلخ برای بشریت باشند.


این افراد اعضای «موسسه زندگی آتی» واقع در بوستون هستند که چندی پیش نیز نگرانی‌ها و دغدغه‌‌های خود را در نامه‌ای درباره وضع و رشد چشمگیر هوش مصنوعی اعلام کردند و خواستار محدود کردن پروژه‌های مربوط به این فناوری شده بودند.


اما این بار تعداد بیشتری این نامه را امضا کرده‌اند و خواستار واکنش جهانی هستند. در این نامه سرگشاده که قرار است روز چهارشنبه در کنفرانس بین‌المللی هوش مصنوعی در بوئنس‌آیرس ارائه شود٬ آمده است: «فناوری هوش مصنوعی به نقطه‌ای رسیده که توسعه سیستم‌های تسلیحاتی خودمختار عملا نه تا چند دهه٬ که تا چند سال آینده میسر خواهد بود و این می‌تواند نقطه آغاز انقلاب سوم در دنیای تسلیحات باشد».


تسلیحات مبتنی بر هوش مصنوعی که می‌توانند اهداف را به صورت خودمختار و بر مبنای شرایط از پیش تعیین‌شده انتخاب کنند و برخلاف موشک‌های کروز یا پهپادهایی که در کنترل انسان هستند٬ بدون دریافت دستور از انسان آنها را هدف حمله قرار دهند. به اعتقاد این متخصصان و پژوهشگران می‌تواند آینده‌ای تاریک را برای بشریت رقم بزند.


این چهره‌های پیشگام دنیای علم و تکنولوژی در این نامه به صراحت گفته‌اند: «اگرچه تکنولوژی هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که منشا تحولات مثبت عظیمی برای بشریت باشد٬ به سادگی هم می‌تواند به ایجاد رقابتی تسلیحاتی در سراسر جهان دامن بزند».


بر اساس این نامه، هوش مصنوعی تسلیحاتی را باید پس از ابداع اسلحه و تسلیحات هسته‌ای، به عنوان سومین انقلاب در تسلیحات مدرن به شمار آورد.


بر طبق این نامه، پهپادهایی مسلح با هوش مصنوعی و توانایی شکار و کشتن انسان‌ها ساخته می‌شوند که مستقل از دستورات انسان‌ها عمل می‌کنند و جالب‌تر اینجاست که بسیار ارزان هستند و آسان هم کنترل خواهند شد.


مترجم: نسترن صائبی



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته