دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 مرداد 1397 - 15:00
فناوری‌هایی که به بازی‌های المپیک 2020 قدرت می‌دهند؛

بارش شهاب‌سنگ مصنوعی، مدال‌های بازیافتی و آتش‌بازی پهپادها

ژاپن می‌خواهد در بازی‌های المپیک 2020 که در توکیو برگزار خواهد شد، بهترین‌ فناوری‌هایش را به رخ جهان بکشاند و برای این کار سنگ تمام خواهد گذاشت. رویکرد توکیو برای المپیک دو سال آینده، احترام به محیط زیست با بازیافت گوشی‌های از کار افتاده و به کارگیری خودروهای برقی بدون کربن است.
کد خبر : 301445

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از تک‌رادار، ژاپن ادعا می‌کند که در بازی‌های المپیک 2020 نه تنها از فناوری‌ها برای ساخت و نمایش بازی‌ها بهره خواهد برد، بلکه با کمک فناوری‌ها بازی‌ها را برای ورزشکاران و طرفداران در دسترس‌تر خواهد کرد و در تمامی اماکن عمومی مردم می‌توانند بازی‌ها را تماشا کنند. همچنین ژاپن وعده داده است که سرگرمی‌های بسیاری برای آن دسته از طرفدارانی دارد که در خانه بازی‌های را تماشا می‌کنند.



همه چیز در حرکت رقم می‌خورد


شرکت تویوتا به عنوان شریک تجاری رسمی المپیک قصد دارد با وسیله نقلیه عمومی برقی e-Palette مهمانان و ورزشکاران را در دهکده ورزشکاران 2020 جابه‌جا کند. سازمان‌دهندگان المپیک امیدوارند که انرژی کل این دهکده را از هیدروژن تامین کنند.


تویوتا e-Palette را وسیله نقلیه‌ای عجیب و غریب اتوبوس مانند می‌خواند که اکوسیستم متحرک را می‌سازد. نمونه‌های اولیه این خودرو در واقع جعبه‌های متحرک برای حمل‌ونقل عمومی، جابه‌جایی محموله‌های شهری و تحویل بارهای سبک در عصر خودران هستند.



ای‌پالت‌ها کانتینرهای شفافی هستند که بر اساس نوع استفاده امکان تغییر اندازه را دارند. با تکیه بر فناوری خودران که رفته رفته باید خود را برای ظهور آن آماده کنیم، خودروی مفهومی تویوتا می‌تواند به عنوان یک اتوبوس، دفتر کار، انبار کالا، کلینیک پزشکی کوچک، اتاق هتل، رستوران فست‌فود و موارد متحرک ایفای نقش کند.


این وسیله نقلیه جالب گزینه خیلی خوبی برای پاراالمپیکی‌ها و مهمانانی است که ناتوانی جسمی دارند. به گفته آکیدو تویودا رئیس تویوتا، آزادی حرکت قلب مشارکت در جامعه است و این وسیله بهترین انتخاب در این مسیر است.


وی در این مورد گفت: «حرکت برای برخی افراد به دلیل شرایط فیزیکی‌شان چالش بزرگی است ولی تویوتا می‌خواهد برای مقابله با این مشکل کمک کند. تویوتا می‌خواهد حرکت را برای همه میسر کند، نه این که آن را یک مانع نگه دارد».



این وسیله نقلیه چهار سطح اتوماسیون دارد و می‌تواند تمام جنبه‌های رانندگی را بدون دخالت انسان اداره کند.


به غیر از ای‌‌پلت، خودروی دیگری از تویوتا نیز قرار است در المپیک ظاهر شود که کانسپت‌-آی نام دارد. این خودروی خودران یک دستیار هوش مصنوعی دارد که احساسات و ترجیحات مسافران را درک می‌کند و مکالمه‌ای مانند یک راننده تاکسی غیرمعمول را با مسافرانش برقرار می‌کند.



در خانه‌اید اما خودتان را در استادیوم می‌بینید


برای دیدن بازی‌های المپیک 2020 توکیو لازم نیست به ژاپن سفر کنید زیرا با کمک فناوری‌ها همه هیجان بازی‌ها در خانه هم تجربه کنند. شرکت اینتل هم مانند تویوتا یکی از شرکای کمیته بین‌المللی برگزاری المپیک است و ادعا می‌کند که سطح جدیدی از تعامل با طرفداران را به این بازی‌ها به ارمغان خواهد آورد.


اینتل برای طرفدارانی که بازی‌ها را از خانه تماشا می‌کنند، از طریق پلت‌فرم True VR، به صورت زنده تصاویر واقعیت مجازی پخش می‌کند. این تصاویر 360 درجه هستند تا کاملا کاربران را در اتاق نشیمن خانه‌شان به وسط میدان بازی‌ها ببرد. گفتنی است که اینتل حق انحصاری پخش بازی‌ها را در قالب واقعیت مجازی در جهان در دست دارد و قرار است طرفداران بازی‌های المپیک زمستانی 2018 در پیونگ‌چانگ را نیز با این فناوری سرگرم کند.


مدیر بخش ورزش‌های اینتل در این مورد گفت: «تمام تلاش خود را می‌کنیم تا تجربه‌ای را به طرفداران بازی‌های المپیک بدهیم که فراتر از تلویزیون است. ما سعی می‌کنیم آنها را تشویق کنیم که به جای سفر به توکیو برای دیدن بازی‌ها، در خانه‌شان بنشینند و با همان هیجان استادیوم، بازی‌ها را دنبال کنند».



آتش‌بازی به سبک مدرن


اینتل دست به ابتکار دیگری نیز در المپیک‌ 2020 خواهد زد. این شرکت می‌خواهد آسمان بالای استادیوم را همانند آتش‌بازی روشن و پرهیجان کند ولی این بار نه با وسایل ترقه و آتش‌بازی؛ بلکه با پهپادها.



پهپادهای «شوتینگ استار» شرکت اینتل قرار است در آسمان بالای استادیوم به پرواز درآیند و با ایجاد تصاویر سه‌بعدی، آتش‌بازی مفصلی راه بیندازند. با برنامه‌ریزی این پهپادها، کل فرآیند آتش‌بازی با یک کلیک انجام می‌شود و از آنجا که پهپادها همانند وسایل ترقه از بین نمی‌روند، دیگر با زباله‌های همیشگی در این زمینه روبه‌رو نیستیم.



بارش شهاب‌سنگ مصنوعی


اگر آتش‌بازی به سبک پهپادها برایتان چندان هیجان‌انگیز نیست، باید بگوییم که یک شرکت تحقیقاتی ژاپنی با نان ALE در مراسم افتتاحیه المپیک، بارش شهاب‌سنگ‌های مصنوعی را اجرا خواهد کرد. اگر این کار عملی شود، قرار است این شرکت ماهواره‌ای را که مملو از «ذرات منبع» است به مدار زمین بفرستد. زمانی که ماهواره ثابت می‌شود، این ذرات تخلیه بار و سپس وارد جو زمین می‌شوند و در نتیجه پلاسما از خود ساطع می‌کنند.


این ذرات همانند آتش‌بازی شامل عناصر مختلفی هستند و زمانی که می‌سوزند، رنگ‌های زیادی را تولید می‌کنند؛ مثلاً پتاسیم برای رنگ بنفش، مس برای رنگ سبز.



زباله به مثابه گنج


خودروهای بدون کربن و وسایل آتش‌بازی قابل استفاده مجدد تنها بخش کوچکی از رویداد بزرگ المپیک 2020 هستند. توکیو نهایت دقت را برای حفظ محیط زیست کره است و می‌خواهد از مواد بازیافتی برای ساخت مدال‌هایش استفاده کند؛ آن هم از زباله‌های الکترونیک. برای این کار هم جعبه‌هایی را در دفاتر کاری در شهر گذاشته تا افرادی که وسایل الکترونیک یا گوشی‌های از رده خارج‌شده دارند، اهدا کنند.


جالب است بدانید که ژاپن تنها در سال 2014، 143 کیلوگرم طلا، هزار و 566 کیلوگرم نقره و هزار و 112 تن مس را از زباله‌های الکترونیک استخراج کرد تا بتواند برای ساخت مدال‌هایی استفاده کند که در المپیک 2020 به ورزشکاران اهدا می‌کند.


به گفته مسئولان توکیو، منابع زمین محدودند و باید با بازیافت وسایل و مواد به محیط زیست احترام بگذاریم.


انتهای پیام/4056


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته