دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 مرداد 1397 - 07:45
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تشریح کرد؛

جزئیات دومین جشنواره ملی قرآن و عترت استادان

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از راه‌یابی 140 نفر از استادان شرکت‌کننده در دو بخش معارف و آوایی جشنواره ملی قرآن و عترت به مرحله نهایی خبر داد.
کد خبر : 301197

محمدهادی عسکری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اظهار کرد: قرآن و عترت، دو ودیعه گران‌بهای رسول خاتم بوده و شرط بهره‌برداری از هدایت و دوری از گمراهی و رسیدن به مدینه فاضله دنیوی و بهشت اخروی، تمسک به این دو است.


وی افزود: بر این باور، در جامعه اسلامی بر همگان و به‌ویژه بر دستگاه‌های حاکمیتی فرض است که در توسعه فرهنگ اسلامی منطبق با شاخصه‌های قرآن و عترت بکوشند، جامعه فرهنگی و دانشگاهی در صدر این دستگاه‌ها قرار دارد و باید در جهت نشر و ترویج آموزه‌های قرآن و عترت و ایجاد انس و شور قرآنی در بین مخاطبان خود بیش از پیش اهتمام ورزد.


مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات وفناوری تصریح کرد: در این راستا جشنواره ملی قرآن و عترت در دو سطح دانشجویان و استادان با هدف نشر و گسترش فرهنگ قرآن و عترت در دانشگاه‌های سراسر کشور طرح‌ریزی شده است و همه ساله با میزبانی یکی از دستگاه‌های عضو شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها به اجرا درمی‌آید.


عسکری با بیان اینکه این جشنواره، نقطه عطف مسابقات قرآن و عترت دستگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور محسوب می‌شود، افزود: در جشنواره قرآن و عترت برگزیدگان مسابقات نهادهای دانشگاهی در سطح دانشجویان و نیز استادان، به رقابتی سالم و معنوی می‌پردازند.


وی اضافه کرد: با توجه به تصمیم شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها در سال اخیر، مقرر شد دومین جشنواره ملی قرآن و عترت استادان دانشگاه‌های سراسر کشور به اجرا درآید. به‌همین دلیل جهت ایجاد هماهنگی و برنامه‌ریزی فعالیت‌ها، کارگروه‌ها و تدوین آیین‌نامه اجرایی جشنواره در سطح دانشگاهی و سراسری دانشگاه‌های دولتی و غیرانتفاعی با حضور نمایندگان اعضای شورای تشکیل شد.


مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات وفناوری در تشریح اهداف این آیین‌نامه گفت: اعتلای اخلاق، ایمان و بصیرت دینی استادان دانشگاه‌ها و تقویت و توسعه فضای معنوی و قرآنی در دانشگاه‌ها، زمینه‌سازی در راستای انس و الفت هر چه بیشتر استادان با قرآن کریم و سیره معصومین، شناسایی استادان مستعد و برجسته قرآنی دانشگاه‌ها و معرفی به جامعه دانشگاهی و قرآنی کشور، الگوسازی استادان برای سایر اقشار جامعه در فعالیت‌های قرآن و عترت، گسترش مفاهیم، آموزش‌ها و پژوهش‌های قرآن و عترت از اهداف این جشنواره است.


عسکری با بیان اینکه این جشنواره در سه مرحله دانشگاهی، سراسری و ملی برگزار می‌شود گفت: مرحله دانشگاهی در همه مراکز آموزش عالی زیر نظر وزارت علوم به طور مجزا برگزار و آثار آن از سوی دبیرخانه دانشگاه‌ها به دبیرخانه مرکزی ارسال می‌شود و برگزیدگان این مرحله از سوی دبیرخانه مرکزی اعلام خواهند شد. محل برگزاری مرحله سراسری جشنواره متعاقباً اعلام خواهد شد.


لازم‌به ذکر است، دومین جشنواره سراسری قرآن و عترت ویژه استادان دانشگاه‌ها شامل پنج بخش و 12 رشته به شرح زیر است:


1) بخش آوایی شامل پنج رشته: قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ 5 جزء، حفظ 15 جزء، حفظ کل


2) بخش معارفی شامل سه رشته: آشنایی با مفاهیم نهج‌البلاغه، آشنایی با ترجمه و تفسیر قرآن، آشنایی با سیره معصومین (ع)


3) بخش پژوهشی شامل دو رشته: مقاله‌نویسی، تألیف و ترجمه کتاب


4) بخش هنری: خوشنویسی


5) بخش ادبی: شعر


گفتنی‌است، در بخش معارفی و آوایی (آزمون کتبی) 185 نفر در تاریخ 24 اردیبهشت‌ماه سال جاری در دانشگاه‌ها به رقابت پرداختند که 80 نفر از برگزیدگان به مرحله سراسری راه یافتند و در بخش آوایی (قرائت تحقیق و ترتیل) که در اردیبهشت‌ماه سال جاری در دانشگاه‌ها انجام شد 60 نفر از برگزیدگان به مرحله سراسری راه پیدا کرده‌‍اند.


انتهای پیام/4060/4007


انتهای پیام/

برچسب ها: محمدهادی عسکری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته